معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان مصرف دارو در کشور بیش از حد استاندارد جهانی است.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 19 February 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان افزود: متاسفانه مصرف خودسرانه دارو و بیش از حد نیاز، در کشور و به طبع آن استان مرکزی بیش از میانگین جهانی است.
وی یادآورشد: به طور میانگین حدود ۵۰ قلم دارو همواره کمبود داشته که اکثر آنها جزء داروهای خاص هستند.
وی تاکید کرد: اینگونه داروها به خصوص داروهای خاص در داروخانه های منتخب به منظور جلوگیری از اتلاف وقت مردم عرضه و مردم می توانند با هاهنگی پیش از مراجعه، به داروخانه مورد نظر رفته و داروی خود را دریافت کنند.
دکتر علیمرادیان یادآورشد: سامانه ۱۹۰ در ساعات اداری و در ایام هفته آماده پاسخگویی به سوالات هم استانی های عزیز است که همچنین برای رفاه حال بیشتر مردم شماره تلفن همراه ۰۹۱۸۸۹۳۹۳۹۵ هم معرفی شده که کارشناسان و همکاران معاونت غذا و دارو تا ساعت ۲۰ حتی در روزهای تعطیل مردم را در این زمینه راهنمایی می کنند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: متاسفانه با مصرف بی رویه و خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها، بحث مقاومت میکروبی نیز به میان می آید که بسیار جدی است و باید مورد توجه هم مردم و هم پزشکان قرار بگیرد.
وی یادآور شد: خوددرمانی نیز در سال های اخیر بسیار افزایش یافته و بسیاری بر این باورند که برخی داروها نظیر ژلوفن، عوارضی ندارند که سخت در اشتباه اند و اگر بدون توصیه و تجویز پزشک مصرف شوند، نارسایی هایی چون گوارشی و کلیوی در پی خواهند داشت.
دکتر علیمرادیان گفت: حتی دلیل بستری شدن برخی افراد در بیمارستان ها، می تواند مصرف خودسرانه دارو و خوددرمانی باشد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هنگام مصرف دارو بحث تداخل دارو با دارو و دارو با غذا نیز باید جدی گرفته شود که نیاز است مردم ضمن توجه به توصیه های پزشک معالج از همکاران داروخانه نیز بخواهند، مضرات و تداخلات احتمالی داروی مورد نیاز و مد نظر را توضیح دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار