رییس اداره آموزش و پرورش کیش گفت : ساماندهی نیروی انسانی ، استاندارد سازی فضاهای آموزشی و توجه به محتوای درسی از اولویت های مهمی است که در جزیره پیگیری می شود .
کد خبر: ۱۰۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 26 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، هانی معلمی افزود: توسعه مشارکت ها مردمی از جمله رویکردها و نگاه های مثبت وزیر آموزش و پرورش در این حوزه است و بر اساس این نگاه ، ماده 27 قانون مناطق آزاد اجرایی شد که سال هاست مناطق آزاد بدنبال اجرایی کردن آن بودند .

وی ادامه داد : برای نخستین بار تفاهمنامه فی ما بین وزیر آموزش و پرورش و دبیر شورایعالی مناطق آزاد به امضا رسید و نماینده ای در حوزه وزارتخانه برای رسیدگی به امور مناطق آزاد منصوب شده است که با توجه به تفاوت های فاحش جزیره کیش با سایر مناطق آزاد ، نگاه ویژه ای به آن شده است.

رییس اداره آموزش و پرورش کیش یاد آور شد: در راستای اجرای تفاهم نامه ، شورای راهبردی وکارگروهی با اولویت ساماندهی به نیروی انسانی تشکیل شد و استاندارد سازی فضاهای آموزشی ، توجه و بررسی محتوای درسی ازدیگر اولویت های این شورا برای داشتن آموزش و پرورش الگو در جزیره کیش است که امیدواریم با نگاه خوب مدیر عامل سازمان و شورایعالی مناطق آزاد به این الگو دست پیدا کنیم .
 
معلمی اضافه کرد :تلاش ما این است که آموزش و پرورش کیش را به عنوان الگو در کشور مطرح کنیم و آن را به عنوان نماد یک آموزش و پرورش استاندارد با داشتن نیروی انسانی برجسته همراه با اجرای برنامه های نوین معرفی کنیم .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بحث بین المللی کردن مدارس در مناطق آزاد و بهره مندی کشورهای همجوار از آن مطرح بوده است با توجه به کاستی ها و مشکلات موجود، آیا برنامه ای در این زمینه دارید؟ گفت : کیش دارای ظرفیت ها و ویژگی های خاص است اما تا کنون نتوانستیم ظرفیت ها را به خوبی شناسایی کنیم و از آن به نحو احسن بهره مند شویم ، تلاش داریم تا از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم .
 
*ساخت مجتمع های آموزشی استاندارد
معلمی یاد آورشد : برای رسیدن به قله موفقیت در کیش باید آموزش و پرورش را به جایگاه رفیعی برسانیم ، از این رو در اولویت ها و بر اساس مطالعات صورت گرفته بدنبال ساخت مجتمع های آموزشی هستیم ، برنامه مطالعاتی آن رو به پایان است ، محل ساخت نیز در دو منطقه صدف و صفین مشخص شده و منتظر دستور مدیرعامل منطقه آزاد برای اجرای همزمان چند طرح هستیم.
وی گفت : امکانات در نظر گرفته شده نزدیک به استانداردها است ، با ساخت این مجتمع ها زمینه لازم برای جذب دانش آموزان خوب و نخبه و همچنین اجرای جشنواره ها و المپیادها و آنچه که در سطح ملی و بین المللی اجرا می شود فراهم خواهد شد .

معلمی در مورد تجمیع مدارس در کیش گفت : طراحی اولیه برای خارج شدن از پراکندگی مدارس به اندازه پوشش جمعیتی دانش آموزی مطرح شده که مدارس به صورت مجتمع ساخته شود ، مدارس موجود به دلیل هزینه بالای نگهداری استاندارد نیست ، میزان فرسودگی فضاهای آموزش نسبت به سایر مناطق بالاست اما به رغم تمامی مسائل توانسته ایم دانش آموزان بسیار موفقی را که حائز رتبه های خوب در آزمون کنکور بوده اند را تربیت کنیم .

وی گفت : در صورت تامین اعتبار و همکاری های لازم اگر بحث مجتمع سازی سرعت یابد در سه چهار سال آینده شاهد مدارسی استاندارد به صورت مجتمع آموزشی خواهیم بود .

رییس اداره آموزش و پرورش کیش در مورد تعریف ردیف بودجه برای آموزش و پرورش کیش گفت : با تمامی نگاه های خوبی که دولت به آموزش و پرورش دارد این بودجه کفاف حقوق نیروهای انسانی را نمی دهد ، با وضعیت حاکم حقوقی مجموع اعتبارات تخصیصی به آموزش و پرورش بیشتر صرف پرداخت حقوق می شود و آن اعتباراتی که از محل سایر نیز تامین می شود در شرایط خاص صرف معلمین حق التدریس می شود.
 
*همه مدارس برای هوشمند شدن صاحب سایت نیستند
وی در مورد طراحی سامانه هوشمند آموزش و پرورش در کیش گفت : به جهت سرعت بخشیدن به امور ، استفاده از امکانات روز دنیا و بهره برداری از نرم افزارهای آموزشی در سطوح مختلف استفاده از فضای مجازی فرصت مغتنمی برای همگان در این حوزه است .

معلمی تاکید کرد : هوشمند سازی اقدام مناسبی است که با حمایت های مردمی صورت گرفته است ؛ معتقدم ، هوشمند سازی هنر نیست بلکه هوشمندانه استفاده کردن از امکانات و مدیریت کردن هنر است ، در سال گذشته یکی از مدارس کیش رتبه نخست استفاده از کلاس های هوشمند در سطح کشور را کسب کرد و تعداد دیگری از مدارس نیز در سال گذشته هوشمند شدند ، به رغم اینکه هوشمند سازی فواید زیادی دارد اما اولویت باید به امکاناتی که ضروری تر است داده شود .

رییس اداره آموزش و پرورش گفت : ایجاد سایت های کامپیوتر در سطوح ابتدایی ، متوسطه اول و دوم را در برنامه داریم ، اما همه مدارس صاحب سایت نیستند ، در صورت ساخت مجتمع ها ، این امکانات برای تمامی سطوح منظور خواهد شد .

وی در مورد آموزش زبان در مدارس و تاکید سال گذشته مدیرعامل منطقه ازاد کیش برای توجه به آن گفت : آقای مونسان متذکر شدند ظرفیت هایی همچون موسسه علوم و فنون در کیش وجود دارد و خوب است که آموزش و پرورش بتواند از این فرصت استفاده کند ، در حوزه ابتدایی آموزش زبان اولویت نیست اما بسیاری از خانواده ها در خارج از محیط مدرسه فرزندان خود را به آموزشگاه ها می فرستند .

معلمی اضافه کرد : تلاش ما استفاده از تمامی فرصت ها برای آموزش است و بحث مهارت آموزی نیز امسال در مدارس مورد تاکید قرار گرفته که با همکاری موسسه علوم و فنون و معاونت فرهنگی اجرا می شود .
 
*برای تامین نیروی انسانی با کیفیت آمادگی داریم / مشکل اصلی تامین مسکن معلمان است
وی در مورد طرح پیشنهادات و الگوهای جدید برای پیاده سازی در کیش گفت : بحث آموزش و پرورش الگو با اولویت نیروی انسانی ، استاندارد سازی فضا و تجهیزات و بررسی کتب و محتوای درسی در قالب پیشنهادت مطرح شده است و منتظر جواب هستیم .

معلمی تاکید کرد : در بحث تامین نیروی انسانی مجرب ، اموزش و پرورش این آمادگی را دارد اما باید به بحث معیشت و مسکن آنان توجه ویژه شود .

وی در مورد نارضایتی برخی از شهروندان ازکیفیت آموزش درمدارس کیش گفت : معلمان خوب و با تجربه ای در کیش تدریس می کنند ، بالا بودن میانگین سطح نمره دانش آموزان در امتحانات نهایی سال 93 -94 کیش نسبت به میانگین نمره سطح کشور نشان از توجه آموزش و پرورش و مسوولان منطقه ای به این موضوع دارد .

رییس اداره آموزش و پرورش کیش گفت : بسیاری از خانواده ها با توجه به متفاوت بودن کیش با سایرمناطق ،انتظارات ویژه ای دارند ، ارائه برنامه ها و تغییر روش های مدیریتی ، چینش نیروی انسانی از جمله موارد مورد توجه برای بهبود بخشیدن به وضعیت این حوزه است .

وی گزینش معلمان برای کیش را خاص عنوان کرد و گفت : اگر مصوبه سازمان طبق طرح الگو را بگیریم می توانیم معلمان کیفی تری جذب کنیم ، بر طبق این الگو معلمی که قرار است به عنوان معلم کیفی به کیش بیاید باید حوزه مسکن و معیشت آن تامین شود چرا که حقوق فعلی جوابگوی این موضوع نیست .

معلمی گفت : تمام نیروهایی که امسال به کیش آمده اند به صورت موقت است ، حضوردایم و تمدید ماموریت معلمان به ارزیابی عملکرد آنها بستگی دارد ، در صورت مثبت بودن ارزیابی با حضور دایم آنها موافقت خواهد شد ، حضور معلمان کیفی امتیازات ویژه ای نیاز دارد ، اختصاص این امتیازات یعنی سیاست نگهداشت معلمان خوب در جزیره .

وی در مورد نگرانی های برخی خانواده ها و حتی فعالان اقتصادی برای حضور فرزندانشان در مدارس کیش گفت : عامل اصلی این نگرانی نبود ثبات مدیریت در حوزه آموزش و پرورش و عدم همکاری برخی دستگاه ها و همچنین تغییرات صورت گرفته بوده است .

رییس اداره آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در هیچ دستگاهی به طور مطلق نیروها صدردصد کیفی نیستند افزود : معلمان حاضر در کیش از بهترین ها هستند ، ما حساسیت ها را قبول داریم و تمامی تلاش خود را برای رفع نگرانی ها و کیفی کردن آموزش بکار بسته ایم .

معلمی تصریح کرد : تمامی آسیب ها را شناسایی کرده ایم و یک به یک بدنبال برطرف کردن آنها هستیم ،ساماندهی نیروی انسانی بسیار مورد توجه است ، در پنج ماهه سال گذشته 900 ساعت کلاس آموزش ضمن خدمت عمومی و تخصصی برای معلمان برگزار کردیم ، کلاس هایی نیز با حضور مولفان کتاب هایی که دارای تغییرات بودند نیز برگزار شد .

وی این میزان آموزش را با توجه به جمعیت در مقایسه با کشور بی نظیر خواند و افزود : این اتفاقات با نگاه ویژه وزارتخانه ، حمایت مسوولان استانی و مدیریت منطقه افتاده است .

معلمی یکی دیگر از نگرانی های مردم را نبود کلاس های کنکوردر سال گذشته عنوان کرد و گفت : از سال گذشته کلاس هایی با حضور اساتید مجرب و موسسات موفق برای دانش آموزان مقاطع سوم و پیش دانشگاهی برگزار کردیم که موفقیت آنها درکنکور و کسب رتبه های تک رقمی ، دو رقمی و سه رقمی در دانشگاه های معتبر کشور نشان از موفقیت در این امر نسبت به سالهای گذشته و افزایش رضایتمندی مردم است .
 
*آموزش و پرورش کیش نیاز به فضای مستقل دارد
وی مهترین مشکل در آموزش و پرورش کیش را نبود فضای مستقل و آبرومندانه برای اداره آن عنوان کرد و گفت : از جهت هویت بیرونی آدرس درستی ندارد و این موضوع در شان آموزش و پرورش یک منطقه که تلاش دارد الگوی سایر مناطق باشد نیست .

معلمی با بیان اینکه در شرایط فعلی 47 مدرسه ( 23 دولتی و 24 مدرسه غیر دولتی ) در کیش وجود دارد از ساخت دو مدرسه جدید( پسرانه دور اول و ابتدایی دور دوم ) در جزیره کیش و بهره برداری از آن در ماه جاری خبر داد و افزود : هنرستان جدیدی نیز در آذرماه آماده خواهد شد ، ساخت یک مدرسه 18 کلاسه در منطقه نو بنیاد نیز در برنامه است که پیمانکار آن مشخص شده است .

هفت هزار و 50 دانش آموزامسال در مدارس کیش تحصیل می کنند.

65 درصد از نیروهای آموزشی موجود را در کیش معلمان زن و 55 درصد آنها را مردان تشکیل می دهد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار