کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: شنبه شب _۱۷ مهرماه_ علاوه بر مقارنه عطارد و خورشید شاهد مقارنه ماه و زهره باشید.
کد خبر: ۹۹۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ 09 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی است. هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۱۱۶ روز طول می‌کشد و امروز _شنبه ۱۷ مهرماه_ ساعت ۱۹:۴۴ در وضعیت مقارنه پایان ظهور سیاره عطارد در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی در چند هفته آینده است.

وی افزود: مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد؛ سیارات داخلی مانند عطارد و زهره چون در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند از دید ناظر زمینی نسبت به خورشید به سمت چپ یا راست جابه‌جا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند؛ به همین علت این اجرام را ستاره شامگاهی و صبحگاهی می‌نامند. سیاره عطارد نزدیک‌ترین جدایی زاویه‌ای در فاصله یک درجه و ۵۳ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود؛ که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای چند هفته غیر قابل رصد است.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: عطارد همچنین از موقعیت حضیض زمینی یعنی زمانی که در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار دارد، می‌گذرد؛ زیرا دقیقاً در همان سمت زمین نسبت به خورشید قرار دارد. در این شب سیاره تیر از فاصله 0.66 AU از زمین حرکت می‌کند و در بزرگ‌ترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۱۰.۲ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود، در حالی که کاملاً تاریک است و دقیقاً وضعیتی شبیه به ماه نو دارد.

مقارنه ماه و سیاره زهره
وی گفت: شنبه شب _۱۷ مهرماه_ ماه از فاصله دو درجه و ۵۱ دقیقه قوسی شمال سیاره زهره می‌گذرد و ماه سه روزه می‌شود؛ این دو جرم با چنین جدایی زاویه‌ای در موقعیت همنشینی قرار می‌گیرند. از مختصات رصدخانه لارستان، ماه و سیاره همسایه زمین حدود ساعت ۱۷:۴۸ در موقعیتی ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب غربی قابل رصد هستند، سپس به سمت افق فرو می‌روند و دو ساعت و ۱۷ دقیقه بعد از خورشید، یعنی ساعت ۱۹:۴۹ غروب می‌کنند. قدر ماه و سیاره زهره به ترتیب منفی ۱۰.۷ و منفی ۴.۲ است و هر دو در صورت فلکی عقرب قرار دارند.

وی افزود: این مقارنه با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی نیز قابل مشاهده است. این همنشینی فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان عکاسی آسمان شب فراهم می‌کند تا بتوانند تصاویر بسیار جذابی را از هلال ماه به همراه زمین تاب و دومین جرم درخشان آسمان شب یعنی سیاره زهره در کنار هم ثبت کنند، البته تماشای این پدیده با چشم غیر مسلح نیز خالی از لطف نیست.

برچسب ها: نجوم ، دیده نجومی ، 1400
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار