مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از ثبت چهار اثر طبیعی استان مرکزی در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 19 February 2022

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان افزود: در جلسه شورای ثبت ملی میراث‌طبیعی اداره کل ثبت و حریم آثار تاریخی و احیای میراث ناملموس و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی چهار اثر طبیعی پیشنهادی استان شامل، درخت توت کهنسال روستای گازران در شهرستان خنداب، دو درخت توت کهنسال روستای استوه شهرستان خنداب، درخت چنار کهنسال امامزاده حلیمه خاتون روستای فرسیمانه شهرستان تفرش از سوی استان مرکزی مطرح و پس از بررسی‌ پرونده هر چهار اثر طبیعی ارائه شده برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی به تصویب و مراحل قانونی و اداری آنها برای صدور ابلاغیه وزیر در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه درخت توت کهنسال گازران معروف به درخت توت قرمز درختی مقدس و مورد احترام در نزد اهالی روستای گازران است گفت: این درخت یکی از قدیمی‌ترین درختان توت کهنسال ثبت شده در ایران است که قدمت آن بین ۴۰۰-۴۵۰ سال تخمین زده شده است.
مرزبان افزود: دو درخت توت کهنسال روستای استوه در محوطه امامزاده آمنه خاتون به فاصله ۱۳ متر از یکدیگر قرار گرفته‌اند که سن این دو درخت بین ۲۰۰تا ۲۸۰ سال تخمین زده شده است، درختان توت استوه نمونه دو درخت کهنسال توت که شاداب و سرزنده بدون آسیب بیولوژیک یا فیزیکی به حیات خود ادامه داده‌اند.
او افزود: درخت چنار کهنسال امامزاده خاتون روستای فرسیمانه هم یکی از چنارهای کهنسال اسکان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار امامزاده مذکور دارای احترام و تقدس است این درخت دارای قدمتی بین ۴۸۰-۴۳۰ سال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار