مدیر جهاد کشاورزی ممسنی در رابطه وضعیت با تاکستان های ممسنی گفت: مناطق کاشت انگور در شهرستان شامل بخش دشمن‌زیاری، بخش جاوید و قسمتهایی از بخش مرکزی شهرستان می باشد که کل سطح زیر کشت انگور در ممسنی حدود ۷۲۰۰ هکتار می باشد و از این آمار حدود ۱۰ هکتار انگور ابی است، که بیشترین سطح کشت انگور در منطقه دشمن زیاری با مساحتی بالغ بر ۵۷۰۰ هکتار می باشد.
کد خبر: ۹۹۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 08 September 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: هنگامی که روزهای مرداد ماه یکی بعد از دیگری از ورق تقویم خط می خورد و ماه به پایان خود نزدیک می شود برداشت انگور های زرد و قرمزِ ترش و شیرین از تاکستان های سرسبز ممسنی شروع می شود.

شهرستان ممسنی در استان فارس یکی از قطب های مهم تولید انگور در جنوب کشور است، همچنین با فرارسیدن فصل برداشت انگور بر آن شدیم تا سفری به تاکستان های ممسنی داشته باشیم.

کوله بار سفر خود را بستیم و بسوی دشمن زیاری یکی از مناطق شهرستان نورآباد ممسنی که در سر حدات شمال غربی استان فارس در منطقه ای کوهستانی واقع شده است راهی شدیم اما این منطقه با وجود اینکه فاصله نزدیکی به کلان شهر شیراز دارد هم چنان بکر و ناشناخته باقی مانده است.

برای دیدن تاکستان های دیم منطقه دشمن زیاری باید دقایق طولانی و پیچ های تندی را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشتم، اما هر دفعه با شور بیشتری از راننده می پرسیدم چقدر تا این منطقه فاصله داریم!

مویز و کشمش‌های شیرین، آذین‌بخش پشت‌بام‌ها

در راه از روستا های سر سبز این منطقه با درختان بلوط قدرتمندش گذر می کردیم و بر بام خانه‌ی اهالیش سرخی و زردی هایی پیدا بود، من که فرزند شهر بودم و از اینها چیزی نمی دانستم پیاده شدم و با یکی از مادران این منطقه گفتگویی کردم.

چهره‌ این مادر از کار در باغ و ساعات مختلف روز آفتاب سوخته شده بود و چین و چروک هایش نشان از تجربه های بی شمار در زندگی بود. خانه‌‌اش پایین تر از جاده قرار داشت که اگر در جاده می ایستادی پشت بام خانه‌ گلی‌اش کاملا پیدا بود.

وی در رابطه با سرخی و زردی های پشت بامش گفت: وقتی که برداشت انگور شروع می شود، مقداری از آنها را به مویز و کشمش تبدیل و روانه بازار فروش می‌کنیم.

گذری بر فرآورده‌های انگور دشمن‌زیاری

از او درباره نحوه انجام تبدیل انگور به کشمش و مویز پرسیدم و گفت: اول انگورها را بصورت خوشه ای می چینیم و همانجا در تاکستان یا روی پشت بام و شاید هم در حیاط خانه روی گونی های تمیز پهن میکنیم و باید تقریبا دو هفته زیر نور آفتاب بماند تا به مویز و کشمش تبدیل شود و این مدت بستگی به شرایط نور و نوع انگور دارد.

وی افزود: از انگور های این منطقه جز مویز و کشمش محصولات دیگری مانند شیره انگور، دوشاب (شیره انگور غلیظ) و آب غوره هم گرفته می شود.

ما در دیارمان همچنان که برای من توضیح می‌داد و منم با دقت تمام گوش می‌دادم مویز و کشمش های خوش رنگ و لعابِ سیاه و زرد را در دست های پینه بسته اش گرفته بود و به من نشان میداد.

باز از او پرسیدم چرا انگورها را به مویز و کشمش تبدیل میکنید؟وی در جوابم گفت: متاسفانه عده ای سودجو یا بهتر است بگویم دلال، بازار فروش را خراب کردند و باغدار برای اینکه ضرر نکند مجبور است زحمات تبدیل انگور به مویز و کشمش را به دوش بکشد تا با قیمت بهتری نسبت به انگور تازه خوری این دو محصول را بفروشد.

از او خداحافظی کردم و به سمت تاکستان های دشمن زیاری راهی شدم، در راه با باغداران و کشاورزان زیادی معاشرت کردم اما چهره‌ی خشمگین و لحن تند آنها نشان از آن بود که از قیمت فروش محصولاتشان راضی نیستند و از این رو هیچکدام از آنها حاضر نشدند با من گفتگو کنند.

چند متری جلوتر رفتم، چند تا از تاکستان های دیم را پشت سر گذاشتم و یهو متوجه تاکستانِ در آن طرف جاده شدم که چند نفر روی آن مشغول به کار بودند، از جاده پایین رفتم تا رسیدم به ته دره که اول باغ بود، برای رسیدن به کارگران باید چند متری را از تپه بالا میرفتم.

نفس نفس می‌زدم و با لبخند بالا میرفتم، یکی از کارگران چاقو به دست مشغول چیدن خوشه های انگور بود، از او سراغ صاحب تاکستان را گرفتم و با لطافت و اشاره دستش، به من آن پیرمردِ پیراهن سبزِ کلاه به سر را نشان داد.

در میان درختان انگور به آرامی بالا رفتم تا به آن پیرمرد پیرهن سبز رسیدم، با او چند دقیقه ای صحبت کردم، هرچه از او می پرسیدم با لحنی آرام و مودبانه پاسخم را می‌داد، وی در میان چند باغداری که دیدم اولین نفری بود که حاضر شد با عرق هایی که روی پیشانی‌اش داشت با من گفتگو کند.

انگور قند لُر کِشت و طعم دلنشینش

عبدالعظیم تقوی، همان مرد باغداری که پیراهن سبز به تن داشت، درباره انگوری که کشت کرده از او سوال پرسیدم و در جواب گفت: این نوع انگور با وجود اینکه به صورت دیم هست و نیازی به آبیاری ندارد یکی از شیرین ترین انگورهایی است که وجود دارد.

 

 

تقوی درباره نام و نشان این انگور گفت: این انگور به خاطر شهد و شیرینی زیادی که دارد انگور شیرازی نام گرفته و خاستگاه اولین کشت این نوع انگور در مناطق لُر نشین بوده اما اهالی نقاط دیگر، به این انگور می‌گویند لُر کُشت که در واقع تلفظ درست آن لُر کِشت است.

از گلایه باغدار دشمن‌زیاری نسبت به گرانی سم و گوگرد تا بیماری بوته‌ها

ان مرد پیرهن سبز که صاحب باغ بود، هم برای من توضیح میداد و هم شاخ و برگهای درختان را کنار میزد و با چاقویی که در دست داشت انگورها را به آرامی می چید و با نظم خاصی در سبد روی هم می گذاشت.

وقتی به همراه تقوی صاحب تاکستان در باغ قدم می‌زدم همه درختان انگور را می دیدم که به شکل خاصی رو زمین پهن شده بودند، اما متوجه چند تا از درختان شدم که بین آن همه بوته سبز، رنگ زردشان زیادی به چشم می‌خورد، از او درباره آن درختان زرد پرسیدم و پاسخ داد: متاسفانه تعدادی از درختانِ تاکستان مریض شده انده و این عمل به گونه ای است که اگر یکی از آنها بیمار شد، این بیماری بین تمام آنها پخش می شود و اما خوشبختانه تا الان ۳الی ۴تا از انها دچار این بیماری شده اند و به زودی انها را درمان میکنیم.

همچینن تقوی از گرانی قیمت سم و گوگرد نسبت به پارسال با لحنی ارام گلایه کرد و گفت: قیمت گوگرد و سم نسبت به سال قبل افزایش زیادی داشته، اما با این حال باغداران از سر ناچار آنها را خریداری میکنند و اخر سر هم با قیمت بسیار پایینی محصولشان را می فروشند که حتی باغدار نه تنها سود نمی‌کند بلکه ضرر هم میکند و اگر به طور مثال کارخانه‌ آبمیوه‌گیری در ممسنی بنا شود به بهبود اوضاع کمک می‌کند.

۷۲۰۰ هکتار از اراضی ممسنی، زیر کشت انگور است

مدیر جهاد کشاورزی ممسنی  در رابطه وضعیت با تاکستان های ممسنی گفت: مناطق کاشت انگور در شهرستان شامل بخش دشمن‌زیاری، بخش جاوید و قسمتهایی از بخش مرکزی شهرستان می باشد که کل سطح زیر کشت انگور در ممسنی حدود ۷۲۰۰ هکتار می باشد و از این آمار حدود ۱۰ هکتار انگور ابی است، که بیشترین سطح کشت انگور در منطقه دشمن زیاری با مساحتی بالغ بر ۵۷۰۰ هکتار می باشد.

امیری در رابطه با زمان برداشت انگور و غوره گفت: زمان برداشت انگور در شهرستان اگر به صورت غوره باشد از ۲۰ تیر ماه شروع تا نیمه مرداد ادامه دارد و اگر به صورت تازه خوری، مویز و کشمش و تهیه دوشاب باشد از اواخر مرداد ماه شروع و تا نیمه مهرماه ادامه دارد.

تمام تاکستان های انگور منطقه دشمن زیاری به صورت دیم آبیاری می شوند و به گفته امیری مدیر جهاد کشاورزی ممسنی، متوسط تولید باغات دیم انگور حدود ۷تا ۸ تن در هر هکتار می باشد که با احتساب ۷۰۰۰ هکتار سطح بارور انگور در شهرستان حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تن انگور در سال تولید می شود و میزان تولید مویز و کشمش حدود ۱۰ درصد از کل تولید را شامل می شود.

همچنین گفتنی است که بیشترین نوع انگور که در شهرستان کشت شده مربوط به ارقام شیرازی، ریش بابا، سمرقندی و عسکری می باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار