بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس و تولید انواع نوشیدنی‌های فصلی و عرقیات و … کاربرد بسیار دارد.
کد خبر: ۹۹۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ 01 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار دارد. باببل و شیراز در اردیبهشت‏ ماه، با رایحه سحرانگیز بهار نارنج، هر رهگذری را سرمست می کند به نحوی که این دو شهر را شهر بهارنارنج می نامند. از بهارنارنج عرق تهیه می کنند که طبیعت گرم داشته و مقوی جسم و روح است . از اشکال دارویی گل بهار نارنج روغن، دم کرده، عرق و اسانس است.

گیاهی با طبع گرم که ویتامین های مختلف مثل ویتامین c و d دارد، بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار این درخت را زیبا تر می‌کند البته در پاییز و زمستان باید منتظر میوه نارنج باشید؛ میوه، گل و برگ این گیاه پر از خاصیت است؛ فقط کافی است این شکوفه های کوچک را تصور کنید، در دستان خود گرفته و کمی بو بکشید تا از عطر آن ها مست شوید.جالب است بدانید که شکوفه درخت نارنج در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرق های گیاهی و همچنین در تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار زیادی دارد.

خواص بی‌نظیر بهار نارنج


بهبود رفتار:

معمولا در روزهای گرم سال ، با افزایش دما و میزان تعریق ، رفتار و خلق و خوی بسیاری از افراد تغییر می کند. برای جلوگیری از این تغییر رفتار ،بهتر است هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج میل کنید.

مصرف بهارنارنج، جهت استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید می باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می شود.

درمان سردرد های عصبی و میگرن:

در طب سنتی، از عرق و دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردرد های عصبی و میگرن استفاده می کنند.

کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده:

برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی های معده می توان ، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد.

رفع بزرگی طحال:

برای رفع بزرگی طحال ، مصرف منظم و مداوم بهار نارنج موثر است.

استفاده از آب نارنج و عرق بهارنارنج تپش قلب و دلشوره را ازبین میبرد! شاید بارو نکنید ولی خوردن آب نارنج سکسکه را قطع میکند! نارنج ضدسرفه، اشتهاآور وغرغره آب آن گلودرد را قطع میکند!

اشتها آور و ضد سرفه است.

برای نرم کردن پوست های خشک و جلوگیری از شکنندگی مویرگ ها استفاده می شود.

درمان دردهای متواتر شکمی، نفخ، اسپاسم، سوء هاضمه، فشارهای عصبی و ناراحتی های مربوط به هیجان و عاطفه نیز از موارد مصرف اسانس بهار نارنج هستند.

دم کرده گل درخت بهارنارنج برای برطرف کردن قولنجهای عصبی مفید است.

خواص عرق بهار نارنج برای خانم ها:

برای تسکین درد های قاعدگی و مشکلات مربوط به یائسگی خانم ها ، بهترین گزینه همیشه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است زیرا عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. یکی از این داروهای گیاهی ، دمنوش و چای بهار نارنج و عرق آن است.

معمولا تغییرات هورمونی در دوران پریودی خانم ها با استرس، اضطراب و ناراحتی های روحی و عصبی همراه است که در اکثر خانم ها این آشفتگی ها با گریه کردن یا واکنش های هیجانی تند تخلیه می شود؛ این بار به جای مصرف دارو و مسکن های شیمیایی، دمنوش های گیاهی از جمله عرق بهار نارنج را امتحان کنید.

خواص بهار نارنج برای پوست:

عصاره و آب این گیاه در صافی و درخشندگی پوست موثر است ، علاوه بر از بین بردن لک و جوش های پوستی، در رفع چین و چروک های زیر چشم هم موثر است ،همچنین عصاره نارنج در رفع تیرگی و سیاهی دور چشم کمک می کند.

عرق و دمنوش بهار نارنج مانند یک تونر آرایشی بسیار عالی برای پوست های چرب عمل می کند. این عصاره را هم برای استعمال خارجی و هم به عنوان نوشیدنی روزانه می توان استفاده کرد.

بر اساس نتایج مطالعه محققان ،عرق بهار نارنج، مانند یک دیازپام قوی ، استرس و واکنش های عصبی بیماران را رفع می کند و نوشیدن روزانه این دمنوش و عرق گیاهی، ریتم و ضربان قلب را به حالت نرمال باز می گرداند.

این گیاه مقوی در تنظیم فشار خون ، کاهش علائم یائسگی و تسکین دردهای سینه در سیکل قاعدگی بسیار موثر است.

عرق بهار نارنج در بارداری:

دوران بارداری ، خانمها علاوه بر تغییرات جسمی ، دچار تغییرات روحی بسیاری می شوند. امروزه با پی بردن به خواص فوق العاده عرق بهار نارنج در رفع ناآرامی های جسمی و روحی، این گیاه مورد توجه بسیاری از زنان باردار قرار گرفته است که مصرف آن زیر نظر پزشک توصیه می شود.

برخی از خانمها پس از زایمان ، افسردگی بعد از بارداری را تجربه می کنند ، مصرف روزانه یک لیوان دمنوش یا عرق بهار نارنج ، با تنظیم ضربان قلب ، به تدریج اضطراب و افسردگی را از بین می برد و آرامش سابق را باز خواهد گرداند.

برچسب ها: خواص ، بهارنارنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار