معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اینکه در همه جوامع، مردان بیش از زنان در مخاطره ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند، یادآور شد که کروناویروس هم بیشتر مردان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱ 19 February 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر عباس رضائیان‌زاده شنبه ۳۰ بهمن و به مناطبت هفته ملی سلامت مردان، در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: یکم تا هفتم اسفند در تقویم سلامت کشور به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایران(سما) تعیین شده است. در همین راستا و به منظور حساس سازی افراد جامعه و اهمیت توجه به سلامت این قشر، برنامه‌های سلامت محور مختلفی در سطح کشور و استان برگزار می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان فارس افزود: امسال این مناسبت در شرایطی برگزار می‌شود که با تداوم همه گیری کووید-۱۹، شعار هفته ملی سلامت مردان ایران «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری (کرونا)، محافظت جمعی» اعلام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شواهد ملی و بین‌المللی حاکی از آن است که در همه گیری بیماری کووید۱۹، خطر مستقیم بیشتری سلامت و حیات مردان را تهدید کرده و آسیب‌های جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می‌کند که مثال بارز آن از بین رفتن شرایط اشتغال تعداد قابل توجهی از مردان در این همه گیری بوده است.

به گفته این اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عوامل متعددی در ابتلا و شدت عوارض کووید-۱۹ در مردان نقش دارد و در مطالعات انجام شده در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته است.

رضائیان‌زاده گفت: برخی از این عوامل عبارتند از؛ تعیین کننده‌های بیولوژیک مانند ساختار ژنتیکی، هورمونی و آنزیمی، مولفه‌های اجتماعی، مسئولیت شغلی و اقتصادی که سبب مواجهه بیشتر با عوامل خطر می‌شود.

او ادامه داد: دلایل فرهنگی نظیر باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه عدم تمرکز بر سلامت از جمله مراجعه کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی یا آزمایشگاهی، توجه کمتر به رعایت اصول بهداشت فردی موثر بر پیشگیری از ابتلا به کرونا از قبیل شستشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک.

او خاطرنشان کرد: بر این اساس اطلاع رسانی و تلاش برای افزایش آگاهی مردان نسبت به موضوع سلامتی خود به طور کلی و بیماری کووید۱۹ به شکل ویژه، با در نظر گرفتن ویژگی‌های فرهنگی_اجتماعی هر استان و منطقه و تشویق مردان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه و ترغیب آنان به رعایت شیوه زندگی سالم و انجام واکسیناسیون به موقع علیه کرونا، می‌تواند به عنوان راهکارهای مناسب برای عبور از بحران فوق تلقی شده و فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه و سیاستگذاران در خصوص اهمیت توجه به سلامت مردان در خانواده و جامعه باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه از آغاز واکسیناسیون نوبت سوم کرونا تاکنون، ۳۲ درصد مردان اقدام به دریافت واکسن نوبت سوم کرده‌اند، اهمیت توجه بیش از پیش به سلامت مردان به ویژه در دوران بیماری کووید۱۹ را متذکر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار