مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه:
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه گفت: اجرایی نمودن دستورالعمل حد مجاز (آلاینده ها) در محصولات کشاورزی، به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات خام کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 15 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، محمود رضا نیازی اعلام کرد: پیرو تفاهم نامه سه جانبه سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت جهاد کشاورزی ومعاونت امور زنان ریاست جمهوری در مورد اجرایی نمودن دستورالعمل حد مجاز (آلاینده ها) در محصولات کشاورزی، به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات خام کشاورزی، این اداره کل، اعمال استاندارد‌های ملی، بر اساس دستورالعمل مصرف حد مجاز آلاینده‌ها را برای محصولات مختلف باغی و زراعی بانوان کشاورز، در دستور کار قرار داده است.


وی با اشاره به اینکه با تعامل خوب بین اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی، برای ۲۴ محصول ازجمله؛ سیب درختی، انار، آلبالو، انجیر، زیتون، تخمه آفتابگردان، گوجه فرنگی، کدوآجیلی، بادام درختی، گردو، خیارگلخانه ای، زعفران و. پروانه کاربردحدمجاز صادرشده است بیان کرد: در سال جاری نیز بیش از ۱۲ سایت الگویی مزرعه و باغ بانوان کشاورز، به منظور دریافت پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی درحال انجام است که این مزارع و باغات پس از نمونه برداری و آزمایش طی بررسی در کمیته‌های فنی، مجوز دریافت این پروانه‌ها راخواهندگرفت.


مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه تصریح کرد: ازابتدای سال جاری کارشناسان اداره کل استاندارد و سازمان جهادکشاورزی از ۵ سایت مزرعه محصولات؛ سیب زمینی با میزان تولید ۷۵ تن، گوجه فرنگی، با میزان تولید ۹۰ تن، پیاز با میزان تولید ۷۵ تن، عدس با میزان تولید ۵ تن و نخود با میزان تولید ۱ تن، در روستا‌های تابعه استان، نمونه برداری و پس از آزمایش و اطمینان از کیفیت و سلامت محصول بر اساس دستورالعمل مصرف حد مجاز آلاینده‌ها، پروانه استاندارد کاربرد نشان حد مجاز آلاینده ها، از سوی این اداره کل برای کشاورز صادر شده است.


وی در خصوص محصولات سالم و گواهی شده خاطرنشان کرد: در این محصولات میزان آلاینده‌ها از قبیل؛ فلزات سنگین، باقیمانده آفت‌کش‌ها، نیترات و مایکوتوکسین‌ها، کمتر از حد مجاز ذکر شده در استاندارد‌های ملی مربوطه می‌باشد و صدور این «نشان استاندارد» به منظور کاهش استفاده از سموم و آلاینده‌های مورد مصرف در تولید محصولات کشاورزی است.

نیازی گفت: محصولات یاد شده دارای یک برچسب حاوی مشخصات محصول و کدرهگیری است که مصرف کنندگان با ارسال این کد به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ می‌توانند از مشخصات و اصالت محصول اطمینان حاصل نمایند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار