در این روزهای سخت کرونایی کمبود سرم در داروخانه ها به دغدغه اصلی بیماران تبدیل شده است معضلی که باراه اندازی خطوط این نوع سرم در شش کارخانه سرم سازی کشور رفع می شود.
کد خبر: ۹۹۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ 21 September 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در شرایطی در شیراز با کمبود سرم رو به رو شده ایم که فناورترین کارخانه سرم سازی کشور در شیراز با همه ظرفیت، تولید نمی‌کند.
مدیر عامل شرکت سرم سازی شیراز می‌گوید در شرایط بحران کرونا و تعطیلی سرم سازی تبریز، ظرفیت تولید این کارخانه را تا۴۰۰ هزار بطری در ماه افزایش داده و به یک میلیون ۸۰۰ هزار بطری سرم رسانده، اما همچنان همه ظرفیت تولید در کارخانه به کار گرفته نشده است.
دکتر موقعی با بیان این که خط تولید سرم کیسه‌ای در این کارخانه تعطیل شده است افزود: این خط با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیسه سرم، به دلیل به صرفه نبودن هزینه‌های تولید، تعطیل شد.
وی گفت: اقلام اولیه تولید سرم کیسه‌ای از جمله رل‌های فیلم کیسه، پورت‌ها و کپ‌های نصبی روی کیسه و حتی قند دکستروز وارداتی است و حذف ارز دولتی از این کالا‌های دارویی، تولید را با مشکل روبه رو کرده است.
مدیر عامل شرکت سرم سازی شیراز با بیان این که سرم‌های کیسه‌ای از استاندارترین سرم‌های تولیدی در دنیاست افزود: یکسان بودن قیمت سرم کیسه‌ای با وجود وابسته بودنش به کالا‌های وارداتی، با قیمت سرم‌های بطری برابر است و این موضوع سبب ضرر مالی تولید کنندگان می‌شود.

موقعی گفت: هزینه تمام شده هر سرم کیسه‌ای برای تولید کننده ۱۲ تا ۱۵ هرار تومان است درحالی که قیمت مصوب برای فروش ۸ تا ۸ هزار و ۶۰۰ تعیین شده است و این سبب تعطیل شدن خط تولید سرم در همه کارخانه‌ها شده است.
وی با بیان این که قیمت سرم‌های وارداتی در بازار بیش از قیمت پیشنهادی سرم سازان داخلی است افزود: در صورت اصلاح قیمت، خطوط تولید سدم کیسه‌ای در ۶ کارخانه سرم سازی کشور فعال و نیاز کشور از واردات این سرم منتفی خواهد شد.
مدیر عامل سرم سازی شیراز گفت: این شرکت با داشتن فناوری روز دنیا در تولید بطری‌های جمع شونده یا کُلَپسیشن و تولید و پرشدن پیوسته بطری سرم، از منحصربه فرد و فناورترین واحد‌های تولید سرم در کشور است.
مقیمی شفافیت و سبک وزن بودن را از دیگر ویژگی‌های سرم‌های تولیدی این شرکت بیان کرد و افزود: در صورت رفع مشکلات تسهیلات بانکی و اصلاح قیمت سرم‌های کیسه ای، این واحد می‌تواند ظرفیت سرم‌های بطری را تا ۴۰۰ هزار بطری در ماه و یک میلیون و ۲۰۰ هزار سرم کیسه‌ای در ماه افزایش و نیاز کشور را پاسخ دهد.
مصلایی مسئول فنی شرکت شیراز سرم نیز گفت: این شرکت در حال حاضر ۵ نمونه سرم دکستروز، دکستروز سالین، یک سوم، دو سوم، سدیم کلراید، قطره‌های چشمی تک دوز و کیسه‌های تزریقی را تولید می‌کند.

 

 

برچسب ها: کرونا ، سرم ، کمبود سرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار