کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه شنبه _۲۳ شهریورماه_ ماه در وضعیت تربیع اول قرار خواهد گرفت و بهترین زمان رصد سیاره عطارد و نپتون است.
کد خبر: ۹۹۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 14 September 2021

فاطمه فخرایی فرد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سه شنبه _۲۳ شهریورماه_ ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و هلال هفت روزه در آسمان واضح دیده می‌شود و در نیمه شب غروب می‌کند. در واقع ماه هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان نزدیک ساعت ۱۹:۱۵ در موقعیت ۳۷ درجه بالاتر از افق جنوبی در صورت فلکی مارافسای قابل مشاهده خواهد بود؛ سپس ساعت ۲۳:۴۶ به سمت افق فرو می‌رود. ناظر زمینی ماه را به صورت یک نیم دایره روشن می‌بیند که در علم نجوم به این حالت تربیع اول گفته می‌شود.

وی افزود: ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و این چرخش باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه نو، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود. ماه ۲۹ و نیم روز یک‌بار چرخش خود را در مدار زمین کامل می‌کند و "دوره تناوب هلالی ماه" فاصله بین رؤیت دو هلال در هر ماه نامیده می‌شود، طی می‌شود. ماه طی روزهای آینده هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است؛ در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و در حوالی سپیده دم غروب می‌کند و کل طول شب قابل رصد است.

رصد سخت سیاره عطارد


کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره عطارد امروز _سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه_ به بیشترین زاویه کشیدگی شرقی خود با ۲۶ درجه از خورشید می‌رسد و با قدر ۰.۱ در صورت فلکی سنبله قابل مشاهده است. زاویه کشیدگی به زاویه بین خورشید و سیاره گفته می‌شود که زمین به عنوان نقطه مرجع آن در نظر گرفته می‌شود. بیشترین کشیدگی یک سیاره زمانی رخ می‌دهد که در مسیر مدار خود به دور خورشید مماس با ناظر زمینی قرار بگیرد و معمولاً این تاریخ یکی از بهترین زمان‌ها برای رصد سیاره است.

وی گفت: از آنجایی که سیاره عطارد در بیشترین کشیدگی شرقی قرار دارد، بهترین زمان برای رصد آن در آسمان جنوب غرب دقیقاً بعد از غروب خورشید است. از موقعیت رصدخانه لارستان این ظهور یکی از جذاب‌ترین موارد مشاهده این سیاره نخواهد بود، زیرا عطارد هنگام غروب آفتاب به ارتفاع ۱۳ درجه بالای افق می‌رسد؛ بنابراین به دلیل ارتفاع کم آن از افق و وجود گرد و غبار در افق، رصد این سیاره بسیار دشوار است.

فخرایی‌فرد افزود: عطارد کوچک‌ترین و داخلی‌ترین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن بسیار به خورشید نزدیک است؛ بنابراین رصد آن اکثر مواقع دشوار است مگر زمانی که به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای از خورشید برسد. تنها دقایقی بعد از غروب خورشید می‌توان این سیاره را رصد کرد، البته باید به یک افق باز در سمت جنوب غربی دسترسی داشته باشید.

رصد نپتون را از دست ندهید


وی اضافه کرد: سیاره نپتون در این شب در مقابل خورشید قرار می‌گیرد؛ این سیاره به دلیل رنگ آبی به اسم خدای دریاها در اساطیر رومی معروف است در صورت فلکی دلو قرار دارد، بیشتر شب قابل مشاهده است و نیمه شب به بالاترین ارتفاع خود در آسمان می‌رسد؛ البته به طور مشخص بین ساعات ۲۰:۴۲ تا ۰۵:۰۱ قابل رصد است، سیاره نپتون طی شب‌های آینده هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و به تدریج و پس از گذشت چند ماه از آسمان صبحگاهی به آسمان عصر منتقل می‌شود. سیاره نپتون در موقعیت مقابله در فاصله 28.92 AU از خورشید قرار دارد، قطر زاویه‌ای آن ۲.۴ ثانیه قوسی است و با قدر ۷.۸ در آسمان می‌درخشد. قطعاً برای رصد آن به ابزاری مانند تلسکوپ یا دوربین دو چشمی قوی نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار