مدتی است آژیرهای خطر بانک خون در استان فارس به صدا درآمده و بیماران زیادی منتظر من و شما هستند که با اهدای خون خود، زندگی را به آنها هدیه کنیم.
کد خبر: ۹۹۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ 09 September 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: اهدای خون همیشه به‌عنوان یک اولویت از سوی برخی افراد در دستور کار قرار می‌گیرد، خونی که به انسان جان می‌بخشد و جریان زندگی را در رگ‌های انسان جاری می‌سازد.

در برهه‌های مختلف زمان شرایطی رخ می‌دهد که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش می‌یابد و امروز که مدت‌هاست در پیک پنجم کرونا قرار داریم از همان شرایط‌های بحرانی است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با بیان اینکه شیراز با مشکل کمبود جدی خون مواجه شده است گفت: بیشترین نیاز خون در گروه های خونی A و O است که به شدت با کمبود آنها مواجه هستیم.

مسعود ترابی در گفتگو با فارس با تاکید بر اینکه اهدای خون یعنی اهدای زندگی دوباره به یک انسان دیگر، اظهار داشت: اهدای خون نه‌تنها باعث رضایت و آرامش درونی انسان می‌شود، بلکه روی جسم و سلامت بدن نیز تاثیرات خوبی می‌گذارد که مهم‌ترین تاثیر جسمی خون دادن، روی سیستم قلبی و عروقی بدن است.

وی افزود: بیماری‌ها و شرایط بسیاری باعث می‌شود تا زندگی یک انسان در گرو دریافت خون باشد. همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم چراکه اهدای خون، فرصتی دوباره برای زیستن است.

مدیرکل انتقال خون فارس ادامه داد: شیوع کرونا سبب شده تا بسیاری از افراد به دلیل ترس از ابتلا به بیماری، مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون داشته باشند که این امر بر ذخیره سازی گروه های خونی تاثیر منفی گذاشته است، در حالی که مراکز انتقال خون ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید دارند کرونا یک بیماری تنفسی است و اهدای خون خطری را برای افراد اهدا کننده به دنبال نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اهدای خون تحت عنوان نذر خون در ماه محرم از سنت‌های دیرینه عزاداران و عاشقان امام حسین می باشد، اما با وجود برگزاری پویش نذر خون در ماه محرم و اهدای خون توسط عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورا، اما با کاهش مراجعات در روزهای بعد، ذخیره بانک خون، در حال حاضر بسیار ناچیز است و کفاف نیازهای استان را نمی‌دهد.

این مقام مسوول ضمن دعوت از مردم فارس جهت اهدای خون به نیازمندانی که در بیمارستان چشم انتظارند، گفت: فراموش نکنید که جمعیت آماری برخی گروه‌های خونی در مقایسه با گرو‌های خونی دیگر، کمتر است. به همین دلیل تامین خون مورد نیاز برای آن‌ها سخت تر خواهد بود.

ترابی ادامه داد: به شما توصیه می‌کنیم که برای اهدای خون به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کنید تا جان افراد بسیاری را نجات دهید.

وی با اشاره به فداکاری‌های کادر درمان در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در همه گیری بیماری کرونا، با دیدن ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، بسیاری از ما این دغدغه را داشته و داریم که چطور و از چه طریقی ما هم می‌توانیم به بیماران دیگر به‌خصوص در این شرایط بحرانی کمک کنیم؟ که در پاسخ به آن می‌توان گفت: اهدای خون، یکی از مهم‌ترین روش‌های نجات جان انسان‌های دیگر است.

او اظهار داشت: افرادی که در سوانح رانندگی یا بر اثر بلایای طبیعی مثل زلزله دچار مصدومیت می‌شوند، نوزادان و کودکانی که دچار کم‌خونی هستند و بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، بیماران هموفیلی و تالاسمی و.... همگی از انسانی‌هایی هستند که برای زنده ماندن به خون هم‌نوعان خود نیاز دارند.

وی همچنین اشاره کرد: با فرا رسیدن ماه صفر و نزدیک شدن به اربعین حسینی، پیشنهاد می‌دهیم که اگر امسال نمی‌توانیم برای پیاده‌روی اربعین قدم برداریم، لااقل از خون خود به هم وطنانمان زندگی ببخشیم و اجر و پاداش معنوی این کار را به روح پاک و مقدس سالار شهیدان که با خون خود، اسلام را زنده نگه داشت، هدیه کنیم.

به گزارش فارس، با نذر خون خود، می‌توانیم مرام پهلوانی و فرهنگ حسینی را در شهرمان که سومین حرم اهل بیت(ع) است احیا کنیم.

مراکز ثابت اهدای خون در شیراز:

۱-مرکز اصلی انتقال خون، شیراز، خیابان قصرالدشت، ایستگاه آسیاب قوامی

۲-مرکز شماره دو، میدان نمازی، جنب درمانگاه امام رضا(ع)

همه روزها، از جمله روزهای تعطیل از ۸ صبح تا ۱۹ پذیرای شما، برای دریافت خون، هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار