مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس از ثبت ملی تعزیه حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده است.
کد خبر: ۹۹۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 04 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایکنا: هادی شه‌دوست شیرازی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس  در حاشیه برپایی رویدادهای آیینی ثبت شده در فهرست آثارملی با رویکرد گردشگری مذهبی گفت: تعزیه از جمله نمایش‌های آیینی است که به‌طور عمیقی با باورهای شیعی و عشق به خاندان عصمت و طهارت پیوندیافته است.

وی افزود: زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامه‌ها، حضرت احمدبن موسی(ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا(ع)، از مدینه عازم طوس می‌شوند، اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان، حاکم دست‌نشانده‌ی مأمون، روبرو می‌شوند و طی دفاعی جانانه به شهادت می‌رسند.

شه‌دوست شیرازی با اشاره به اینکه این ثبت ملی در ایام مابین اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر به انجام رسید، گفت: همزمان با ثبت ملی این اثر تعزیه حضرت احمدبن موسی(ع) به‌صورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی شاهچراغ(ع) پخش می‌شد که اتفاقی کم‌نظیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: علاوه بر اجرای تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، آیین‌های محرمی ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چک‌چکوی استهبان و چاووش‌خوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق به‌صورت نمادین برگزار شد.

برچسب ها: تعزیه ، شاهچراغ ، ثبت ملی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار