بر این اساس در تورم ماهانه استان فارس بیشترین نرخ را در طول 6 ماه ابتدایی سال داشته است اما در تورم نقطه به نقطه استان فارس در خردادماه با 52.2 درصد تورم بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است.
کد خبر: ۹۹۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 03 October 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در یک سال اخیر گرانی رکن ثابت بازار کالاهای اساسی و غیراساسی بوده به‌گونه‌ای که کمتر روزی است که به عنوان خریدار به بازار مراجعه کرده باشیم و با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو نشده باشیم. این موضوع برای برخی از کالاها در حکم چند روز یا حتی یکی دو ساعت است یعنی بین قیمت کالا اول هفته و آخر هفته تفاوت وجود دارد.

این روزها تورم دیگر واژه‌ای غریب نیست و همه مردم جامعه کم و بیش با این مفهوم آشنایی دارند. در توضیح نرخ تورم از 3 مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. تورم در ایران به طرز افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است و این موضوع در مقایسه تورم 6 ماه ابتدایی سال به وضوح دیده می‌شود.

مرکز آمار ایران در جدیدترین اعلام خود تورم شهریورماه بیان کرده که بر این اساس شاخص کل برای خانوارهای کشور 351.1 رسیده که نسبت به ماه قبل 3.9 درصد افزایش داشته و نرخ تورم دوازه ماهه نیز به 45.8 درصد رسیده است.

استان فارس نیز به تبع کل کشور در این ماه با تورم روبه‌رو بوده که بر این اساس نرخ تورم 12 ماهه این استان 49.4 بوده که نسبت به کل کشور تورم بیشتری را تجربه کرده است. در میان نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی نیز استان فارس افزایش قیمت بیشتری را نسبت به کل کشور تجربه کرده است.

 

بر این اساس نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای شهری در کشور 45.1 درصد است که این میزان در استان فارس به 47.7 درصد رسیده و این استان از این لحاظ رتبه 13 کشوری را دارد.

همچنین نرخ تورم 12 ماهه خانوارهای روستایی در کشور 49.7 درصد است که این میزان در استان فارس به 55.5 درصد رسیده و استان از این لحاظ رتبه دوم کشوری را دارد. تورم ماهانه استان فارس 3.6 درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز 46.2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مقایسه آماری 6 ماهه تورم استان فارس نشان می‌دهد که افزایش قیمت کالاها در این استان با یک روند افزایشی همراه بوده است. تورم سالانه استان فارس در فروردین ماه 28.5 درصد، در اردیبهشت ماه 43.2 درصد، در خردادماه 45.8 درصد، در تیرماه 47.3 درصد، در مردادماه 48.6 درصد و در شهریورماه نیز که 49.4 درصد رسیده است.

البته تورم ماهانه استان فارس یک روند کاهشی را در اردیبهشت و شهریور ماه نشان می‌دهد که به این ترتیب تورم ماهانه فارس در فروردین ماه 2.8 درصد، در اردیبهشت 4 دهم درصد، خردادماه 2.4 درصد، تیرماه 4.1 درصد و مردادماه نیز 4.6 درصد و در شهریورماه نیز با 3.6 درصد بوده است.

بر این اساس در تورم ماهانه استان فارس بیشترین نرخ را در طول 6 ماه ابتدایی سال داشته است اما در تورم نقطه به نقطه استان فارس در خردادماه با 52.2 درصد تورم بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است.

 

برچسب ها: تورم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار