خانه علاوه بر اینکه باید محل مناسبی برای آرامش و بازی کودکان باشد، باید به گونه‌ای طراحی و چیدمان شود که حوادث خانگی را به کمترین میزان برساند.
کد خبر: ۹۹۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ 02 October 2021

از قبل از تولد نوزاد، پدر و مادر و اطرافیان بسیار خوشحالند که کودکی به جمع آن‌ها افزوده می‌شود. برگزاری مراسمی مثل جشن تعیین جنسیت، خرید وسایل کودک و رسم و رسومی مثل تهیه سیسمونی و نامگذاری کودک و هزاران برنامه دیگر که همگی سرشار از شادی و نشاط است. اما نکته‌ای که در کنار نباید از آن غافل شد، ایجاد ایمنی کودکان در خانه است.

متأسفانه، هر ساله کودکان زیادی در حوادث خانگی صدمه می‌بینند و برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند. خانه علاوه بر اینکه باید محل مناسبی برای آرامش و بازی کودکان باشد، باید به گونه‌ای طراحی و چیدمان شود که حوادث خانگی را برای کودکان به کمترین میزان برساند.

خانه ایمن برای کودکان (toddler home safety) یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از والدین بوده و لازم است در برنامه‌های آموزشی قبل از تولد نوزاد، مورد توجه قرار گیرد. حتی زمانی که والدین مطمئن هستند خانه را برای کودک خود ایمن کرده‌اند، این امکان وجود دارد که به نکته‌هایی توجه نکرده باشند. در مطالعه‌ای که در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام انجام شد، تعدادی مادر که صاحب نخستین فرزند خود شده بودند و فرزند آن‌ها بین ۱۲ تا ۳۶ ماه سن داشتند؛ به خانه‌های مدل‌سازی برده شدند تا قسمت‌هایی که خطر احتمالی برای کودکان داشتند را تشخیص دهند. نتایج این مطالعه نشان داد کمتر از نیمی از آن‌ها توانستند این خطرات را تشخیص دهند.

در مطالعه دیگری که در دانشگاه آلاباما انجام شد، از مادران سؤال شد که بخش هایی که برای کودک آن‌ها خطرآفرین است را بیان کنند. برخی گفتند: «فرزند من در مورد دستشویی کنجکاوی نمی‌کند» یا «کودک من می‌داند که نباید با کبریت بازی کند». نتایج نشان داد که تنها ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان خطرات احتمالی را به درستی مشخص کردند. بنابراین این تصور که کودک من کارهای خطرناک نمی‌کند و داشتن اطمینان بیش از حد به او، خطرآفرین است.

با توجه به اینکه صدمات خانگی یکی از مهم‌ترین علت‌های مراجعه سالانه کودکان زیر سه سال به اورژانس بیمارستان‌ها محسوب می‌شود، هوشمندانه است که برای بدترین اتفاقات آموزش دیده و آمادگی لازم را داشته باشیم تا ایمنی کودکان این مرز و بوم را بیش از پیش تأمین کنیم.

برچسب ها: ایمنی ، کودکان ، منزل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار