شهری که گر چه نام سومین حرم اهل بیت(ع) را با خود یدک می کشد اما انگار کمتر به این بعد فرهنگی شهر توجهی شده و متولیان شهری و دیگر مسئولان، مسئله مهم مصرف مواد مخدر و جولان معتادان در سطح شهر رابه همدیگر پاس میدهند.
کد خبر: ۹۹۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶ 19 September 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: سال‌هاست که وجود معتادان متجاهر در شهر شیراز به عنوان یک معضل و آسیب جدی مطرح است، معتادانی که در گوشه گوشه شهر جولان می‌دهند و به دلیل نداشتن محل و مأوایی برای زندگی هر جا که دلشان بخواهد بساط مصرف مواد را به راه می‌اندازند و بارفتارهای نا هنجار شهروندان شیرازی را آزار می‌دهند.

اگر چه تا چند سال پیش فقط مناطق حاشیه ای شهر و محلات قدیمی و بافت فرسوده شهر میزبان این معتادان متجاهرو بی خانمان بودند، اما در سال های اخیر به دلیل مهاجرت متکدیان،معتادان و افراد بی خانمان از دیگر استانها و شهر های کشور به شهر شیراز، باعث شده که هر روز شاهد تصاویر دلخراش، نامناسب و هنجار شکنانه این افراد در کوی و برزن و حتی خیابان های مرکزی و پر تردد شهر شیراز باشیم .

شهری که گر چه نام سومین حرم اهل بیت(ع) را با خود یدک می کشد اما انگار کمتر به این بعد فرهنگی شهر توجهی شده و متولیان شهری و دیگر مسئولان، مسئله مهم مصرف مواد مخدر و جولان معتادان در سطح شهر رابه همدیگر پاس میدهند.

هر کدام از ما برای یکبار هم که شده شاهد حضور معتادان متجاهر در نقاط مختلف شهر به ویژه در بافت های فرسوده بوده‌ایم و از دیدن برخی صحنه‌ها متاثر شده‌ایم،

 

تنها جمع آوری و تحویل معتادین به مراکز ذیربط چاره کار نیست

کاووس محمدی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس در این خصوص گفت: بارها و بارها و در مقاطع مختلف این افراد توسط نیروی انتظامی، جمع آوری شده‌ و به مراکز ماده 16 تحویل داده شده اند اما طولی نمی‌کشد که آنها به سطح شهر باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه تنها جمع آوری و تحویل این افراد به مراکز ذیربط چاره کار نیست، اظهار کرد: در این راستا تمام دستگاه های متولی باید پای کار باشند و با یک همکاری مستمر و موثر با چنین معضلاتی مقابله کنند.

محمدی با اشاره به اینکه متاسفانه مرکزماده 16 شیراز و مراکز ماده 15(کمپ های ترک اعتیاد)،در هر مرحله و دوره، امکان و ظرفیت نگهداری تنها 700 نفر از معتادان متجاهر را دارند،عنوان کرد: این در حالی است که جمعیت این افراد بیش از ظرفیت ذکرشده می باشد،از طرفی نیز معتادی که به مراکز ترک اعتیاد یا ماده 16 تحویل داده می شود اگردر بهترین حالت ممکن قادر به ترک شود پس از بازگشت به جامعه، دارای مشکلاتی از قبیل بیکاری وعدم توجه جامعه و خانواده است که موجب می شود مجدد به سمت اعتیاد برود.

وی در پایان تصریح کرد: قطعا حمایت همه جانبه و فراهم کردن نیازهای اقتصادی افراد معتاد، پس از ترک یکی از راهکار های مقابله با پدیده معتادان متجاهر است.

در ادامه گزارش به سراغ یوسف آفرینی مسئول سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیرازرفتیم.

در حال حاضر بیش از 2000 معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد

وی بابیان اینکه جمع آوری معتادان متجاهر بر اساس قانون، وظیفه نیروی انتظامی وپذیرش آنها هم بر عهده بهزیستی است، عنوان کرد: اما سالهاست که ما در امر جمع آوری این معتادین به نیروی انتظامی کمک می کنیم و آنقدر در این خصوص کار کردیم که همه فکر می‌کنند جمع آوری یا نگهداری این افراد از وظایف سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری است.

آفرینی باطرح این سوال که چرا با وجود این همه کار و مقابله با پدیده معتادان متجاهر باز شاهد تعداد زیادی از این افراد در سطح شهر هستیم،اظهار کرد: نکته اینجاست که کمپ های ترک اعتیاد ظرفیت زیادی برای پذیرش ندارند و در ماه تعداد اندکی پذیرش می‌دهند حتی برخی ماه‌ها هیچ گونه پذیرشی ندارند و این در حالی است که در حال حاضر بیش از 2000 معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد.

مسئول سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز تصریح کرد: دلیل این است که کمپ های ترک اعتیاد و تنها مرکزماده 16 شهر شیراز، هم مشکلات مالی دارند وهم بحث کرونا باعث شده که پذیرش به شدت کاهش یابد.

آفرینی با تاکید بر اینکه جمع آوری معتادان از وظایف شهرداری نیست، گفت: سازمان ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری، تنها وظیفه جمع آوری کودکان کار و متکدیان را بر عهده دارد واصلا در قانون ذکر نشده که این سازمان وظیفه جمع آوری معتادین متجاهر را نیز دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگرکمپ های ترک اعتیاد پذیرش کنند ما حاضریم این قول را بدهیم که همه این معتادان را از سطح شهر شیراز جمع آوری و ساماندهی کنیم،گفت: ما بارهاعملیات جمع آوری داشتیم اما کمپ پذیرش نداشته و ما مجبورشدیم آنها را رها کنیم.

نیروی انتظامی و شهرداری رکه تنها وظیفه جمع آوری را بر عهده دارند توپ پیگیری این گزارش را به زمین بهزیستی انداخته و به این ترتیب باز رسیدیم نقطه سر خط.

و اما کل پاسخ بهزیستی دراین خصوص، کمبود اعتباری است که باید ازمراجع بالادستی و طراحان بودجه کشوری تامین شود تا شهر شیراز دوباره رنگ و بوی شهر فرهنگ و هنر و سومین حرم اهل بیت بودن را به خود بگیرد.

معضل عمده کمبود اعتبار است

قدرت محکم رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان فارس نیز در گفتگو با شیرازه اصلی ترین مشکل را کمبود اعتبار دانست و گفت: قطعا مشکل اصلی ما در شهر شیرازحتی استان فارس مشکل مکان و تعداد ظرفیت پذیرش نیست بلکه معضل عمده کمبود اعتبار است چراکه می شود در یک روز همه معتادان را جمع کرد ولی چهک سی باید هزینه های این افراد را متقبل شود؟

وی با بیان اینکه کشور هزینه مختصری را برای ورود ونگهداری این افراد در مراکز ترک اعتیاد پرداخت می‌کند، افزود: یعنی چیزی معادل هزینه نگهداری 400 نفر را سالانه به ما پرداخت می کنند این در حالی است که قطعا تعداد این معتادین بیش ازهزینه در نظر گرفته شده است.

محکم با تاکید بر اینکه هزینه نگهداری هر معتاد در یک دووره هزینه سنگینی است،عنوان کرد: هزینه نگهداری ودرمان هر فرد معتاد روزانه بیش از 50 هزار تومان است و این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت در سال گذشته برای هر معتاد تنها روزانه 28 هزار تومان بود که قطعا جواب گوی نیاز مالی کمپ ها و مرکز ماده 16 نخواهد بود، به همین خاطرگاهی مراکزماده 15 حتی پذیرش هم انجام نمی دهند.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس ادامه داد: ما در شیراز فقط یک مرکز ماده 16 داریم اما وقتی معتادان متجاهر جمع آوری می شوند بیماران مراکز16را بین کمپهای ترک اعتیاد یا همان مراکز ماده 15 تقسیم می کنیم.

وی با بیان اینکه ما در مرکز ماده 16 فقط تا 400 نفر ظرفیت پذیرش در هردوره را داریم :گفت: گاهی ممکن است تعداد از این حد بیشتر شود که در آن صورت مابقی معتادین را به کمپ های ترک اعتیاد(ماده15)تحویل می دهیم که ظرفیت کل این مراکز نیز حدود 300 نفراست یعنی جمعا در هر دوره یک تا سه ماهه ظزفیت کل این مراکز 700 نفر می باشد اماسال گذشته تا 1750 نفر از معتادان را جمع آوری کرده و در مراکز مختلف اسکان دادیم.


محکم بابیان اینکه در حد اعتباراتی که به بهزیستی داده می‌شود معتادین جمع آوری می‌شوند، عنوان کرد: ولی بیش ازاین تعداد، اعتبار سنگینی نیاز دارد که همه دستگاه ها و ادارات باید کمک کنند تا این معضل حل شود.

رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان، همچنین بااشاره به اینکه درهر سال ما تا یک هزار و 750معتاد را جمع آوری می کنیم، اظهار کرد: متاسفانه بیش از 45 درصد این معتادان بومی استان فارس نیستند و ازدیگر استانها به شیرازمهاجرت کرده اند که در این زمینه نیز دستگاه های متولی باید اقدام کنند و افراد غیربومی رابه شهر و استان خود برگردانند.

در این گزارش گرچه صحبت‌های تمام متولیانی که به نوعی در این راستا مسئولیت دارند را شنیدیم، اما تراژدی تلخ معتادین خیابانی و قصه پرغصه این روایت، حکایت زمین فوتبالی است که هر کسی برای اینکه فقط توپ به دروازه آنها وارد نشود تلاش می کند نه برای گل زدن و به ثمر نشستن این ماجرا.

سخن آخر اینکه:

وجود معتادان متجاهر در میادین، پارک‌ها و معابر شهر علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر و تهدید سلامت روانی جامعه، این روزها خطر افزایش آمارکرونا و تهدید سلامت جسمانی شهروندان را نیز در پی دارد،بنابراین مسوولان و متولیان امر می‌بایست با هم‌افزایی به دنبال راهکاری برای ساماندهی این افراد باشند نه اینکه تنها به جمع‌آوری آنها بسنده کنند، زیرا ساماندهی و بازتوانی معتادان متجاهر به منظور اینکه دوباره به چرخه اعتیاد بازنگردند از جمع‌آوری آنها مهمتر است موضوعی که تاکنون راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار