کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کانون بارش ساعت ۰۵:۰۰ بامداد به بیشتری ارتفاع خود در آسمان می‌رسد؛ بنابراین لحظاتی قبل از غروب خورشید بهترین زمان رصد شهاب واره‌ها است.
کد خبر: ۹۹۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳ 09 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: ماه و سیاره عطارد پنج شنبه شب در موقعیت مقارنه قرار خواهند گرفت و ماه دو روزه از ۶ درجه و ۳۱ دقیقه قوسی شمال سیاره عطارد عبور می‌کند. البته مشاهده این مقارنه از موقعیت رصدخانه لارستان دشوار است، زیرا ارتفاع آن‌ها از افق زیاد نخواهد بود.

وی افزود: این دو جرم ساعت ۱۹:۲۳ در موقعیتی ۹ درجه بالاتر از افق غربی شما با تاریک شدن آسمان قابل مشاهده خواهد بود؛ سپس به سمت افق فرو می‌رود و یک ساعت و چهار دقیقه بعد از خورشید (ساعت ۲۰:۱۱) غروب می‌کند. پنج شنبه _۱۸ شهریورماه_ قدر ماه منفی ۹.۳ و قدر سیاره عطارد صفر است و هر دو در صورت فلکی سنبله قرار دارد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: پنج شنبه شب هلال ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به خورشید (حضیض خورشیدی) در صورت فلکی سنبله قرار می‌گیرد. در این لحظه زمین در فاصله 1.007 AU از خورشید و ماه در فاصله 1.004 AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه نیز حدود 0.002 AU یا ۳۷۰ هزار کیلومتر خواهد بود. ماه دو روزه در این شب حدود هفت درصد روشنایی دارد و ساعت ۲۰:۵۳ غروب می‌کند.

اوج بارش شهابی اپسیلون برساوشی
فخرایی فرد گفت: بارش شهابی اپسیلون برساوشی از ۱۴ تا ۳۰ شهریور فعال است و اوج آن _۱۸ شهریورماه_ رخ می‌دهد. از سال ۲۰۰۸ میلادی بارش شهابی اپسیلون برساوشی مورد توجه قرار گرفت؛ البته این بارش، یک بارش خفیف در کل سال در نظر گرفته می‌شود و ZHR یا تعداد شهاب‌های مشاهده شده در یک ساعت آن نیز حداکثر پنج شهاب در ساعت است. انتظار می‌رود که این شهاب‌ها در مناطقی به دور از آلودگی نوری قابل مشاهده باشد.

وی گفت: کانون بارش ساعت ۰۵:۰۰ بامداد به بیشتری ارتفاع خود در آسمان می‌رسد؛ بنابراین لحظاتی قبل از طلوع خورشید بهترین زمان رصد شهاب واره‌ها است. این شهاب‌های سریع از نقطه‌ای در نزدیکی ستاره قدر سوم اپسیلون برساوش در مرکز این صورت فلکی ساطع می‌شود و با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ثانیه وارد جو زمین می‌شود. برای مشاهده این بارش شهابی نیازی به تلسکوپ یا ابزار رصدی نیست و می‌توان اطراف کانون بارش را با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. ستاره دنباله‌دار منشأ این بارش هنوز ناشناخته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار