مدیر اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در استان فارس از مجموع ۸۶۴ هزار هکتار اراضی آبی تا کنون ۲۰۷ هزار هکتار از آن تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی و کانالهای آبیاری عمومی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان سد سلمان فارسی با حجمی معادل ۶۱۶ میلیون مترمکعب بیشترین حجم آب در بین ۹ سد مخزنی استان فارس را دارا است.
کد خبر: ۱۰۱۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ 27 December 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: با سفر هیأت دولت به فارس چراغ امید مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه کشاورزی فارس روشن شده است. مصوباتی که با به سرانجام رسیدن آن بدون شک بخش کشاورزی فارس شاهد تحول اساسی خواهد بود، چرا که اقتصاد فارس بر پایه کشاورزی بنا شده است.

یکی از طرح‌های مهم بخش کشاورزی فارس که در سفر حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در فارس کلید خورد، طرح احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد سلمان فارسی است. طرحی که با تخصیص یک هزار میلیارد ریال با عنوان تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی در سطح ۱۲ هزار هکتار زیردست سد سلمان فارسی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان یکی از ۳ مصوبه مهم بخش آب و خاک کشاورزی در استان فارس به شمار می‌رود.

مدیر اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس در این راستا یکی از پروژه‌های حوزه کشاورزی مصوب سفر رئیس جمهور به فارس را طرح احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد سلمان فارسی نام برد و اظهار کرد: یکی از چالش‌های فراروی بخش آب کشاورزی، پایین بودن راندمان آبیاری است.

سید محمود رضا طباطبایی اظهار داشت: احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی و کانالهای آبیاری عمومی می‌تواند نقش بسزایی در افزایش راندمان انتقال و کاربرد آب آبیاری داشته باشد.

صرفه‌جویی ۴۰ هزار متر مکعبی مصرف آب کشاورزی در هر کیلومتر شبکه زهکشی

وی افزود: به طور متوسط با اجرای هر کیلومتر شبکه‌های آبیاری و زهکشی ۴۰ هزار متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود.

 

مدیر اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در استان فارس از مجموع ۸۶۴ هزار هکتار اراضی آبی تا کنون ۲۰۷ هزار هکتار از آن تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی و کانالهای آبیاری عمومی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش شرکت آب منطقه‌ای استان سد سلمان فارسی با حجمی معادل ۶۱۶ میلیون مترمکعب بیشترین حجم آب در بین ۹ سد مخزنی استان فارس را دارا است.

طباطبایی یادآور شد: سد سلمان فارسی در جنوب غربی استان و بر روی رودخانه قره آقاج در محل تنگ کارزین احداث شده است.

او بدنه این سد را از نوع بتنی قوسی – وزنی با حجم ۷۷۵ میلیون دانست و گفت: سد سلمان فارسی شهرستان قیروکارزین بعد از سد درودزن بزرگترین سد در استان است.

مدیر واحد فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اذعان بر اینکه یکی از اهداف احداث سد سلمان فارسی تأمین آب کشاورزی اراضی پایاب شهرستان قیروکارزین و خنج است، تصریح کرد: پس از اتمام عملیات اجرایی این سد در سال ۸۵ احداث بند انحرافی و شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی آن توسط وزارت نیرو آغاز شد که پس از اتمام سه بند انحرافی قیر، افزر و لاغر و بخشی از شبکه اصلی دشت قیر (در حدود ۴۰ درصد) پروژه به دلیل اختصاص نگرفتن اعتبار نیمه تمام رها شد.

طباطبایی بیان داشت: با توجه به درخواست مکرر بهره برداران بخش کشاورزی در سال ۹۷ پیگیری امور اجرایی شدن این طرح به وزارت جهاد کشاورزی محول شد که در همین راستا با تشکیل کمیته فنی در مدیریت آب و خاک استان طرح انتقال آب با لوله‌های GRP و مدل مالی فاینانس مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در نهایت در اسفند ماه ۹۸ طرح احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی پایاب سد سلمان فارسی با حضور استاندار وقت و مقامات استان به تصویب رسید.

مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: از آن تاریخ به بعد بحث تخصیص آب، تأمین مالی طرح و نحوه بازپرداخت مالی با سرمایه گذار، این طرح را در پیچ و خم امور اداری قرار داد که با سفر پر خیروبرکت ریاست جمهوری به استان فارس این طرح تصویب و مشکل چندین ساله تأمین اعتبار طرح مرتفع شد.

طباطبایی متذکر شد: با توجه به اینکه مطالعات این طرح در سنوات گذشته صورت گرفته و سرمایه گذار نیز مشخص است، این طرح با تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آغاز و چشم انتظاری ۲۰ ساله کشاورزان شهرستان‌های قیروکارزین و خنج به پایان می‌رسد.

وصول ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار

مدیر واحد فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه این اعتبار به صورت مشارکت مساوی استان و وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسیده، اعلام کرد: برای سال جاری ابلاغ اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریالی وزارت وصول شده و مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه استان برای تأمین سهم استان انجام شده است.

این مقام مسئول در حوزه آب و خاک استان فارس ابراز امیدواری کرد: امید است که با تخصیص متناسب اعتبارات مصوب و تأمین سهم وزارت و استان بخش قابل توجهی از مشکلات کشاورزان حوزه شهرستان قیر و کارزین کاهش یابد.

 

طباطبایی متذکر شد: البته اجرای این طرح نیاز به سرمایه گذاری برای اجرای کامل شبکه را پوشش نمی‌دهد، در همین رابطه مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری‌های لازم برای تثبیت حق آبه و اجرای طرح سرمایه گذار بخش خصوصی جهت اجرای کامل شبکه آبیاری زیر دست سد سلمان را در دستور کار دارد.

برچسب ها: کشاورزی ، سد سلمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار