روز گذشته بنای خلاف قانون وزارت نیرو در بستر رود چالوس توسط قوه قضائیه تخریب شد. این امر در پی وعده حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به فاصله یک هفته از تخریب بنای قوه قضائیه محقق شد.
کد خبر: ۱۰۲۵۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴ 30 January 2022

به گزارش تابناک مازندران، روزنامه ایران نوشت: پس از گذشت یک هفته از تخریب بنای متعلق به قوه قضائیه در بستر رود چالوس، دیروز نوبت به ساختمان وزارت نیرو در این منطقه رسید. جایی که ١٩ ساختمان مربوط به ۱۱ دستگاه حاکمیتی یعنی نهاد‌های دولتی، عمومی و نظامی در آن قرار دارد و رئیس دستگاه قضا هم عزم خود را برای تخریب این بنا‌ها جزم کرده و قرار است بزودی به تفرجگاه عمومی تبدیل شود.

اواخر دی ماه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه به موضوع تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی پرداخت و دستورات مهمی را در راستای مقابله همه‌جانبه، بدون اغماض و هرگونه خط قرمز با متجاوزان و متعدیان به اراضی ملی و منابع طبیعی و سوداگرانی که مبادرت به تغییر کاربری اراضی زراعی می‌کنند و همچنین قلع و قمع و تخریب بدون ملاحظه بنا‌ها و مستحدثاتی که از سوی افراد عادی و برخی دستگاه‌های حکومتی و دولتی در حریم رودخانه‌ها احداث می‌شود، صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در این جلسه به مشاهدات خود از ساخت‌وساز‌های غیرقانونی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها در جریان سفر به استان البرز اشاره کرد و گفت: مشاهده کردم که بعضاً در حاشیه رود‌هایی که منبع آب شرب تهران محسوب می‌شوند، ساخت و ساز‌هایی صورت گرفته و مراکز تفریحی نظیر ویلا و رستوران ساخته‌شده است.

البته رئیس قوه قضائیه در همان جلسه اول از همه، از نهاد زیر نظر خود شروع کرد. او به یک بنای قدیمی اشاره کرد که سال‌ها قبل توسط قوه قضائیه در بستر رود چالوس ساخته شده بود و گفت: یکی از دستگاه‌هایی که در حاشیه رود چالوس اقدام به ساخت و ساز کرده، قوه قضائیه است که یک بنای کوچک قدیمی مربوط به سالیان قبل است و دستگاه دیگر وزارت نیرو است. من به رئیس دادگستری استان البرز تأکید کردم که نظر کارشناسی محیط زیست در این زمینه اخذ شود و اولین ساخت و سازی که باید قلع و قمع شود، بنای مربوط به قوه قضائیه است و پس از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود.

الوعده وفا
وعده‌های حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای به فاصله یک هفته از هم محقق شد. دوم بهمن ماه بنای مربوط به قوه قضائیه تخریب شد و دیروز هم بنای خلاف قانون وزارت نیرو در این منطقه از بین رفت.

در چند سال اخیر، ساخت و ساز‌های غیرمجاز یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به زمین‌خواری در جای جای کشور بوده است. در این میان استان البرز از مهم‌ترین مکان‌هایی است که مورد هجوم زمین‌خواران قرار دارد. علاوه بر برخی دستگاه‌های اداری، افراد حقیقی نیز طی سال‌های اخیر در بستر رودخانه چالوس اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در طول ۱۲ کیلومتری کنار آب کرده بودند. با ادامه دار شدن این مشکل، کمیته اجرایی برای آزادسازی رودخانه کرج تشکیل شد. هدف اصلی این قرارگاه پیشگیری از ساخت و ساز جدید و اولین اقدام رصد تغییر کاربری با سامانه هوشمند رصد است. دیگر اقدام این قرارگاه شناسایی باند‌های غیر مجاز که زمین‌ها را خریداری می‌کنند و انجام ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی یا در حریم بستر رودخانه انجام می‌دهند، عنوان شده است.  

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار