در کشور ما استاندارد یورو‌ 4 به عنوان استاندارد مطلوب مطرح است. در بیشتر پالایشگاه‌های کشور براساس استاندارد یورو‌ 4 سوخت تولید می‌شود در بعضی پالایشگاه‌هایی که هنوز موفق به تولید سوخت با استاندارد یورو‌ 4 نشده‌اند طرح‌هایی برای تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو‌ 4 مطرح شده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹ 04 March 2015
آمارهای رسمی شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی حاکی از آن است که مصرف بنزین در کلانشهر تهران در روزهای پایانی سال 93 به بیش از یکصد میلیون لیتر رسیده است.

دربازه زمانی دوم تا هشتم اسفندماه امسال ١٠٤میلیون و ٨٠٠ هزار لیتر بنزین در کلانشهر تهران مصرف شد که این مقدار در مقایسه با هفته گذشته (٩٨ میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر) ٦ میلیون و ١٠٠ هزار لیتر افزایش یافته است.

میانگین مصرف بنزین در این بازه زمانی ١٤ میلیون و ٩٧١ هزار لیتر بود که در قیاس با هفت روز هفته پیش (١٤ میلیون و یکصد هزار لیتر) ٨٧١ هزار لیتر افزایش یافته است.

میزان بنزین مصرفی در شهر تهران حدود 15 تا 20 میلیون لیتر در روز برآورد شده است که به گفته کارشناسان این میزان معادل بنزین مصرفی در 15 استان است که البته این مقدار در زمان تعطیلات و با آغاز سفرهای نوروزی افزایش خواهد یافت.

هر چقدر مصرف بنزین افزایش پیدا کند مقدار مواد آلاینده موجود در هوا نیز بیشتر خواهد شد. بنزن، گوگرد و مواد آروماتیک مهم‌ترین آلاینده‌هایی است که بسیار خطرناک و سرطان‌زا بوده و می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر اندازد.

در دولت دهم پیش از تصویب تحریم بنزین علیه ایران، مسعود میر کاظمی، وزیر نفت وقت اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین یا همان طرح تولید بنزین از طریق واحدهای پتروشیمی را در دستور کار قرار داد.

اقدامی که به گفته کارشناسان اثرات مخرب بسیاری بر چرخه محیط زیست و زندگی شهروندان وارد کرد.

بعد از حرف و حدیثهایی که در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی ها و اثرات  زیانبار آن بر زندگی مردم پیش آمد دولت یازدهم  تصمیم گرفت با واردات و تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاهها خیال شهروندان را تا حدودی راحت کند. البته بسیاری از پالایشگاه‌ها اکنون براساس استاندارد یورو‌4 بنزین تولید می‌کنند و بعضی از پالایشگاه‌ها نیز در حال نصب تجهیزات هستند تا بتوانند به این استاندارد دست پیدا کنند. هم اکنون شهر تهران تحت پوشش كامل بنزين با كيفيت يورو چهار است.

در حالی تحقیقات نشان می دهد بنزن از جمله ترکیباتی است که خطر ابتلا به سرطان را تشدید می کند سازمان حفاظت از محیط زیست اعللام کرده بنزن و مواد آروماتیک از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در کلانشهرها هستند.

از این رو با پیگیری استاندار تهران و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم، اصلاح سوخت توزیعی در کشور و توزیع سوخت استاندارد یورو 4 را در دستور کار خود قرار داده است. بدون تردید بهبود کیفیت سوخت خودروها اعم از بنزین و گازوئیل در بهبود شرایط کیفی هوای کلانشهرها و در نتیجه سلامت ساکنان این شهرها نقش بسیار مهمی داشته است به نوعی که علی رغم گذشت بیش از 11 ماه از سال جاری هنوز شرایط هشدار و بحران در تهران تجربه نشده است و افزایش بیش از 50 درصدی روزهای سالم از نشانه‌های آن است.

در کشور ما استاندارد یورو‌ 4 به عنوان استاندارد مطلوب مطرح است. در بیشتر پالایشگاه‌های کشور براساس استاندارد یورو‌ 4 سوخت تولید می‌شود در بعضی پالایشگاه‌هایی که هنوز موفق به تولید سوخت با استاندارد یورو‌ 4 نشده‌اند طرح‌هایی برای تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو‌ 4 مطرح شده است. براساس استاندارد یورو 4، عدد اکتان بنزین باید بین 91 تا 95 باشد. عدد اکتان نشان‌دهنده آرام سوزی و خشک‌سوزی سوخت مصرفی است.

آشکار است توزیع بنزین یورو ۴ و حذف بنزین پتروشیمی از اقدامهای مهم وزارت نفت است که موجب کاهش آلودگی هوای بسیاری از کلانشهرها از جمله تهران شده است.

در همین راستا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیر از اقدام وزارت نفت اعلام کرده بود اگر چه تنها ١۶ ماه از آغاز کار دولت یازدهم گذشته، اما با اقدامهای صورت گرفته، تا امروز نتایج قابل قبولی در بهبود کیفیت هوا بدست آورده ایم.

به گفته ابتکارحذف بنزین پتروشیمی و توزیع سوخت استاندارد یورو ۴، از جمله اقدامهای اساسی است که بوسیله وزارت نفت انجام شد و بواسطه آن میزان بنزن و گوگرد موجود در هوا به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.

وی که در همایش دوباره آسمان آبی سخن می گفت، افزوده بود: براساس اقدامات انجام شده در این مصوبه در یک سال گذشته بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد و در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان و تبریز سوخت یورو 4 توزیع می شود.

معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز مهمترین دستاورد حاصل از این اقدام را کاهش میزان بنزن در هوای تهران و دیگر کلانشهرها عنوان کرده  و می گوید: بر اساس اندازه گیری های علمی که از سال ۸۹ در مجاورت پمپ بنزین ها  و برخی از میادین که بیشتری میزان غلظت بنزن به دلیل تبخیر سوخت وجود دارد روند کاهش بنزن در شهر تهران بسیار قابل ملاحظه است.

متصدی با بیان اینکه میزان بنزن در سوخت پتروشیمی حدود ۵۰ درصد است، می افزاید: براساس مطالعات علمی مشخص شد که میزان بنزن در برخی نقاط شهر تهران در سال ۸۹ که بنزین پتروشیمی به صورت پیرولیز تولید می شد ۸۰۵ پی پی بی بوده که با تغییر تولید بنزین پتروشیمی از پیرولیز به ریفرمیت در سال ۹۰ و ۹۱ میزان بنزن به ترتیب به ۳۹۴ پی پی بی و ۲۷۸ پی پی بی کاهش یافته است.

همه چیز حاکی از آن است که دولت یازدهم عزم خود را برای خارج کردن بنزین غیر استاندارد از چرخه سوخت کشور جزم کرده است که این مهم حمایت همه دستگاه ها از جمله  وزارت نفت، وزارت صنایع و سازمان محیط زیست و خودرو سازان،  را می طلبد.

 

 

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار