کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: امشب شاهد وضعیت‌های ماه در حضیض خورشید و زمینی باشید همچنین پیک بارش شهابی اژدهایی را از دست ندهید.
کد خبر: ۹۹۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰ 08 October 2021

فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: سیاره مریخ امروز _جمعه ۱۶ مهرماه_ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور می‌کند و به جدایی زاویه‌ای ۳۹ دقیقه قوسی از خورشید می‌رسد، برای چند هفته در تابش خورشید محو می‌شود و قابل مشاهده نیست. سیاره سرخ تقریباً در این زمان در فاصله بسیار دور از زمین، حدود 2.63 AU قرار دارد، زیرا دو سیاره در دو طرف مقابل منظومه شمسی قرار دارند.

وی افزود: اگر امکان رصد مریخ در این موقعیت وجود داشت به دلیل فاصله زیاد در کوچک‌ترین و کم‌نورترین حالت خود با قطر زاویه‌ای ۳.۶ ثانیه قوسی ظاهر می‌شد. مریخ طی هفته‌ها و ماه‌های بعد دوباره از سمت غرب خورشید ظهور می‌کند و به تدریج برای دوره‌های طولانی‌تر قبل از سپیده دم قابل رصد می‌شود.

ماه در وضعیت حضیض خورشیدی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: امروز _جمعه ۱۶ مهرماه_ ساعت ۱۹:۱۵ ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید که حدود 0.999 AU است می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض، ماه در فاصله 0.999 AU از خورشید قرار خواهد گرفت؛ فاصله بین زمین و ماه 0.002 AU یا ۳۶۳ هزار کیلومتر خواهد بود. در این شب ماه در صورت فلکی میزان ساعت ۱۹:۰۴ غروب می‌کند.

ماه در وضعیت حضیض زمینی
فخرایی فرد تصریح کرد: ماه ساعت ۲۰:۵۷ به نزدیک‌ترین نقطه در مدار چرخش خود به دور زمین می‌رسد و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. وقتی ماه مسیر بیضوی را اطراف زمین طی می‌کند فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج تغییر می‌کند. اندازه زاویه‌ای آن نیز بر اساس همین فاکتور بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی و ۳۳.۵ دقیقه قوسی تغییر می‌کند؛ اگر چه در واقعیت تشخیص این عمل دشوار است زیرا همزمان فازهای ماه نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: ممکن است تصور کنید ماه به هنگام طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است، در واقع چنین چیزی صحیح نیست و فقط یک خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی که واقعاً هست به نظر می‌رسد، این مسئله توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیشتر از یک خطای دید نیست. هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً به همان اندازه است، صرف نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر باشد. هنگامی که ماه نزدیک به افق قرار دارد در میان ساختمان‌ها و درخت‌ها دیده می‌شود، مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی باعث می‌شود به چشم ما بزرگ‌تر نمایان شود، در این صورت مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به کار می‌برد. در این وضعیت ماه از فاصله ۳۶۳ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و با قطر زاویه‌ای ۳۲.۸۷ دقیقه قوسی ظاهر می‌شود.

بارش شهابی اژدهایی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی اژدهایی از ۱۴ مهرماه تا ۱۸ مهرماه فعال است و پیک آن امروز _جمعه ۱۶ مهرماه_ رخ می‌دهد. در این مدت هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی اژدها بالای افق قرار داشته باشد، امکان مشاهده شهاب‌های بارشی اژدهایی وجود دارد. از مختصات رصدخانه لارستان هر روز از غروب تا ساعت ۰۱:۲۶ که کانون بارش زیر افق غربی شما قرار می‌گیرد، امکان مشاهده شهاب‌واره‌ها وجود خواهد داشت. کانون بارش قبل از تاریک شدن آسمان به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین بهترین زمان رصد شهاب‌واره‌ها بلافاصله پس از غروب خورشید است.

وی افزود: در این شب ماه دو روزه حدود ۹ درصد روشنایی دارد، این بارش بر اثر عبور زمین از میان رد دنباله‌دار دوره‌ای P21 / ژاکوبینی-زینر ایجاد می‌شود. این بارش معمولاً ضعیف است و به ندرت بیش از پنج شهاب در ساعت را ارائه می‌دهد. هر چند سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۴۶ نرخ ساعتی سر سویی بارش شهابی یا همان ZHR برای این بارش شهاب بسیار بیشتر از معمول شد و به هزاران شهاب در ساعت رسید.

برچسب ها: نجوم ، رویداد نجومی ، 1400
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار