محمد حسین اسفندیاری، دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس بابیان اینکه سنت پدرخواندگی یکی از مهم‌ترین معضلات سیاسی شهر شیراز است، گفت: پدرخواندگی ریشه بسیاری از مشکلات و فساد‌های سیاسی، زد و بند‌ها و تصمیمات غلط، روی کار آمدن افراد ناشایست و... است. معضلات بیکاری، حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی، مسأله کارتن خوابی و... که امروز شهر شیراز با آن دست و پنجه نرم می‌کند ناشی از این نوع نگاه است که به جای تمرکز و توجه به مسایل اساسی مردم و شهر، آقایان به فکر حفظ حیات سیاسی خود و حمایت از نزدیکان شان هستند ولو اینکه آن فرد صلاحیت کافی را نداشته باشد!
کد خبر: ۹۸۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴ 30 August 2021

محمد حسین اسفندیاری، دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس با بیان اینکه سنت پدرخواندگی یکی از مهم‌ترین معضلات سیاسی شهر شیراز است، گفت: پدرخواندگی ریشه بسیاری از مشکلات و فساد‌های سیاسی، زد و بند‌ها و تصمیمات غلط، روی کار آمدن افراد ناشایست و... است. معضلات بیکاری، حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی، مسأله کارتن خوابی و... که امروز شهر شیراز با آن دست و پنجه نرم می‌کند ناشی از این نوع نگاه است که به جای تمرکز و توجه به مسایل اساسی مردم و شهر، آقایان به فکر حفظ حیات سیاسی خود و حمایت از نزدیکان شان هستند ولو اینکه آن فرد صلاحیت کافی را نداشته باشد!

وی ادامه داد: سنت پدرخواندگی جریان چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد و اتفاقا گاهی اوقات ریشه آن را در جریان اصولگرا و جریان مدعی انقلابیگری، عمیق‌تر است.


این دانشجوی مطالبه گر با اشاره به حواشی انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: حواشی که در بازه‌ی قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در شه‍ر شیراز اتفاق افتاد، نقاب را از چهره‌ی نفاق انگیز بعضی از این افراد برداشت و باطن واقعی آن‌ها نمایان شد.

اسفندیاری تصریح کرد: افرادی حاضر هستند برای اینکه حیات کثیف سیاسی خود را حفظ کنند و افراد مورد نظر خودشان روی کار باشند تا تصمیمات دلخواه آنان اعمال شود، دست به تخریب چهره و آبرو دیگران بزنند و یک فضای رقابت سیاسی ناسالم ایجاد کنند که تهی از هرگونه اخلاق اسلامی هست. بدتر اینکه این افراد با فعالیت در ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها توهم صاحبداری استان را دارند.


وی در خصوص جلسه‌ی خصوصی برخی اعضای شورای شهر شیراز و برخی افراد صاحب نفوذ در یک حسینیه، مطرح کرد: در مسئله انتخاب شهردار و عملکرد شورای شهر جای سؤال است که چرا باید جلسه‌ای بیرون از صحن شورا و در حسینیه‌ای با حضور برخی از این پدرخوانده‌ها و افرادی که دارای نفوذ خانوادگی و اشرافیت سیاسی در شهر شیراز هستند، برگزار شده و تصمیماتی به شورا تحمیل شود؟ در این جلسه آقایان گزینه خودشان را به عنوان شهردار انتخاب کردند.


مسأله ما اینکه چه کسی شهردار بشود نیست. مسأله این روند غلط تصمیم‌گیری در پستو‌ها و فضا‌های بسته و غیرشفاف است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس با درخواست از اعضای شورای شهر در خصوص شفاف سازی معیار‌های انتخاب شهردار، ادامه داد: در زمان انتخابات، ما می‌بینیم که برخی از همین اعضای فعلی شورا برای اینکه وارد لیست شوند و رای بیاورند، حاضر هستند زیر یوغ همین افراد خاص بروند و بعد از انتخابات هم مجبور هستند وامدار آن افراد باشند.


اسفندیاری عنوان کرد: اعضای شورای شهر فقط به این دلیل که خود را مدیون این افراد می‌دانند، تصمیمات و نظرات آن‌ها را اعمال می‌کنند که در خیلی از این تصمیمات منافع گروهی و جناحی بر منافع مردم و شهر مقدم است.

وی معتقد است که اخبار و شواهد حاکی بر این است که برخی از گزینه‌های احتمالی که قرار است در معاونت‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری شیراز منصوب شوند، افرادی هستند که به واسطه روابط سیاسی خود و در قبال حمایت از شخصی در شورای شهر به این پست‌ها منصوب می‌شوند.

این دانشجوی فعال در ادامه تصریح کرد: یعنی صرف روابط سیاسی اینجا حکم می‌کند و شایسته سالاری، عدالت محوری در روند گزینش و انتصاب این افراد، جایی ندارد و صرف روابط اثر گذار است و این سیره سیاسی خلاف شیوه حکمرانی اسلامی است.


اسفندیاری خطاب به اعضای شهر عنوان کرد: اعضای فعلی شورای شهر که با اعتماد و رأی مردم انتخاب شدند، باید پاسخگو باشند که چرا با صراحت و حریت به صورت شفاف با مردم صحبت نمی‌کنند، و توضیح نمی‌دهند که چه اتفاقاتی افتاده و چه صحبت‌هایی مطرح شده و چه افرادی پشت این قضایا هستند و تا کی قرار هست اعضای شورا به جای اینکه مردم را محرم راز خود بدانند، سکوت کنند و وامدار افراد و جریانات خاص باشند.

وی پیرامون مسائل مرتبط با استاندار و معاونین آن و مدیرکل‌ها تصریح کرد: در مسأله انتخاب استاندار، جنبش دانشجویی و به ویژه بسیج دانشجویی دیگر این نوع نگاه‌ها و رویکرد‌ها را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم با مردم شفاف‌تر و صریح‌تر سخن خواهد گفت. چرا که حق مردم است که استاندارشان طی یک روند شایسته سالارانه انتخاب شود و ملاک انتخاب باید تعهد و در عین حال تخصص افراد باشد. فردی که به عنوان استاندار انتخاب شود که سابقه مدیریت کلان در سطح استان داشته و عملکرد مثبت بر همگان عیان باشد و کارنامه‌ای قابل دفاع داشته باشد. معتقد به مبانی انقلاب اسلامی در حوزه عقیده و عمل باشد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس در خصوص ویژگی‌های دیگر استاندار مطرح کرد: باید مردم دار و دارای محبوبیت در بین مردم و دست پاک باشد و وابسته به جریانات و افراد خاص و باج دهنده نباشد و صلابت و قاطعیت کافی جهت مقابله با مافیای سرمایه داری در صنف‌های مختلف که سال‌ها در زیر چتر امن استانداری ریشه دوانده اند را داشته باشد. در واقع به معنای واقعی به دنبال عدالت و فساد ستیز باشد و بتواند استان را از این معضلاتی که در حوزه‌های مختلف کمبود آب، مشکلات اشتغال و کارخانه ها، کشاورزی، فساد ادارات و عمران و آبادانی، به بهترین شکل عبور دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار