مجتبی رحمانیان در گفت و گو با خبرنگار تابناک در استان فارس، اظهار داشت: هرچند جهرم با جمعیتی کمتر از ۵۰۰ هزار نفر کلانشهر محسوب نمیشود، اما یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت استان فارس محسوب میشود که امروزه به دلیل مشکلات زیرساخت ترافیکی معضلات ترافیکی در این شهر مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه معضل ترافیک در جهرم بیشتر در هسته مرکزی شهر احساس میشود، افزود: عارضهسنجی ترافیکی پیش از احداث مجتمعهای تجاری، درمانی و آموزشی و صدور پروانههای صنفی بدون استعلام ترافیکی، از دیگر عوامل این معضل هستند.
رئیس کمیته ترافیک شورای اسلامی جهرم با اشاره به لزوم بازنگری در طرح جامع حملونقل شهری، بیان داشت: آخرین طرح جامع شهر جهرم مربوط به دو دهه پیش است و بسیاری از معابری که در آن طرح پیشبینی شده بودند، اجرایی نشدهاند. اکنون در بازنگری طرح جامع باید به توسعه شبکه معابر جدید، بهویژه در بافتهای در حال شکلگیری، توجه ویژه شود.
رحمانیان با اشاره به نقش فرهنگ رانندگی در افزایش مشکلات ترافیکی، گفت: تخلفاتی مانند پارک دوبل، توقف غیرمجاز و پارک در حریم تقاطعها از عوامل مهم تشدید ترافیک در شهر است. آموزش رانندگان، توسعه سامانههای هوشمند ثبت تخلفات و تأمین پارکینگهای عمومی از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند فرهنگ رانندگی را بهبود بخشیده و مشکلات ترافیکی را کاهش دهند.
وی در پایان با بیان راهکارهایی برای کاهش بار ترافیکی در جهرم، تصریح کرد: ایجاد و توسعه مسیرهای جایگزین و کمربندیهای شهری، بازگشایی معابر پیشبینیشده در طرحهای گذشته و توسعه حملونقل عمومی، از جمله اقدامات اساسی برای بهبود وضعیت ترافیکی شهر هستند. همچنین، استفاده از فناوریهای هوشمند در مدیریت ترافیک و تأمین پارکینگهای مناسب نیز نقش مهمی در حل این معضل دارند.
انتهای پیام/س