مراسم‌ جشن اوآش، آش گندم یا دیگ جوشان هر ساله طی مراسمی باشکوه با حضور گرم و پر رنگ مردم‌ بخش بالاده و دهستان‌ جره در امامزاده پیر علوی جره برگزار می گردد.
کد خبر: ۱۰۲۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ 08 February 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: این مراسم یک سنت حسنه و اعتقادی کهن است که ریشه در باورهای مذهبی دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است که در فصل زمستان در طبیعت بکر و زیبا، باهوای دلپذیر و مطبوع در روستای جره برگزار می شود.

 

دهیار روستای جره  با اشاره به ارزش و اهمیت این سنت دیرین گفت : مردم بخش بالاده به خصوص اهالی دهستان جره هر ساله بعد از کاشت محصولات کشاورزی، به شکرانه باران و نزول اولین باران پس از کشت مراسم‌ دیگ‌جوشان برگزار می کنند.

معین سهرابی افزود : در این‌ مراسم، همه مردم‌ منطقه به صورت یکپارچه در هر جای کشور که مقیم باشند حضور پیدا می کنند و ضمن عبادت و زیارت از امامزاده پیر علوی به صورت دسته جمعی نهار خود را در محوطه امامزاده صرف می نمایند تا تصاویر زیبا خلق کنند و خاطره ی خوشی را در تقویم‌ زندگی خود رقم‌ بزنند.

وی ایجاد اتحاد، همدلی و همبستگی را از دیگر اهداف برگزاری این مراسم‌ دانست و افزود : علاوه بر نشان دادن‌ اتحاد و همدلی و انجام‌ صله رحم، انجام‌ بازی های بومی محلی، تفریح و دورهمی دیگ جوش و اب و اتش از حاشیه های این‌ مراسم‌ می باشد که در زمان های قبل برای پخت و تهیه آش از آب چشمه لمبانی کنار امامزاده استفاده می شد که قرار دادن این آب بر روی اتش را مقدس می دانستند.

سهرابی گفت : با وجود اینکه چند سالی از شیوع ویروس منحوس کرونا میگذرد و دور همی ها و دید و بازدید ها محدود شده است اما برگزاری این مراسم‌ با رعایت موارد بهداشتی در طبیعت بکر و فضای کاملا آزاد برگزار می گردد و همچنان اهالی این روستا را از هر نقطه از کشور در یک روز معین در کنار امامزاده پیر علوی دور هم‌ جمع می کند.

او گفت‌ : برگزاری این جشن باشکوه و پخت‌ آش سنتی توسط زنان و توزیع آن در همان‌ محل، یک سنت قدیمی است که ازنسل های گذشته و اجداد به ما رسیده است که باید به نسل های آینده نیز منتقل شود چرا که جزء فرهنگ‌ و سنت ماست.

وی ادامه داد : هوای بهاری و دلپذیر این‌منطقه در فصل زمستان و وجود نرگسزار های معطر و بسیار زیبا انگیزه، حضور و شرکت مردم‌ در این‌ مراسم را پر رنگ‌تر کرده است و امیدواریم‌ برگزاری این‌ مراسمات روزی بدون‌ وجود کرونا باشد تا همه بدون‌ هیچگونه نگرانی در کنار هم شاد باشند.

دهیار دهستان‌ جره ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم باشکوه و عنوان این‌ موضوع که بارش رحمت الهی نعمتی است که نوید بخش برکت سفره کشاورزان منطقه است، ابراز امیدواری کرد که در جهت زنده نگه داشتن‌ و احیای این‌ مراسمات گام‌های موثری برداشته شود و این‌ سنت نیکو و کهن ادامه داشته باشد و به نسل های دیگر نیز منتقل شود.

برچسب ها: مراسم پخت ، جشن ، دیگ جوشان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار