دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز گفت:صنایع غذایی از پایه‌های صنعت گردشگری به شمار می‌روند و برپایی رستوران‌ها می‌تواند راهکار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه گردشگری باشد ولی این ظرفیت فراموش شده است.
کد خبر: ۹۹۸۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 03 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سعید فانی اظهار کرد: اشتغال‌زایی و درآمدی که از فروش مواد غذایی ایجاد می‌شود، موجب شده تا صنعت غذایی یکی از مهمترین صنایع محسوب و صرف غذا در رستوران‌ها به یک جاذبه گردشگری بدل شود.

دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز، افزود: اغلب کشورهای گردشگرپذیر به‌تدریج در حال بازگشت به دوران رونق گردشگری و درآمدزایی از طریق جذب گردشگر هستند. اما متأسفانه کشور ما هنوز هم نتوانسته صنعت گردشگری را احیا کند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، قطعا صنعت گردشگری در ایران تا دو یا سه سال آینده هم نمی‌تواند به چرخه اصلی خود بازگردد.

وی ادامه داد: بدون تردید تسریع در فرآیند واکسیناسیون و واکسینه شدن همه افراد در سنین مختلف نقش بسزایی در بهتر شدن شرایط جامعه دارد و مسئولین با انجام این اقدام مهم، کمک بزرگی به بهبود وضعیت سلامت و اقتصاد خانواده‌ها می‌کنند.

ضربه های کرونا بر پیکر رستوران داران

فانی گفت: افراد فعال در این صنف تا قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ هم با مشکلات فراوانی رو به رو بودند اما با گسترش این بیماری مشکلاتشان چند برابر شد و این بیماری منحوس ضربه مهلکی به صنعت غذا وارد کرد.در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از فعالان این صنف با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. نزدیک به ۳۰درصد آنها ورشکسته شده‌اند و ۶۰ درصد در مرز ورشکستگی قرار دارند.

وی ادامه داد: تا پیش از شیوع کرونا افراد بسیاری برای دریافت پروانه کسب به اتحادیه مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر هر هفته شاهد این اتفاق ناخوشایند هستیم که نزدیک به ده تا پانزده پروانه کسب به دلیل شرایط دشوار اقتصادی باطل می‌شود.کرونا چراغ رستوران‌ها در شیراز را خاموش کرد و هیچ‌کس هم پاسخگوی شرایط نامساعد اقتصادی افراد فعال در این صنف نیست.

این فعال صنفی عنوان کرد: متأسفانه وعده‌ها و قول‌های حمایتی که از ابتدای بحران کرونا از سوی مسئولین داده شد، هنوز هم محقق نشده است و با اینکه حدود دو سال از شیوع این بیماری می‌گذرد، شاهد هیچ‌گونه اقدام اساسی برای برطرف شدن مشکلات در حوزه صنعت غذا نبودیم.

دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز اظهار داشت: هرچند حمایت مسئولین در شرایط فعلی دردی را از ورشکستگان این صنف درمان نمی‌کند اما نیاز است که تدابیر لازم برای برطرف شدن مشکلات رستوران‌ها و دیگر رسته‌های تحت پوشش این اتحادیه اتخاذ شود.

کوروش باصری صالحی رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی شیراز پیشتر گفته بود: این اتحادیه شامل شانزده رسته از جمله رستوران ها، سفره خانه های سنتی، بیرون برها، تالارهای پذیرایی، دفاتر تشریفات، باغ ، چای خانه های سنتی است و دارای ۱۲۵۰ عضو است که از این مجموع ۸۰۰ عضو دارای پروانه کسب دائم و ۴۵۰ عضو در حال دریافت پروانه کسب هستند.
وی افزوده بود:‌حدود ۱۰۰۰ واحد صنفی عضو این اتحادیه در شهر شیراز فعال هستند و حداقل پنج تا ده نفر در هر واحد صنفی فعالیت می کنند و حتی واحدهای صنفی داریم که بالغ بر ۱۸۰ تا ۲۰۰ نیروی کار دارند. درواقع اگر هر واحد صنفی را با ۱۰ نیروی کار در نظر بگیریم می توان گفت حدود ۱۰ هزار نفر در این واحدهای صنفی مشغول به کار هستند.

برچسب ها: گردشگری ، کرونا ، رستوران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار