حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای گفت: بیش از ۸۰ درصد از حاضران در اعتکاف جوانان هستند و این امر بسیار مورد استقبال و مهم است.
کد خبر: ۱۰۲۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰ 10 February 2022
 

به گزارش تابناک قم، نشست مسئول جشنواره بین المللی علمی ادبی و هنری اعتکاف پیش از ظهر امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای با بیان این که اعتکاف یک سنت آسمانی و ادیانی است، اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن، حضرت ابراهیم و اسماعیل به عنوان دو پیامبر الهی مامور به بسترسازی اعتکاف شدند و پس از آن، این سنت الهی در ادیان الهی ادامه داشته است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با اشاره به تاکید پیامبر گرامی اسلام(ص) به تاکید بر اعتکاف تصریح کرد: ایشان مقید بودند که اعتکاف ترک نشوند و در ایان آخر ماه مبارک رمضان این سنت الهی را برپا می‌داشتند.

مسئول جشنواره بین المللی علمی ادبی و هنری اعتکاف با بیان این که اعتکاف یک عبادت ویژه و نوعی گوشه نشینی و طبیعتا پر زحمت است، خاطرنشان کرد: به همین خاطر در طول تاریخ بعد از ائمه اطهار کمتر نشانی را از اعتکاف می‌توان یافت.

وی افزود: در قم به برکت حوزه علمیه 100 سال است که اعتکاف احیا شده است و امسال در آستانه صدمین سال برگزاری این سنت نیکوی الهی در قم هستیم.

تکیه‌ای همچنین برگزاری اعتکاف پیش از انقلاب اسلامی را مهجور توصیف و در ادامه بیان کرد: تا سال 57 اعتکاف تنها توسط آقایان اهل علم و در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار می‌شد که پس از انقلاب، این سنت الهی گسترش یافت و یکی از برکات انقلاب اسلامی که به تعبیر امام امت(ره) انفجار نور بود، احیای اعتکاف است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان این که امروزه کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از اعتکاف و مزایای معنوی آن مطلع نباشد، عنوان کرد: امروز اعتکاف نه تنها در همه شهرها و حتی روستاهای کوچک درحال برگزاری است؛ بلکه این سنت الهی به بیش از 80 کشور جهان نیز صادر شده است.

مسئول جشنواره بین المللی علمی ادبی و هنری اعتکاف در ادامه اظهارات خود تهیه و تدوین سند راهبردی اعتکاف را از جمله اقدامات انجام شده  ستاد مرکزی اعتکاف عنوان و سپس خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی اعتکاف در ایران و جهان، وحدت رویه برگزارکنندگان و تداوم روحیات معتکفین سه هدفی است که در این سند راهبردی دنبال شده است.

وی با اشاره به برگزاری اعتکاف در ماه مبارک رجب تاکید کرد: حسب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اعتکاف در مناطق با وضعیت زرد و نارنجی کرونایی، با 20 درصد ظرفیت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی صورت می‌پذیرد.

تکیه‌ای با بیان این که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مناطق قرمز کرونایی، اعتکاف برگزار نمی‌شود، گفت: کسانی که به این دلیل از حضور در مساجد محروم می‌شوند می‌توانند همچون دوسال گذشته به پویش «خلوت انس» بپیوندند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف همچنین در خصوص جشنواره بین المللی علمی ادبی و هنری اعتکاف اظهار داشت: این جشنواره تاکنون شش بار و با هدف عمق بخشی و استخراج منابع و معارف دینی برگزار شده است و فراخوان جشنواره هفتم نیز در سه بخش علمی (شامل کتاب و مقاله)، بخش ادبی (شامل شعر، داستان، خاطره و قطعه ادبی) و بخش هنری (شامل مستند، خطاطی، موشن گرافی و عکاسی) اعلام شده است.

مسئول جشنواره بین المللی علمی ادبی و هنری اعتکاف با دعوت از اهالی علم، هنر و ادب برای شرکت در این جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره مقارن با ایام اعتکاف ماه رجب آغاز شده و مهلت دریافت آثار تا 31 اردیبهشت سال 1401 ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار