برداشت میوه‌های پاییزی از باغات استان فارس آغاز شد.
کد خبر: ۹۹۵۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱ 22 September 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مهمترین ارقام انار در استان فارس شامل رباب، بریت، شیرین شه وار، شیرین خفری، دانه سیاه داراب، شیرین حسین آقایی، جزین، سبز ترش و فارق است.

او بیان کرد: در حال حاضراستان فارس ۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت انار دارد که پیش بینی می‌شود امسال ۴۵۰ هزار تن انار از انارستان‌های استان فارس برداشت شود.

پاکاری تصریح کرد: استان فارس رتبه نخست برداشت انار در کشور را دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: برداشت ارقام انار زود رس در نیمه شهریور ماه شروع و تا پایان آبان ماه که برداشت ارقام دیر رس آغاز می‌شود ادامه دارد.

کاشت و برداشت آناناس در شهرستان داراب
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به کشت آناناس در ۸۲ کشور جهان گفت: سالانه ۲۵ میلیون تن آناناس در دنیا تولید می‌شود.

مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: میوه آناناس بعد از موز مهمترین میوه گرمسیری در دنیا است که کشور‌های کاستاریکا، برزیل، فیلبپین، تایلند، اندونزی و هند بزرگترین تولید کننده آناناس در دنیا هستند.

او تصریح کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی کشور و قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، وجود شرایط گرم و خشک، شور بودن اغلب زمین‌ها یا منابع آبی درمناطق جنوبی کشور، بروز خشکسالی‌های جدید و کاهش منابع آبی قابل استفاده، تولید محصولات کم آب بر گلخانه‌ای که دارای توجیه پذیری و سود آوری مثبتی هستندمی تواند یک راه حل مناسب باشد.

پاکاری ادامه داد: امکان کشت آناناس به صورت تجاری در فضای باز میسر نیست از این رو برای اولین بار در یکی از گلخانه‌های شهرستان داراب میوه آناناس کشت و پرورش داده شد.

فارس تولید کننده انجیر خشک در کشور
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: فارس نخستین تولید کننده انجیر خشک در کشور است.

مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه امسال برداشت انجیر در استان از تیرماه آغاز شده افزود: پیش بینی می‌شود امسال از ۳۸ هزار هکتار ۳۲ هزار تن محصول انجیر خشک که از رقم سبز استهبان است برداشت شود.

او اضافه کرد: شهرستان استهبان با ۲۳ هزار هکتار انجیرستان دیم و تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انجیر خشک بزرگترین تولید کننده این محصول در کشور است.

پاکاری اظهار کرد: در آمد بیش از ۵ هزار نفر دائم و ۱۵ هزار نفر فصلی از طریق میوه انجیر دیم است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: پراکنش انجیر در استان فارس و شهرستان‌های استهبان، نی ریز، داراب، خفر، کوه چنار، کازرون و فیروز آباد است.

پاکاری گفت: یکی از عوامل اصلی در تولید انجیر انجام گرده افشانی در باغات انجیر رقم سبز است که میوه درخت بر انجیر به عنوان منبع گرده زا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: انجیر تازه خوری در استان از اواخر تیر ماه شروع به برداشت شده، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری به ندرت انجام می‌شود و باغداران انجیر را به صورت خشک شده برداشت می‌کنند که قابلیت ماندگاری بالایی دارد و تا چندین ماه با کیفیت بالا می‌توان آن را نگهداری کرد.

او تصریح کرد: ۸۰ درصد انجیر استان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ویتنام، هنگ کنگ، امارات، هند، ژاپن، جمهوری کره، سنگاپور وعراق صادر می‌شود و مابقی در داخل مورد مصرف قرار می‌گیرد.

پاکاری ادامه داد: فر آورده‌های انجیر به صورت بسته بندی شده شامل کلوچه، شربت، مسقطی، مارمالاد و پودر معجون انجیر است که به بازار عرضه می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: برداشت انجیر در استان تا اواسط مهر‌ماه ادامه دارد.

