کشت چغندر قند پاییزه در شهرستان کازرون آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ 12 October 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۶۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کازرون به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص می‌یابد. ‏
وی افزود: بهترین زمان کاشت این محصول از نیمه مهر ماه تا اواسط آبان ماه است و توسعه کشت این محصول استراتژیک تحولی نو در کشاورزی این شهرستان ایجاد می‌کند.
رشیدی با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه به صورت قراردادی و تضمینی است، گفت: میزان قرارداد کشت این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل دو و نیم برابر افزایش داشته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت:: افزایش قیمت خرید، تشکیل جلسات وکلاس‌های آموزشی و ترویجی، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، استفاده از آبیاری تحت فشار و تعهد کارخانه‌های قند به پرداخت به موقع مطالبات و منظور کردن کمک برای عملیات داشت از دلایل افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه در این شهرستان است.
رشیدی تصریح کرد: این محصول بر مبنای درصد عیار قند ۱۵ و با احتساب کرایه حمل به قیمت ۱۵ هزار و ۲۲۰ ریال از چغندرکاران خریداری می‌شود، که با احتساب جوایز تولید مبنی بر ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و ۲ کیلوگرم شکر به ازای هر تن تحویل چغندرقند، درآمد ناخالص نسبتا مطلوبی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به استفاده از بذر رقم آنتک برای کشت در شهرستان کازرون گفت: عملکرد چغندرقند پاییزه با توجه به رعایت اصول به زراعی در بعضی مزارع این شهرستان در سال‌های قبل تا ۱۰۵ تن در هکتار بوده است که در مقایسه با بسیاری از محصولات درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان در پی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک از مزایای کشت پاییزه چغندر قند در مناطق جنوبی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار