کشاورزان سطح زیر کشت پاییزه را بیش از میزان آب قابل اطمینان در نظر نگیرند.
کد خبر: ۹۹۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱ 06 September 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که پاییز امسال به لحاظ بارندگی با کمبود بارش مواجه خواهیم شد.

فرهاد شریفی افزود: به گفته کارشناسان کاهش حجم بارش‌ها در پاییز امسال در مقایسه با میانگین ۳۰ سال گذشته کم سابقه است و مهر و آبان ماه آتی بارش‌های قابل اتکایی نخواهیم داشت.

وی گفت: اگر کشاورزی می‌داند آب قابل اطمینان و در دسترس او تنها کفاف ۸ هکتار کشت را می‌دهد بیش از این میزان را به زیر کشت نبرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه پارسال، سال تغذیه سفره‌های زیر زمینی و منابع آب سطحی محسوب می‌شد، اظهارداشت: با این شرایط اگر بنا باشد برای تامین آب مورد نیاز به منابع آب سطحی مانند سد‌ها و رودخانه‌ها برای کشت پاییزه متکی باشیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

شریفی ادامه داد: با شرایط موجود آب‌های سطحی و کاهش میزان بارش‌ها، چندان متوقع نیستیم که سازمان آب منطقه‌ای بتواند کمکی به تامین آب کشاورزی بکند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پاسخ به این که حد نرمال کشت و یا آب قابل اطمینان چگونه محاسبه می‌شود؛ نیز گفت: به طور خاص یک لیتر آب در ثانیه برای هر هکتار گندم منظور می‌شود.

شریفی افزود: اگر فرد‌ی سال گذشته مجوز ۱۲ لیتر در ثانیه آب داشته، امسال مجوز ۹ لیتر در ثانیه دارد.

وی در پاسخ به این که آیا میزان آب قابل تخصیص برای کشت پاییزه کشاورزان از سوی مراجع ذی ربط اعلام شده است، یا خیر، بیان داشت: تاکنون هیچ رقمی اعلام نشده؛ اما سطوح زیر کشت امسال را به مراجع ذی ربط اعلام کرده ایم تا در کمیته‌های استانی و شورای آب استان بررسی و در خصوص آب قابل تخصیص تصمیم گیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار