عزیزی افزود: آمریکا باید بپذیرد که دیگر قدرت بلامنازع دنیا نیست که هر تصمیمی در مورد کشورها اعمال کرد، اجرایی شود و البته پذیرش این موضوع برای آنها خیلی سخت است.
کد خبر: ۹۹۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 22 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایکنا: ابراهیم عزیزی، نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران نسبت به توافق سه جانبه آمریکا، بریتانیا و استرالیا در خصوص ساخت زیردریایی با موتور هسته‌ای برای کشور استرالیا واکنش نشان داد.

وی با محکومیت ساخت زیردریایی‌ با موتور هسته‌ای برای استرالیا، این حرکت را یک اقدام چالش‌آفرین برای امنیت منطقه خواند و گفت: البته چنین حرکاتی ناشی از استیصال بیش از پیش آمریکایی‌ها در جامعه جهانی است.

عزیزی افزود: تجربه صد سال اخیر در فضای سیاسی و معادلات بین‌المللی نشان می‌دهد که آمریکا و هم پیمانانش جز جنگ‌افروزی و آواره کردن ملت‌ها هیچ هنری نداشته‌اند که نمونه آن را در همین دو دهه اخیر در منطقه خاورمیانه مشاهده کرده‌ایم.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکا با چنین توافقاتی عملا جرقه رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای را در جهان و منطقه روشن می‌کند و امنیت دنیا را به مخاطره می‌اندازد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از نظر ما این اقدام بایدن تهدیدی بر صلح بین‌المللی و ثبات جهانی بوده و شدیداً محکوم است.

وی همچنین گفت: به نظر می‌رسد این اقدام آمریکا و انگلیس در راستای بر هم زدن توازن راهبردی در منطقه بوده است؛ موضوعی که یک بعد آن در قدرت گرفتن شرق و خشم آمریکا از قدرت‌های نوظهور در این قسمت از جهان است.

عزیزی افزود: آمریکا باید بپذیرد که دیگر قدرت بلامنازع دنیا نیست که هر تصمیمی در مورد کشورها اعمال کرد، اجرایی شود و البته پذیرش این موضوع برای آنها خیلی سخت است.

وی اظهار کرد: امروز سازمان همکاری شانگهای در شرق عالم با حضور قدرت‌های بزرگی چون روسیه، چین، ایران و... در برابر قدرت پوشالی آمریکا قد علم کرده‌اند و عملا دست‌اندازی این کشور را به حداقل ممکن رسانده‌اند و آمریکایی‌ها به خوبی این مسئله را می‌دانند هر چند اعترافش برای آن‌ها دشوار است.

عزیزی در پایان با توجه به بی توجهی آمریکایی‌ها به شریک همیشگیشان یعنی فرانسه در این پیمان نیز گفت: این ذات آمریکایی ها است که حتی به شریک چندین ساله خود نیز رحم نمی‌کنند و هر جا منافعشان ایجاب کند، کشورها را کنار می‌زنند به طوری که این بی محلی باعث تعجب فرانسوی‌ها نیز شد.

یادآور می‌شود، آمریکا روز چهارشنبه گذشته یک توافق امنیتی سه جانبه را با استرالیا و انگلیس به امضا رساند. بنا بر اعلام مقامات آمریکایی قرار است این کشورها در راستای مجهز کردن استرالیا به زیردریایی‌های هسته‌ای با تسلیحات متعارف اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار