فوق تخصص بیماری های کلیه کودکان گفت: هرچند شیوع سنگ کلیه در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است، اما حتی از دوران نوزادی هم می تواند شکل بگیرد.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲ 08 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر پارسا یوسفی چایجان افزود: این بیماری در کودکان کم سن می تواند حتی به صورت بی قراری بروز نماید به طوری که در خیلی از موارد با کولیک های دوره شیرخواری اشتباه می شود؛ همچنین درد و ناراحتی موقع دفع ادرار در این سن شایع است.
این متخصص کودکان با اشاره به اینکه نکته مهم این است که سنگ کلیه در کودکان اکثرا علت زمینه ای و ژنتیکی دارد، درد شدید در پهلو و پشت، زیر دنده ها، دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران تابیده می شود، درد هنگام ادرار، ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای، تهوع و استفراغ، نیاز مداوم به ادرار کردن، تکرر ادرار، در صورت وجود عفونت، تب و لرز وجود دارد و همچنین ادرار کردن به دفعات با مقادیر اندک را از مهمترین علائم سنگ کلیه در کودکان برشمرد.
وی تاکید کرد: بهترین روش درمانی به اندازه، محل، تعداد و ترکیب سنگ های کودک بستگی دارد، در بسیاری از موارد، سنگ ها می توانند بطور خودبخود و بدون هیچگونه درمانی دفع شوند.
وی یادآور شد: پزشکان ممکن است در حین دفع سنگ داروهای خاصی را تجویز کنند که نشان داده شده احتمال عبور خودبخود سنگ را افزایش می دهد.
دکتر یوسفی ادامه داد: نوشیدن آب فراوان و نمک کم تقریبا در همه انواع سنگ کلیه توصیه می شود ولی رعایت رژیم های غذایی دیگر بستگی به نوع سنگ دارد، نوشیدن مایعات به اندازه کافی هر روز مهمترین عادت در شیوه زندگی برای جلوگیری از سنگ کلیه است، نوشیدن کافی مایع، ادرار را رقیق نگه می دارد و به بیرون راندن مواد معدنی که ممکن است سنگ تشکیل دهند، کمک می کند.
وی با تاکید بر اینکه اگر کودک به اندازه کافی آب می نوشد، ادرار باید تقریباً روشن باشد، گفت: یک نوجوان باید روزی شش تا هشت لیوان آب بنوشد، مگر اینکه نارسایی کلیوی داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار