استان فارس سال‌ها در تولید گندم حرف اول را می زد به گونه ای که به عنوان نان آورکشور یاد می‌شد وحالا که کم آبی رمقی برای کشاورزی باقی نگذاشته، صنعت و حوزه فرآوری فارس نیزحرفی برای گفتن ندارد.
کد خبر: ۹۹۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰ 05 September 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: سال‌های سال مسئولان فارس از آمار پرطمراق تولید گندم در استان خبر می‌دادند که همیشه سکوی اول را به خود اختصاص می‌داد. عرصه‌های کشاورزی فارس گندم‌زارهایی بودند که هر سال شیره جان سفره‌های آب زیرزمینی را می‌کشیدند اما آمار تولید گندم آنقدر جذاب بود که متولیان امر یادشان برود در کنار این حوزه باید به بخش صنعت به ویژه بخش صنایع تبدیلی نیز توجه شود.

در کنار تولید گندم، کشت برنج نیز باعث شد بیش از گذشته بر مشکلات آب استان افزوده شود. آبی که همواره گفته شده بیشتر از هر حوزه دیگری در اختیار بخش کشاورزی فارس قرار دارد.

کشاورزی همچنان رشد می‌کرد و صنایع نیز درجا می‌زدند به گونه‌ای که مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۸۹ اعلام کرد که استان فارس با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، رتبه اول کشور را در زمینه تولید گندم به خود اختصاص داده است.

صنعت در فارس طی دهه‌های اخیر آنچنان که کشاورزی رشد می‌کرد، توسعه چندانی نیافت تا به دنبال آن صنایع تبدیلی نیز هیچوقت در فارس پا نگیرد. حالا که رمقی برای کشاورزی باقی نمانده، صنعت استان نیز از قطار توسعه جا مانده تا برنج کاری و کشت گندم، نان صنعت به ویژه صنایع تبدیلی را آجر کرده باشند.

 

در حال حاضر محصولات کشاورزی و معدنی بدون اینکه رنگ کارخانه‌ها را ببیند صادر می‌شوند تا در خارج از کشور و در صنایع تبدیلی پیشرفته آنها، فرآوری شود و محصولات جدید با چند ده برابر قیمت دوباره به استان برگردد.

این در حالی است که هنوز آمار میلیون تنی تولید گندم گریبان متولیان استان را رها نکرده است. سال گذشته بود که معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت که متوسط تولید گندم در این استان در سال‌هایی با بارندگی خوب ۱.۲ میلیون تن است که در برهه زمانی ۵ ساله هدف گذاری ۱.۵ میلیون تنی انجام شده است. یعنی اینکه رؤیای صنعتی شدن فارس و در عین حال توسعه صنایع تبدیلی استان در سایه کشت گندم همچنان باید باقی بماند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان فارس در تمامی حوزه‌ها به ویژه کشاورزی و معدن دارای پتانسیل‌های زیادی است، گفت: در این استان زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صنعت، معدن و… وجود دارد اما با این وجود تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای ایجاد صنایع تکمیلی در فارس انجام نشده است.

حجت الله فیروزی با بیان اینکه عقب ماندگی‌های فارس در حوزه صنایع تبدیلی فقط مربوط به صنعت و معدن نیست، ادامه داد: به طور مثال استان فارس در تولید برخی از محصولات کشاورزی از جمله خرما در شهرستان جهرم قطب تولید است اما متأسفانه به دلیل نبود صنایع تکمیلی خرما از این شهرستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود و پس از آن با تبدیل شدن به محصولات دیگر از جمله شیره خرما با قیمت‌های گزاف به کشور بر می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه باید با حرکت به سمت ایجاد صنایع تبدیلی از خام فروشی در استان جلوگیری کرد، افزود: در تمامی حوزه‌ها از جمله کارخانه‌های صنعتی و فولادی نیز وضعیت به همینگونه است و به دلیل تکمیل نبودن صنایع محصولات خام از استان خارج می‌شود و به طور حتم تا زمانی که وضعیت اینگونه باشد نمی‌توان انتظار داشت که از خروج محصولات به صورت خام از استان جلوگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به موضوع سنگ آهن نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال استان فارس در حوزه تولید سنگ آهن نیز دارای پتانسیل‌های بسیاری است اما متأسفانه این محصول به صورت خام از استان خارج می‌شود در صورتی که اگر زنجیره صنایع در استان تکمیل بود می‌توانستیم از خام فروشی این محصول جلوگیری کنیم که به طور حتم تأثیر زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغالزایی در فارس داشت.

فیروزی خواستار حمایت از سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع تکمیلی در استان فارس شد و بیان کرد: اگر شرایط برای حضور سرمایه گذار در استان ایجاد شود به طور حتم می‌توان با تأسیس صنایع تکمیلی در استان گام‌های زیادی برای صنعتی شدن فارس برداشت در حالی که هم اکنون وضعیت استان در حوزه صنعت بسیار نگران کننده است.

برنج و گندم باعث شد صنعت در فارس عقب بماند

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر استان فارس توضیح داد: طی این سال‌ها استان در حوزه کشاورزی اقدام به کشت محصولات پرآب از جمله برنج و گندم و … کرد که این امر نه تنها دستاوردی برای استان نداشت بلکه باعث خشک شدن تمامی سفره‌های آب‌های زیرزمینی و در نهایت عقب ماندگی فارس در حوزه صنایع شد.

 

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت استان در حوزه صنعتی شدن از استان‌های کوچک کشور بسیار کمتر است، گفت: در جنوب شرق و شمال استان صنایع سنگ بسیاری وجود دارد که متأسفانه این سنگ‌ها به صورت خام از کشور صادر می‌شوند و پس از با تبدیل شدن به سنگ‌های زینتی با قیمت‌های گزاف به کشور وارد می‌شوند که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر اقدامات مؤثری برای برون رفت فارس از این مشکل صورت گیرد.

فیروزی با اشاره به اینکه درخواست نمایندگان فارس از وزیر جدید صنعت و معدن توجه ویژه به این استان است، اظهار کرد: باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها شرایط را طوری رقم بزنیم که استان فارس به سمت صنعتی شدن گام بردارد و با ارائه مشوق‌های لازم، سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب کرد.

سرمایه گذاران فارسی بسیاری هم اکنون در خارج از کشور هستند که باید با جذب آنها و حمایت‌های لازم زنجیره صنایع را در استان فارس تکمیل کردوی ادامه داد: سرمایه گذاران فارسی بسیاری هم اکنون در خارج از کشور هستند که باید با جذب آنها و حمایت‌های لازم زنجیره صنایع را در استان فارس تکمیل کرد تا با این شرایط زمینه اشتغالزایی افزایش یافته و به دنبال آن با استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی در استان خام فروشی را حذف و محصولات را پس از تبدیل به خارج صادر کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: استان فارس در حوزه نفت، گاز و معدن دارای پتانسیل‌های زیادی است و سهم مناسبی در تولید در سطح کشور دارد که متأسفانه به دلیل برخی مشکلات از جمله نبود صنایع تبدیلی آنگونه که باید از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

جعفر قادری با تاکید بر اینکه یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی خام فروشی است، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر صنایع تبدیلی مناسبی در سطح استان وجود ندارد و همین امر باعث خام فروشی شده که این موضوع عدم توسعه یافتگی استان را به همراه داشته است در صورتی که می‌شد با استفاده از این ظرفیت‌ها شرایط را به گونه دیگری رقم زد.

وی به مزایای وجود صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: علاوه بر اشتغالزایی وجود صنایع تبدیلی می‌تواند از ارزش افزوده و درآمدزایی هم مؤثر باشد از این رو ضروری است که تدابیر ویژه ای در این حوزه اتخاذ شود.

 

قادری توضیح داد: هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های موجود در استان فارس را به ثروت تبدیل کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان فارس در حوزه‌های مختلف وضعیت قابل دفاعی دارد که تاکنون از آن استفاده نشده، افزود: اگر زمینه تولید در استان افزایش یابد و از خام فروشی جلوگیری شود به طور حتم می‌توان در حوزه اقتصاد به نتایج خوبی دست یافت از این رو دولت باید نه تنها برای استان فارس بلکه برای تمامی کشور تدابیری اتخاذ شود تا هر استانی خودش بتواند منابع مورد نیاز خود را تولید و استفاده کند که این امر باعث قطع وابستگی اقتصادی خواهد شد.

قادری بیان کرد: در صورت تحقق این امر تاب آوری اقتصادی افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود که در شرایط مختلف از جمله تحریم، سیل، زلزله و… وضعیت اقتصادی دستخوش تغییرات و بحران نشود.

سنگ از فارس خارج می‌شود و بعد از فرآوری با ۲۰ برابر قیمت به استان بر می‌گردد

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی ئر این رابطه به خبرنگار مهر گفت: استان فارس دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه‌های مختلف است اما متأسفانه در حوزه زنجیره تکمیلی با مشکلات و عقب ماندگی‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

فرهاد طهماسبی ادامه داد: از استان فارس سنگ به ویژه سنگ‌های زینتی بدون فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود و پس از فرآوری با قیمت‌های بعضاً ۲۰ برابر به داخل بر می‌گردد که این امر نشاندهنده ضعف در این حوزه است.

وی خواستار توجه به این موضوع شد و تاکید کرد: در این راستا باید وزارت صمت، بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وارد شده و با جذب سرمایه گذار و استفاده از تکنولوژی‌های به روز دنیا به کمک این حوزه بشتابند.

 به هر حال استان فارس تاب کشاورزی گسترده را ندارد، حوزه صنعت به ویژه صنایع تکمیلی در فارس رها شده از این رو می‌طلبد که دولت جدید نقشه جدید برای استان فارس طراحی کند تا صنعت عقب مانده استان نیز توسعه یابد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار