کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان M32 با قدر ۸.۱ کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما به کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ می‌توان این جرم کوچک را مشاهده کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 02 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: سیارک هارمونیا ۴۰ به عنوان چهلمین سیارک در ۳۱ مارس ۱۸۵۶ کشف شد. این سیارک امروز _شنبه ۱۰ مهرماه_ در صورت فلکی نهنگ تقریباً کل شب قابل رصد است. از مختصات رصدخانه لارستان نیز بین ساعات ۱۹:۴۱ تا ۰۴:۰۳ روز بعد قابل مشاهده است. حدود ساعت ۱۹:۴۱ هنگامی که به ارتفاع ۲۱ درجه از افق شرقی برسد قابل دسترس است و حدود ساعت ۲۳:۵۲ در موقعیتی ۵۸ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و ساعت ۰۴:۰۳ نیز غروب می‌کند.

وی افزود: نقطه تقابل بهترین زمان برای رصد اجرام سماوی است، زیرا معمولاً جرم مورد نظر نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد و کل طول شب قابل مشاهده است. در این وضعیت، هارمونیا ۴۰ از فاصله 1.173 AU سیاره زمین عبور می‌کند و به حداکثر روشنایی یا قدر ۹.۵ می‌رسد. با این وجود، هارمونیا حتی در درخشان‌ترین حالت نیز یک جرم کم نور است که با چشم غیر مسلح غیر قابل رصد است و تنها با دوربین دو چشمی یا تلسکوپ با دیافراگم متوسط قابل مشاهده است.

رصد کهکشان M31
وی اضافه کرد: کهکشان بزرگ و زیبای آندرومدا یا M31 یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله حدوداً ۲.۵ میلیون سال نوری ما قرار دارد و همسایه کیهانی ما در نظر گرفته می‌شود. از نظر اندازه، کهکشان آندرومدا با داشتن پهنایی به اندازه ۲۰۰ هزار سال نوری بیش از دو برابر کهکشان راه شیری است. آندرومدا اولین بار توسط یک منجم ایرانی به نام عبدالرحمان صوفی رازی رصد شد.

فخرایی فرد اظهار کرد: این کهکشان از ساعت ۱۸:۳۳ بالای افق شمال شرقی تا ۰۴:۵۳ بالای افق شمال غربی در آسمان حضور دارد. قدر کهکشان آندرومدا ۳.۴ است که در آسمان کاملاً تاریک به صورت یک جرم کم نور با چشم قابل رصد است. کهکشان آندرومدا با سرعت ۴۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت به کهکشان راه شیری نزدیک می‌شود؛ بنابراین در نهایت چهار میلیارد سال دیگر با کهکشان ما ادغام می‌شود و به یک کهکشان تبدیل می‌شود.

رصد کهکشان NGC221
وی افزود: کهکشان مسیه ۳۲ که با نام NGC 221 نیز شناخته می‌شود یک کهکشان بیضوی کوتوله از قمرهای کهکشانی کهکشان آندرومدا است و در فاصله حدوداً ۲.۶۵ میلیون سال نوری در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد. M32 یک کهکشان اقماری متعلق به کهکشان آندرومدا یا M31 است که توسط لی جنتل در سال ۱۷۴۹ کشف شد، مسیه ۳۲ همانند بسیاری از کهکشان‌های بیضوی عمدتاً حاوی ستاره‌های پیر کم نور قرمز و زرد و تقریباً بدون غبار یا گاز است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: مشاهده این کهکشان با میل ۴۰ درجه و ۵۱ دقیقه قوسی شمالی از نیمکره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بیشتر از ۲۹ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست. از مختصات رصدخانه لارستان، هنگام غروب ساعت ۱۸:۳۷ در موقعیتی ۲۵ درجه بالاتر از افق شمال شرقی قابل رصد است، ساعت ۲۳:۵۲ در موقعیت دوم و ۷۶ درجه بالاتر از افق شمالی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و تا سپیده دم حدود ساعت ۰۴:۴۹ نیز در موقعیت سوم و ۲۹ درجه بالاتر از افق شمال غربی غیر قابل رصد می‌شود. کهکشان M32 با قدر ۸.۱ کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما به کمک یک دوربین دو چشمی یا یک تلسکوپ می‌توان این جرم کوچک را مشاهده کرد.