خرما میوه‌ای گرمسیری در فارس
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: خرما از مهترین میوه‌های گرمسیری در استان فارس است.

مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: خرما یکی از محصولات استراتژیکی در بخش باغبانی بوده و از نظر تغذیه‌ای بسیار غنی بوده و مواد موجود در خرما این میوه را در زمره یکی از با ارزش‌ترین مواد غذایی قرار می‌دهد که دارای سطح زیر کشت ۳۳ هزار هکتار است.

او تصریح کرد: پیش بینی ظرفیت تولید محصول امسال خرما در استان ۲۸۴ هزار تن است که می‌تواند بازار‌های مصرف داخلی استان و استان‌های دیگر را پوشش دهد.

پاکاری با اشاره به اینکه در ۱۹ شهرستان جنوبی استان فارس مانند فراشبند، کازرون، مهر، لارستان، لامرد، خفر، جهرم، داراب و قیرو کارزین خرما تولید می‌شود، ادامه داد: عمده‌ترین ارقام استان شاهانی، کبکاب و زاهدی یا قصب، پیارم، شاهانی، مجول و گنتار هستند که بسته به مناطق مختلف در فارس کشت و پرورش داده می‌شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه صنعت و کشاورزی دو مقوله به هم پیوسته و مکمل یکدیگر هستند، افزود: اگر صنایعی وجود نداشته باشد تولید به تنهایی جایگاه ویژه‌ای ندارد و ارز آوری و ارزش اقتصادی مناسب ایجاد نمی‌شود.

او اضافه کرد: اوج برداشت خرما در شهریور، مهر و نیمه آبان ماه انجام می‌شود.

فارس رتبه اول تولید لیمو ترش در کشور
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: این استان با سطح زیر کشت بالغ بر ۱۶ هزار هکتار و تولید بیش از ۳۴۰ هزار تن لیمو ترش رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس بیان کرد: برداشت لیموترش در استان فارس از نیمه دوم مردادماه آ؛از شده که پیش بینی می شود برداشت این محصول تا اواخر آبان ماه ادامه داشته باشد.

او تصریح کرد: دیگر ارقام لیموترش در استان فارس شامل رقم لیمولیسبون (خارکی)، لیمو پرشین لایم و لیمو چهار فصل است.

پاکاری ادامه داد: ۸۰ درصد لیموترش تولیدی استان فارس به سایر نقاط مختلف کشور و کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود که این محصول علاوه بر مصرف تازه خوری در کارخانجات استان فارس به صورت فرآوری درصنایع تبدیلی کاربرد دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس افزود: با توجه به مقاوم بودن این درخت نسبت به سایر گونه‌های مرکبات و شرایط اقلیمی چند سال گذشته در مناطق جنوبی استان گسترش و توسعه زیادی داشته است.

او اضافه کرد: عمده شهرستان‌های تولید کننده لیموترش در استان فارس به ترتیب جهرم، قیروکارزین و داراب و کازرون و فسا، لارستان و سایر شهرستات‌های جنوبی استان است.

فارس رتبه نخست تولید به در کشور
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: فارس با ۳ هزار هکتار و تولید سالانه۲۴ هزار تن محصول به و متوسط عملکرد ۱۵ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بر هکتار جایگاه نخست را در کشور دارد.

مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس بیان کرد: به اصفهان شیشه‌ای خمره‌ای از ارقام میوه به بوده که برداشت این محصول از اواخر شهریورماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.

او تصریح کرد: شهرستان‌های اقلید، شیراز، نی ریز، خرم بید، آباده و مرودشت از مراکز مهم تولید محصول به بشمار می‌روند که توسعه باغات متراکم با استفاده از پایه‌های رویشی کوییز A و B برای افزایش عملکرد در واحد سطح و ترویج به رقم ویدوجا برای کاهش خسارات آتشک در باغ‌های به از مهمترین برنامه‌های مدیریت باغبانی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: وجود صنایع تبدیلی برای تهیه مربا، کمپوت و آب میوه به، باعث تعادل قیمت به و افزایش تولید این میوه در باغات فارس می‌شود.

انتهای پیام/ت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار