نماینده شیراز گفت: نیاز است طرح شفافیت زودتر کارهایش انجام شود زیرا اگر مجلس می‌خواهد به دستگاه‌ها و مجموعه‌های دیگر در خصوص شفافیت فشار وارد کند باید ابتدا این کار را از داخل بدنه خود آغاز کند.
کد خبر: ۹۹۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴ 08 October 2021

به گزارش تابناک فارس: جعفر قادری در رابطه با «بررسی طرح شفافیت در مجلس» گفت: فرصت نمایندگان برای ارائه پیشنهادات روی گزارش کمیسیون درباره طرح شفافیت آرا رو به اتمام است و پس از سپری شدن این زمان طرح آماده در دستور کار قرار گرفتن در صحن علنی است.

او در ادامه گفت: اگر مجلس این کار را به انجام نرساند، نمی‌تواند دیگر دستگاه‌ها را وادار به شفافیت کند، باید در این زمینه مجلس سریع‌تر وارد عمل شود. روال و شیوه قانونگذاری در مجلس شکل غلطی دارد که متاسفانه مشکلات جدی را ایجاد کرده و منجر شده کارها به کندی پیش برود. نیاز است در این زمینه کار مجلس سرعت بگیرد و برخی طرح‌ها و لوایح که امکان اصل 85 شدن آنها وجود دارد با توجه به ظرفیت اصل 85 این اقدام صورت بگیرد زیرا سبب می‌شود مقداری سرعت اصلاح قوانین بیشتر شود و در حوزه‌هایی که خلاء قانونی و مغایرت قانونی داریم، سریع‌تر انتظارات مردم برآورده شود.

قادری در پاسخ به این سوال که ممکن است طرح شفافیت به سمت اصل 85 برود؟ مطرح کرد: خیر این امکان وجود ندارد زیرا طرح شفافیت مستلزم این است که مردم در جریان روند کار قرار بگیرند و نظرات و دیدگاه همه نمایندگان در طرح لحاظ شود. در بعضی موارد تخصصی که فرضا در حوزه کاری دادگاه‌هاست چه اشکالی دارد اصل 85 لحاظ شود؟ برخی از طرح‌ها که تعداد آنها هم زیاد است، بهتر است اصل 85 شدن اجرایی شود زیرا عملا وقت زیادی را از مجلس می‌گیرد و مجلس از بقیه کارهای خود عقب می‌ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس با اشاره به طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کرد: طبق این اصلاحیه باید چارچوب کار نمایندگان مشخص شود که در چه مواردی می‌توانند ورود کنند و در چه مواردی ممنوعیت دارند. در این طرح مشاغلی که فرد می‌تواند در دوران نمایندگی داشته باشد تعریف شده است، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، مبادرت به فعالیت‌های پزشکی و اقتصادی، هدیه‌هایی که به نمایندگان داده می‌شود، سفرهای خارجی، ادامه تحصیل نمایندگان، فعالیت‌های بستگان و اقوام فرد از جمله مواردی است که در طرح دیده شده و برایش تعیین تکلیف شده است، باید همه رفتار و حرکات نمایندگان نظام مند شود.

برچسب ها: مجلس ، شفافیت ارا ، قادری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار