آیت الله رئیسی یکشنبه شب ۱۴ آذرماه ساعت ۲۱ بعد از اخبار شامگاهی در مصاحبه‌ای تلویزیونی، گزارش عملکرد یکصد روز اول دولت خود را به مردم ارائه داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار که از او پرسید به عنوان یک شهروند به دولت چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت، مردم باید به دولت نمره بدهند.
کد خبر: ۱۰۱۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ 08 December 2021

 

صرف نظر از اینکه پس از این گفتگو برخی از سیاسیون با چه انگیزه ای به دنبال نظر سنجی عمومی از عملکرد دولت در صد روز اول بودند، برخود فرض میدانم نکاتی را دراین باره ذکر کنم.
آیت الله رئیسی در این گفتگو با اشاره به تماس‌های خود با سران کشورها برای تأمین واکسن گفت، در جریان زلزله‌ها و حملات سایبری، اگر همکاری مردم ‌نبود، دولت موفق نمی‌شد.
اینکه دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل موفقیت خود را در هر زمینه ای مرهون همکاری مردم میداند و با فخر فروشی این موفقیت را بزرگ نمیکند تا با یک اقدام تیم خودرا موفق وخدمتگزار مردم نشان دهد درخور ستایش است.
از دیگر محورهای گفتگوی آیت الله رئیسی با مردم به اجمال می توان به باز گشت اعتماد مردم به دولت، هماهنگی سامانه جامع تجارت، قطع دست دلالان، تکمیل طرح ‌های نیمه‌تمام، اجرای عدالت از طریق آمایش سرزمینی، پایین آوردن هزینه‌ها و افزایش درآمدهای دولت، رونق فضای کسب و کار، عدم استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و بالا بردن سهمیه دانشجویان پزشکی و توزیع عادلانه پزشک متخصص در کشور اشاره کرد که لازم است نکاتی را دراین باره قید کنم .
حضور فعال دولت در صحنه های مختلف در این مدت و واگذار نکردن وظایف خود به معاون اول یا وزرای وهمچنین ظاهر شدن ایشان در عرصه بین المللی و روی آوردن به ابتکارهایی که در کوتاه مدت توانسته گره‌هایی را بگشاید، جای قدردانی دارد ولازم است از آنجا که کشور هم اینک با مشکلاتی روبروست، در کنار تحرکات کوتاه مدت با برنامه‌ریزی دراز مدت با لحاظ تجربیات ناموفق دولت‌های گذشته امور را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گره از مشکلات مردم باز شود البته با توجه به اقدامات فعلی آیت الله رئیسی امیدمی رود که ایشان و تیم کاری دولت برمشکلات فائق خواهند آمد چرا که ایشان برخلاف سایر دولت ها که توفیق‌ها را به خود منتسب می‌کردند و عدم موفقیت‌ها را به گردن دیگران می‌انداختند، در یکصد روز کاری خود به سیاه‌نمایی کارهای دولت پیش از خود نپرداخت وحتی موفقیت دولت در واکسیناسیون عمومی را مرهون همکاری مردم قلمداد کرد.
بدون شک یکی از دلایل پیش‌آمدن پیامدهای منفی در عرصه‌های مختلف اجرایی کشور پرداختن به معلول و عدم توجه به علت‌ها بوده است.
یکی از مشکلات کشورما که رئیس‌جمهوری درباره آن سخن گفت، کمبود پزشک متخصص و نبودن عدالت توزیع پزشک در خارج از تهران است که ایشان راه حل پیشنهادی حدود ۱۶۴ نماینده مجلس را برای بالا بردن سهمیه دانشجویان در رشته پزشکی تأیید کرد. بطور مسلم وقتی پای سلامت مردم در میان است باید، حتی با تقبل هزینه‌های پیش‌بینی نشده، از مرگ و میر شهروندان جلوگیری کرد. اما این واقعیت هم وجود دارد که دلیل پایین‌آمدن سرانه پزشک برای هر هزار نفر جمعیت در کشور ما فقط ازدیاد جمعیت نیست بلکه دلیل آن این است که در سال‌های اخیر شمار زیادی از پزشکانی که با هزینه‌های دولتی تحصیل کرده‌اند و تخصص گرفته‌اند کشور را ترک کرده و به دیگر کشورها رفته‌اند.
دردآوراست،دربسیاری موارد که بیماران پر مشکل ایرانی به کشورهای اروپایی برای مداوا مراجعه می کنند آن‌ها را به متخصصان ایرانی که از ایران مهاجرت کرده‌اند ارجاع می‌دهند، انتظارمی رود نمایندگان مجلس و آیت الله رئیسی در صدد ایجاد شرایطی باشند که این پزشکان به کشور باز‌گردند.
آیت رئیسی همچنین در این گفتگو از اخذ مالیات از دانه درشت ها سخن گفت که بارها در دولت‌های گذشته تکرار شده بود که آنها مالیات نمی‌پردازند و بار مالیاتی هم اینک به دوش کارمندان دولت و کاسبان کم در‌آمد است.
با کمال تاسف در ایام انتخابات برخی از این نمد برای خود کلاهی میبافتند وپس از انتخابات شعارهای خود را فراموش می کردند!
برخی از کارشناسان معتقدند، مشکل فرار مالیاتی پر درآمدها در ایران از زمان قاجاریه وجود داشته و حتی بعضی رجال کشور فکر می‌کردند که اگر از خارج مستشار مالیاتی استخدام کنند این معضل ملی حل خواهد شد.
به نظر می رسد حالا که به کمک رایانه گردآوری داده‌های درآمدی شهروندان نه تنها تسهیل، بلکه ممکن شده است، یک اراده و عزم ملی می‌تواند درآمد دولت را با گرفتن مالیات بالا ببرد مقوله ای که
متأسفانه در دولت گذشته دست مأموران وصول مالیاتی باز گذاشته شد و شماری از آنان بدون لحاظ عدم رونق کسب و کار با نوشتن مالیات‌های سنگین مردم را ناراضی کردند، نمی‌شود دولت خود را مسئول نبود رونق کسب و کار نداند اما کمر قشرمتوسط زیر بار مالیات‌های سنگین، برای درآمدی که وجود نداشته است، بشکند.

در صورتی که دولت عزم کرده از پر درآمدها مالیات بگیرد، باید یک رشته معافیت‌ها که در گذشته بدون توجیه یا در شرایطی اعطا شدند که در حال حاضر آن شرایط تغییر کرده‌اند را حذف کند.

امروزه در کشورهای توسعه یافته، خوانندگان، بازیکنان رشته‌های مختلف ورزشی و هنرپیشگان پر درآمد هیچ‌گونه معافیت مالیاتی ندارند.
رئیس‌جمهور همچنین اعلام کرد به دنبال قطع دست دلالان است که برای نائل شدند به این مهم باید از تولید حمایت کند وشرایطی را ایجاد کند که محصول کشاورز به موقع وارد بازار شود، درغیر این صورت دلال‌ها وارد عمل می‌شوند و یا سلف خری می‌کنند یا محصولی را که روی زمین مانده است ارزان می‌خرند و گران به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و هزینه حمل کالا یا محصول به بازار به سبب گرانی سوخت را بهانه می کنند.
دولت همچنین باید ازقطع مکرر برق که باعث فاسد شدن محصولات در سردخانه‌ها می شود جلوگیری کند.
رئیس‌جمهور، یکی از مشکلات کنونی کشور را بی‌اعتمادی مردم به مسئولان اجرایی یا قضایی اعلام کرد که متأسفانه این عدم اعتماد، در شکل افراطی آن، به پایین آمدن احساس میهن‌دوستی و حتی باور نداشتن حرف‌های حاکمیت منجر می‌شود که امید می رود دولت سیزدهم موفق شود اعتماد از دست‌رفته را به مردم بازگرداند.
شاید یکی ازراه های بازگشت اعتماد مردم به حاکمیت تسلط مسئولان به فرزندان و اطرافیان آنهاست که از مقام آن‌ها سوء استفاده نکنند ، همچنین تطابق سخن آن‌ها با عملشان و به کار نگرفتن افراد ناتوان از اقوام در انتصابات دولتی است.
شاید بدنباشد فکر کنیم وبگوییم به عملکرد صد روز دولت سیزدهم چه نمره ای بدهیم منصفانه است،شما بگوئید؛ نمره دولت چند است؟

کبری بهرامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار