دانیال فرهیخته کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه انگشت پای کوویدی؛ یک عارضه جانبی از بیماری کرونا است که به موجب آن بدن در حالت مبارزه با ویروس قرار می‌گیرد از شهروندان مبتلا به کووید ۱۹ خواست این عارضه را دست کم نگیرند و آن را درمان کنند.
کد خبر: ۹۹۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱ 08 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: محققان معتقدند بخش‌هایی از سیستم ایمنی را که به نظر می‌رسد در این جریان نقش داشته باشند، مشخص کرده‌اند.

دانیال فرهیخته افزود: این عارضه، می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. این علامت در برخی از بیماران بدون درد است اما عوارض پوستی می‌تواند بسیار دردناک و همراه با خارش، تاول و ورم باشد.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرمابراز کرد: محققان در بررسی‌های خود که بر اساس انجام تست هایی روی نمونه خون و پوست بیمار متوجه شدند که دو بخش از سیستم ایمنی بدن می‌تواند در بروز عارضه انگشت پای کوویدی نقش داشته باشد و هر دو شامل مکانیزم‌هایی هستند که بدن برای مبارزه با کرونا مورد استفاده قرار می‌دهد.

این کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم تصریح کرد: یکی از آنها پروتئین ضدویروسی به نام اینترفرون نوع یک است و دیگری نوعی آنتی‌بادی است که به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های بیمار حمله می‌کند. در این عارضه سلول‌های پوشاننده رگ‌های خونی کوچک که بخش‌های آسیب‌دیده را تأمین می‌کنند نیز درگیر هستند.این ضایعات پوستی شبیه سرمازدگی در واقع واکنشی التهابی هستند. ولی این که چرا این ضایعات پوستی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا به وجود می آید، هنوز روشن نیست.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: این علایم پوستی برای برخی از بیماران نخستین یا حتی تنها علامتی است که از بیماری بروز می‌کند. در بیماران دیگر این عوارض پوستی روی انگشتان پا امکان دارد هم زمان یا حتی چند هفته بعد از دچار شدن به علایم شایع تر و وخیم تر کووید- ۱۹ رخ می‌دهد. این علایم پوستی در کودکان هم بروز می‌کند و متخصصان کودکان نیز یمجموعه ای برای گردآوری تصاویر انگشتان پای کودکان مبتلا به کرونا ایجاد کرده اند.

فرهیخته افزود: هنوز دقیقا مشخص نیست که این ضایعات پوستی صرفا نتیجه واکنش التهابی هستند یا ویروس با تکثیر در پوشش درونی عروق پوست آن ها را ایجاد می‌کند یا لخته‌های خونی میکروسکوپی عامل ایجاد آن‌ها هستند.

کارشناس بهداشت جهرم با اشاره به انجام تحقیقات جدید درباره این عارضه گفت: محققان در ارزیابی وضعیت پوست بیش از هزار فرد مبتلا به بیماری کرونا متوجه شدند قرمزی و تورم دست‌ها و پاها در بین افراد مشکوک به کرونا تقریباً ۱۵ روز و در مبتلایان به کرونا ۱۰ روز طول کشید. این موضوع بدان معنی است که نیمی از شرکت‌کنندگان، مشکل انگشت پای کوویدی را به مدت طولانی‌تر و نیمی دیگر به مدت کوتاه‌تر تجربه کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انگشت پای کوویدی و ضایعات پوستی ناشی از کرونا ممکن است تا چندین ماه پس از بهبود پیدا کردن از بیماری کرونا ادامه‌دار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار