رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: وابستگی صنعت بذر محصولات گلخانه‌ای به خارج از کشور برای آینده این عرصه آسیب‌ساز و تهدیدی برای بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶ 18 November 2021

محسن حاج عابدی رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان امروز در آیین افتتاحیه واحد بسته بندی محصولات گلخانه‌ای شرکت تعاونی گلخانه‌داران تیران و کرون در ناحیه صنعتی "ورپشت" گفت: رونق بازار کشاورزی و کاهش چالش‌های آن نیازمند تکمیل زنجیره تولید در کشور است.

وی بیان کرد: خودکفایی در صنعت بذر تولیدات کشاورزی برای کاهش وابستگی به دیگر کشور‌ها و جلوگیری از تهدید‌های احتمالی مستلزم سرمایه‌گذاری در این بخش و تکمیل چرخه تولید است.

رییس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان به موضوع بسته بندی، برند سازی و صادرات محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و اظهارداشت: راه اندازی شرکت‌های تعاونی در بین فعالان حوزه تولید سبب هم افزایی بین سرمایه‌گذاران و کاهش نقش واسطه‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل شرکت‌های اقماری زیر نظر تشکل‌های صنفی در دیگر کشور‌ها توسعه اقتصادی را رقم می‌زند.

وی به محصولات صادراتی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: تولیدات کشاورزی و گلخانه‌ای تیران و کرون جزء بهترین محصولات ایران بوده و تاکنون برگشت جنس نداشته است.

حاج عابدی یادآورشد: محصولات صادراتی در آزمایشگاه‌های کشور‌های مقصد مورد ارزیابی میزان سموم و سلامت غذایی قرار می‌گیرند و در صورت مصرف بالای سموم آن محصولات برگشت می‌خورد.

جلوگیری از توسعه صنعت آلاینده در تیران و کرون

همچنین فرماندار تیران و کرون در این نشست به توسعه متناسب با آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: مجوز احداث و راه‌اندازی صنایع آلاینده در این شهرستان داده نمی‌شود و تمرکز در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی غذایی، گردشگری و اقتصاد پاک است.

مجید حججی احداث شهرک صنعتی در بخش " کرون" با وجود ظرفیت بالای کشاورزی را تصمیمی غلط اعلام کرد و افزود: جلوی توسعه این منطقه گرفته خواهد شد و باید تمرکز بر حوزه کشاورزی باشد.

وی خاک مساعد این خطه را مناسب برای فعالیت‌های گلخانه، گیاهان دارویی، زراعی و باغی اعلام کرد و اظهارداشت: گیاهان با مصرف کم آب برای این منطقه مناسب است و نباید این ظرفیت را از بین برد.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه لازم است زمین‌های شهرک صنعتی عسگران در چرخه تولید قرار گیرد و نباید در مسیر خرید و فروش باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمین ارزان قیمت این منطقه در جریان معامله قرار گرفته و واحد‌های اقتصادی فعال نشده اند.
ارزآوری ۳۰ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای تیران و کرون
مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون نیز گفت: فضای گلخانه‌ای این شهرستان در حال توسعه بوده و با تشکیل تعاونی تخصصی فرصت خوبی برای حمایت از این قشر و توسعه خدمات فراهم شده است.

محمد حسین احمدی افزود: ۹۰ درصد از تولیدات گلخانه‌ای این شهرستان صادر می‌شود و سالانه ۳۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

وی با اشاره به تولیدات گیاهان دارویی در این خطه اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی زعفران کاران و موسیر کاران در حال تاسیس است.

در زمان حاضر بالغ بر ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تیران و کرون زیر کشت گلخانه‌ای قرار دارد که سالانه بیش از ۴۵ هزار تن محصول تولید و ۹۰ درصد آن به بازار‌های خارجی صادر می‌شود.

۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۵۴۰ گلخانه این شهرستان در غرب اصفهان فعالیت دارند و توسعه این مراکز در روستا‌ها زمینه رشد اقتصادی منطقه را فراهم کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :