کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجرشیراز گفت: مطالعات نشان داده چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹است،
کد خبر: ۹۹۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸ 03 September 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در دوران شیوع همه‌گیری کرونا، افزایش تمایل به مصرف مکمل‌های غذایی، تلاش برای جبران کاهش فعالیت‌های بدنی، یافتن راهکار‌هایی برای ممانعت از ورود آلودگی به محیط خانه و کار در این دوران، جزو مواردی است که اغلب شهروندان پاسخی برای آن‌ها جست و جو می‌کنند.
کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر شهرستان شیراز در خصوص بهترین شیوه زندگی سالم، گفت: پایبندی به شیوه زندگی سالم از مهمترین اصول پیشگیری و کاهش بار بیماری‌ها و در مقابل نداشتن فعالیت بدنی مناسب، سیگار کشیدن، مصرف غذا‌های پرکالری و ناسالم و کنترل نشدن وزن، از مهمترین عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر است که در دوران اپیدمی کووید۱۹ می‌تواند عواقب خطرناکی برای سلامت افراد داشته باشد.

مریم یارپزشکیان خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است که انتخاب غذای ناسالم تا بیش از هفت برابر شانس ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد و نداشتن فعالیت فیزیکی، از مهمترین عوامل ایجاد کننده آن است.
او ادامه داد: در مطالعات متعدد مشخص شده است که چاقی و اضافه وزن می‌تواند زمینه ساز انواع بیماری‌ها بوده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیس لیپیدمی، آپنه، فشار خون را افزایش دهد و اینکه پدران چاق می‌توانند در۱۹درصد موارد الگوی چاقی فرزندان خود بوده و اگر همسرشان نیز چاق باشد در۴۰درصد موارد، فرزندان چاق می‌شوند.
این کارشناس سلامت گفت: پاندمی کووید۱۹ از زمان پیدایش تاکنون، چالش‌های متعددی را پیش روی افراد و جوامع قرار داد و تعطیلی مراکز ورزشی و تفریحی و فاصله گذاری فیزیکی بر سبک زندگی همه تاثیر گذاشت؛ مطالعات نشان داده چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹است، بر طبق یک مطالعه از بانک جهانی، چاقی (شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰) احتمال بستری شدن به علت کووید ۱۹را دو برابر می‌کند.
او گفت: سالم نبودن سبک زندگی، زمینه بیماری‌های متعددی مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های دیگری را فراهم می‌کند. این بیماری‌ها نه تنها به خودی خود به فرد آسیب می‌زند، بلکه عوامل خطر و عوارض ابتلا به کووید ۱۹را نیز افزایش داده و پیش آگهی بدتری برای مبتلایان رقم می‌زند.

مقابله با چاقی، چرا و چگونه؟

او با بیان اینکه برای مقابله با چاقی، داشتن برنامه تغذیه و ورزش مناسب ضروریست، گفت: تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل می‌شود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیاز‌های بدن را تامین کند. مواد غذایی مختلف هر یک برای اندام‌های خاصی مفید است و مصرف جامع از این مواد باعث می‌شود نیاز روزانه به مواد و املاح مختلف تامین شود.

ویژگی‌های یک برنامه غذایی سالم

این کارشناس سلامت گفت: یک برنامه غذایی سالم، برنامه روزانه ایست که مواد غذایی از هر یک از دسته‌های غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها و سبزی ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و چربی ها، با رعایت نسبت لازم در آن گنجانده شده باشد. بدیهی است که میزان نیاز به همه این گروه‌ها یکسان نیست.
او اضافه کرد: نوشیدن آب کافی روزانه (۸لیوان در روز)، استفاده از شیر و لبنیات کم چرب (دست کم روزانه دو لیوان شیر)، مصرف ماهی دست کم دو بار در هفته، پرهیز از مواد غذایی سرخ شده و فست فود‌ها و نوشابه‌های گازدار، استفاده از روغن مایع گیاهی و گنجاندن انواع آجیل و مغز‌های بی نمک، مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید در نظر گرفته شود.

یارپزشکیان ادامه داد: اگرچه مکمل‌ها نیز می‌تواند مواد موردنیاز بدن را تامین کند، اما مصرف غذای سالم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و باید سعی شود با مصرف میوه ها، سبزی‌ها و غذا‌های سالم این مواد برای بدن تامین شود.

کرونا و مکمل‌ها

این کارشناس سلامت میانسالان گفت: در حال حاضر مطالعه مستندی که نشان دهد انواع مکمل‌ها نقشی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید (کووید۱۹) داشته باشد وجود ندارد، ولی به طور مشخص کمبود پروتئین، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین A و سلنیوم در ناتوان کردن سیستم ایمنی برای مقابله با هر عفونتی دخیلند. پس مصرف این مکمل‌ها تنها در افراد دچار کمبود ریزمغذی‌ها توصیه می‌شود.
یارپزشکیان گفت: از سویی دیگر همواره باید مراقب اثرات سوء مصرف بیش از اندازه این مکمل‌ها بود. اغلب افراد با تغذیه سالم نیاز به مکمل ندارند. در ایران با توجه به شیوع کمبود ویتامین D، این ویتامین پس از بررسی در صورت نیاز از سوی پزشک تجویز می‌شود.

فعالیت بدنی در دوران کرونا

او با بیان اینکه در زمان فاصله گذاری فیزیکی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت بر سلامتی، می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی و کاهش قوای عضلانی شود.
این کارشناس سلامت گفت: فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل کووید ۱۹بالا می‌برد؛ همچنین در کاهش استرس‌های ناشی از پاندمی موثر است. این یک واقعیت تلخ است، در دوران مبارزه با ویروس کووید ۱۹ مجبوریم در خانه بمانیم تا خود را از تهاجم ویروس در امان نگاه داریم.
او ادامه داد: در این حالت بسیاری از فعالیت‌هایی که تاکنون انجام می‌دادیم مانند فعالیت‌های ورزشی و تفریحی دسته جمعی، گردش در طبیعت، سفر و پیاده روی همراه دوستان و آشنایان محروم می‌شویم و به برنامه‌هایی روی می‌آوریم که کمترین فعالیت جسمانی را به همراه دارد؛ مانند تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و کتابخوانی. به یاد داشته باشیم اگر به همه ابعاد سلامت خود نیندیشیم، ممکن است در دوران خانه نشینی مبتلا به اختلال مهم کم تحرکی شویم که می‌تواند سرمنشاء بسیاری از مشکلات سلامتی باشد.
این کارشناس سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه انجام فعالیت بدنی، هرچند ناچیز، بسیار بهتر از بی تحرکی است، گفت: افرادی که فقط کمی تحرک دارند، به وضوح نسبت به دیگران وضعیت سلامت بهتری دارند. حتی تنها پنج دقیقه فعالیت در ساعت می‌تواند اثرات مخرب نشستن طولانی مدت را خنثی کند. این موضوع نیز اهمیت دارد که انجام فعالیت بدنی و ورزش لازم نیست در زمین بازی یا کوچه و خیابان یا در دل صحرا و دامن طبیعت باشد، در خانه و در دوران قرنطینه خانگی نیز می‌توان فعال بود.

برچسب ها: زندگی ، کرونا ، شیوه زندگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار