مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: با توجه به تغییر وضعیت هوا و افزایش دما به باغداران استان توصیه می‌شود که عملیات هرس درختان را آغاز کنند.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ 17 February 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، اظهار داشت: بهتر است بقایای آلوده اعم از شاخه، برگ و میوه بستر باغ جمع آوری و پس از انتقال به بیرون به نحو مطمئنی معدوم شود.

وی افزود: همچنین به منظور آماده‌سازی گیاه برای فاز خواب زمستانه از هرگونه برنامه آبیاری پرهیز و به منظور رویارویی با برودت‌های پیش رو تمهیدات لازم نظیر نایلون پیچ تنه تنه نهال‌ها و تاج درختان جوان انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه گفت: پایش مزارع گندم و جو از نقطه نظر فعالیت کرم‌های سفید ریشه (لارو سوسک‌های قهواه‌ای) که با کاهش تراکم بوته در برخی مواضع و لکه همراه است و مقابله با آن کاربرد روش‌های مکانیکی مطابق نظر کارشناسان محل پیشنهادمی شود.

دولتشاهی افزود: عملیات مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات پائیزه مناطق گرم استان پس از انجام سرویس‌ها و تنظیمات لازم رویسم پاش‌ها ونیز کالیبره کردن این ادوات توصیه می‌شود.

وی افزود: با توجه به روند تدریجی کاهش دما، کنترل رطوبت و دما در گلخانه‌ها و اعمال تهویه مناسب توصیه می‌شود، همچنین از این پس بهتر است سرکشی‌های شبانه در برنامه نگهداری این واحد‌ها قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه به کارشناسان مستقر در مناطق توصیه کرد اماکن زمستان گذران سن غلات را مورد پایش قرار دهند و همچنین در شهرستان‌های پاوه، ثلاث و جوانرود مناطق واجد کپسول تخم ملخ بومی شناسایی گردد.

دولتشاهی عنوان کرد: استقرار کندو‌های زنبور عسل در جهت رو به آفتاب ضمن به کار گیری پوشش‌های مناسب و عایق نظیر برزنتهایروغن اندود شده توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین توصیه کرد کاه و کلش در پایین دست باغات درختان مثمر بمنظور مقابله با برودت رخداده سوزانده شود.

مدیرکل هواشناسی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه پایش مزارع کلزا به منظور اطلاع از فعالیت شته‌های زیان آور توصیه می‌گردد، گفت: در صورت مشاهده آفت و مساعد بودن شرائط جوی و خاک مزرعه مبارزه با آن مطابق نظر کارشناسان محل صورت پذیرد.

در استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۴۳ هزار هکتار باغ وجود دارد و از این سطح سالیانه بیش از ۳۴۰ هزار تن انواع محصولات باغی تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار