حمیدزرگری : همچنین خرمای رقم مجول یکی از ارقام بسیار مرغوب و با ارزش تجاری فراوان و یکی از گران ترین خرمای جهان به حساب می آید و با توجه به نرسیدن همزمان میوه خرمای مجول برداشت این خرما به صورت چندمرحله ای انجام می‌گیرد و در مرحله رطب و خرما مصرف می شود. رقم برحی از جمله مشهورترین ارقام دنیاست که در مراحل مختلف خارک، رطب و خرما برداشت می شود.
کد خبر: ۹۹۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶ 18 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حمیدزرگری افزود: رعایت مناسب ترین زمان برداشت یک یا چندمرحله ای خرما سبب افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی خواهد شد. برداشت زودهنگام سبب می شود تا بخشی از میوه به صورت خارک غیراستفاده برداشت شود. برداشت دیرهنگام نیز به واسطه ریزش، ترشیدگی و پوسیدگی میوه باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصول خواهد شد و میزان تولید یک رقم ضمن پایداری نسبی باید از نظر کمی و کیفی به گونه ای باشد که نسبت درآمد به هزینه به نفع نخلکار باشد.

وی بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۰ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درباغ تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهرم، برای گرده‌افشانی درختان خرمای شاهانی، برحی و مجول اقدام و در مرداد و شهریورماه ۱۴۰۰ نیز محصول هر رقم براساس زمان برداشت در قالب طرح آماری کشاورزی برداشت شد. سپس خواص کمی و کیفی میوه این ارقام اندازه‌گیری و مقایسه شدند و با توجه به مزیت نسبی و تولید اقتصادی، این زمان مناسب‌ترین شرایط جهت برداشت به باغداران در استان فارس معرفی می‌شوند.

زرگری با بیان اینکه خرمای شاهانی یکی از مهمترین و فراوان ترین ارقام خرمای فارس است که حدود ۹۵ درصد از نخل های جهرم را شامل می شود، اضافه کرد: خرمای شاهانی که رقم غالب استان فارس و منطقه است به صورت خارک، رطب و خرما مصرف می شود.

وی ادامه داد: همچنین خرمای رقم مجول یکی از ارقام بسیار مرغوب و با ارزش تجاری فراوان و یکی از گران ترین خرمای جهان به حساب می آید و با توجه به نرسیدن همزمان میوه خرمای مجول برداشت این خرما به صورت چندمرحله ای انجام می‌گیرد و در مرحله رطب و خرما مصرف می شود. رقم برحی از جمله مشهورترین ارقام دنیاست که در مراحل مختلف خارک، رطب و خرما برداشت می شود.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اضافه کرد: اکثر انواع خرما در مراحل کاملا رسیده (رطب و خرما) برداشت می شوند که زمان رسیدگی میوه ارقام نیز می‌تواند در تنظیم بازار و سازگاری ارقام در مناطق با دوره خاص آب و هوایی نقش اساسی داشته باشد.

به گفته زرگری در صورتی که برداشت به موقع انجام پذیرد محصول بهترین کمیت و کیفیت را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برداشت زود به علت نرسیدن کامل محصول باعث کاهش عملکرد و عدم مرغوبیت می شود و از بازارپسندی محصول می کاهد، تأکید کرد: برداشت با تأخیر به علت رسیدگی بیش از حد، ممکن است محصول در هنگام برداشت صدمه ببیند و قسمتی از آن فاسد و غیر قابل فروش شود که برای تولید کننده زیان بار است و رای انبار کردن به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.

زرگری با بیان اینکه زمان برداشت خرما براساس ظاهر و بافت میوه تعیین می شود که صفات مذکور متأثر از میزان رطوبت و قند میوه است، ابراز کرد: برداشت محصول در زمان مناسب می‌تواند نقش مؤثری در کاهش شدت ترک خوردگی خرما، خشکیدگی بیش از حد خرما، آلودگی به آفات و حمله میکروارگانیسم‌ها داشته باشد.

این محقق گفت: انتخاب مناسب‌ترین زمان برداشت نقش حیاتی در بازارپسندی محصول تولیدی، جلوگیری از اتلاف عمر و سرمایه نخل کار، تضمین درآمد تجاری و پایداری صنعت خرما دارد.

ٰمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، مجری طرح مناسب‌ترین زمان برداشت ارقام خرمای برحی، شاهانی و مجول در استان فارس بوده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها: خرما ، برداشت خرما ، جهرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار