سرمایه گذار با اشاره به تلفات سنگینی که در روز‌های نخست متوجه بار میوه غرفه داران شد افزود: مجوز ایجاد ۴ جایگاه خرده فروشی در سطح شهر در جهت جلوگیری از ضرر بار میدان با عرضه به سطح شهر داده شد، اما کسانی که منافعشان در خطر بود دست به اقدامات عجیبی زدند!
کد خبر: ۱۰۲۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۷ 04 January 2022

چند روزی است که یکی از مطالبات سالیان دراز در مرکز کهگیلویه و بویراحمد به سرانجام رسیده است. شروع به کار میدان میوه و تره بار یاسوج نوید بخش پایان وضعیت نابسامان صنف میوه و تره بار این شهر و حتی استان است.
تا قبل از شروع به کار میدان میوه و تره بار، یک عزم جدی و مصمم از طرف مردم و مسئولین برای راه اندازی وجود داشت، اما پس از شروع به کار به نظر می‌رسد ادامه کار به این سادگی‌ها هم نیست! اما ماجرا چیست؟
سرمایه گذاران میدان میوه و تره بار یاسوج وقتی لب به سخن گشودند از مشکلاتی گفتند که تا قبل از شروع به کار چندان مورد توجه نبود و البته وعده حمایت مسئولان چیزی بود که آن‌ها به آن دل بسته و امیدوار به تحقق آن هستند.
تله‌ی ارزان فروشی در یاسوج!
ضرورت میدان میوه و تره بار
یکی از سرمایه گذاران میدان میوه و تره بار یاسوج شفاف سازی قیمت را یکی از مزایای میدان دانست و اظهار کرد: یکی از چالش‌های قبل از فعال سازی میدان، عدم نظارت استان بر چرخه بوده که مبدا بقیه استان‌ها بود و فاکتور‌های با قیمت بالا به دلیل هزینه حمل و نقل و انتقال به استان صادر می‌شد.
"اصغر عوض پور" با بیان اینکه در یاسوج محصولات مستقیم خریداری می‌شود و عمده فروشی است، خاطرنشان کرد: در بحث محصول، کشاورز و باغدار می‌تواند محصول را مستقیم به میدان بیاورد و خود در چرخه حضور داشته باشد. دست کشاورز برای ارائه مستقیم محصول باز است.
عوض پور با اشاره به اینکه پیش از راه اندازی میدان چرخه به این نحو بود که محصول کشاورز را دلال می‌خرید، تصریح کرد: این محصول اگر با قیمت پنج هزار تومان توسط فردی برای میدان شیراز خریداری می‌شد، پس از انتقال بار به شیراز با قیمتی بالاتر به مغازه دار یاسوجی و با درصدی بالاتر به مردم خود استان ارائه می‌شد.
وی با بیان اینکه میدان یک ماهی فعال شده و تأثیر بر بازار گذاشته و رویه قیمت‌ها نه تنها افزایشی نبوده، بلکه کاهشی است، ادامه داد: با فعال سازی میدان، ما آمدیم شفافیت ایجاد کردیم و قیمت فروش نیز نباید سی درصد بالاتر باشد.
تله‌ی ارزان فروشی در یاسوج!
گلوگاه‌هایی که مسدود نشد!
همانگونه که گفته شد برخی مشکلات اساسی تا قبل از آغاز به کار میدان میوه و تره بار چندان مشخص نبود، اما با شروع به کار کم کم مشکلات رخ نمایان کردند که برخی از این مشکلات ناشی از سهل انگاری مسئولان است.
این سرمایه گذاران میدان میوه و تره بار یاسوج در کمتراز یک ماه راه اندازی میدان میوه و تره بار حداقل ۴۰ تن میوه تلفات داشته ایم، اما نیازمند حمایت جدی مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد هستیم.
عوض پور در خصوص مشکلات میدان میوه و تره بار یاسوج گفت: مشکل، عدم اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار است که طبق این مصوبات قرار بود کالای اساسی در میدان توزیع شود، گلوگاه‌ها جهت ورود میوه و تربار مسدود شوند و محصولات کشاورزی و باغی استان از استان خارج نشوند، اما هم اکنون یکی از مشکلات ما نداشتن سیب درختی است در حالی که این استان تولید کننده سیب درختی است.
وی تاکید کرد: برخی‌ها با هدف زمین زدن و با شکست مواجه شدن میدان میوه و تره بار و گرانی میوه در سطح استان اقدام به خارج کردن سیب درختی تولیدی استان به سایر استان‌ها می‌کنند و متاسفانه هم اکنون ۹۰ درصد سیب درختی مورد نیاز میدان میوه و تره بار یاسوج از استان‌های همجوار تامین می‌شود در حالی که برخی‌ها سیب درختی تولیدی استان را هم اکنون در سردخانه‌ها با هدف خارج کردن از استان به سایر استانها، نگهداری می‌کنند.
تله‌ی ارزان فروشی در یاسوج!
تله ارزان فروشی!
عوض پور گفت: میدان میوه و تره بار خوب و رقابتی راه اندازی شد، اما عده‌ای و دلالان بخاطر شفافیت قیمت‌ها و به خطر افتادن منافعشان برای میدان مانع تراشی و سنگ اندازی می‌کنند.
وی با اشاره به تلفات سنگینی که در روز‌های نخست متوجه بار میوه غرفه داران شد افزود: مجوز ایجاد ۴ جایگاه خرده فروشی در سطح شهر در جهت جلوگیری از ضرر بار میدان با عرضه به سطح شهر داده شد، اما کسانی که منافعشان در خطر بود دست به اقدامات عجیبی زدند!
عوض پور گفت: افرادی در محل برپایی غرفه عرضه برای خرده فروشی سطح شهر حاضر شده و اقدام به تهدید و تلاش برای جلوگیری برپایی این غرفه فروش کردند و وقتی اعلام می‌کردیم که مجوز داریم و شکایت می‌کنیم با صراحت می‌گفتند اینجا ما قانون هستیم!
وی ادامه داد: برخی هم برای اخلال در بازار و شفافیت قیمت‌ها، اقدام به ارزان فروشی تصنعی می‌کردند! مثلا گوجه‌ای که با قیمتی مشخص خریده بودند را زیر قیمت خرید می‌فروختند و یک ارزان فروشی کاذب راه اندازی کرده بودند!
عوض پور با بیان اینکه هدف این افراد جلوگیری از سر و سامان گرفتن و شفافیت میوه و تره بار در شهر یاسوج است گفت: عده‌ای اقدام به ارزان فروشی چند قلم از میوه‌های خود می‌کنند و حتی گفته شده که تعدادی از مخالفان راه اندازی میدان با جمع آوری پول و دادن به برخی میوه فروش‌ها در راستای جبران خسارت ناشی از ارزان فروشی تصنعی این میوه فروشان همه تلاش خود را برای اخلال در کار میدان میوه و تره بار می‌نمایند.
ماجرای خرید‌های مشکوک ادارات!
عوض پور به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و گفت: نکته بسیار عجیب در خصوص خرید میوه ادارات و دستگاه‌های دولتی است چرا که این ادارات حاضر به خرید میوه بسیار مرغوب با قیمت مناسب از میدان نیستند در حالی که قرار بود این دستگاه‌ها هم برای صرفه جویی در هزینه‌های خود و هم کمک به رونق میدان از اینجا خرید کنند، اما مشخص نیست به چه دلیل حاضر نیستند از میدان خرید کنند!
وی خواستار جدیت مسئولان در اجرای مصوبات حمایت از میدان میوه و تره بار شد و افزود: با حمایت مسئولان بی شک دست دلالان و سودجویان سریعتر از بازار قطع می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند قیمت واقعی میوه را به دست آورند.
تله‌ی ارزان فروشی در یاسوج!
مسئولان بر اجرای مصوبات تاکید دارند
فرماندار بویراحمد در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکلات مطرح شده توسط سرمایه گذاران میدان میوه و تره بار اظهار داشت: مسئولان بر اجرای مصوبات تاکید دارند و با هر گونه تخطی از اجرای آن‌ها برخورد خواهند کرد.
مجید احمدی افزود: اینکه برخی در سطح شهر برای غرفه‌های خرده فروشی میدان میوه و تره بار مزاحمت ایجاد می‌کنند اصلا پذیرفتنی نیست. هر چند در این زمینه تاکنون به فرمانداری مراجعه‌ای نشده و گزارشی از تهدید و ممانعت از اجرای کار صورت نگرفته، اما چنانچه چنین موضوعی مشخص شود با عاملان به شدت برخورد می‌شود.
احمدی ادامه داد: سرمایه گذاران میدان و میوه و تره بار هم باید بدانند که بازار گاهی رقابتی می‌شود و این یک اصل است، اما اگر عده‌ای قصد داشته باشند که با اقدامات غیر معمول و تصنعی در کار میدان میوه و تره بار اخلال ایجاد کنند حتما برخورد قانونی می‌شود.
فرماندار بویراحمد در پایان گفت: هدف نهایی ما سر و سامان دادن به بازار میوه و تره بار است و انتظار داریم که با مدیریت خوب سرمایه گذاران و استقبال خرده فروشان و مردم، مشکل سوء استفاده و عدم شفافیت در بازار میوه و تره بار برای همیشه حل و فصل شود. ضمن اینکه ما از نظارت دقیق خود دست نمی‌کشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار