حمل و نقل هوشمند و سبز گامی جهت تحقق شهر هوشمند:
مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا و رفتن به سمت شهر پاک که یکی از اهداف کلان برنامه توسعه پنج ساله شهرداری اصفهان در افق ۱۴۰۵است، حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی به سمت برقی شدن به می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد. براین اساس یک نمونه اتوبوس برقی در کلانشهر اصفهان از 14 اسفند ماه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶ 05 March 2022

سید مصطفی اعتصامی افزود: تفاهم نامه ای با هدف گسترش زیرساختهای مورد نیاز جهت استفاده از انرژی پاک در حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان بین شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) و شرکت اتوبوس عقاب افشان تحت عنوان شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب) و شهرداری اصفهان در مهرماه سال جاری منعقد گردید. اکنون و پس از حدود شش ماه از زمان انعقاد این تفاهم نامه، شهرداری اصفهان برای نخستین بار، با همکاری و محوریت معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان و برنامه ریزی و راهبری معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با به حرکت درآوردن آزمایشی این اتوبوس برقی ، درصدد است با برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی، گام بزرگی جهت تحقق بخشیدن به اهداف شهرداری اصفهان در کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت شهر هوشمند بردارد.
آنچه مهم است، درنظر گرفتن نقشه راه شهر هوشمند اصفهان در جهت استفاده مناسب از شبکه هوشمند انرژی ( شامل زیرساخت های مناسب ، خودروهای مناسب و تجهیزات ICT محور مناسب) درمسیر رسیدن به این مهم است. انجام مطالعات و طراحی های اولیه در فاز نخست و برنامه ریزی جهت : تامین بودجه، پیاده سازی و بهره برداری از این زیرساخت ها، همگی از جمله مواردی است که در اداره کل نوسازی و تحول اداری ، براساس نقشه راه هوشمند سازی شهرداری به آن پرداخته شده است.
سید مصطفی اعتصامی افزود: بر اساس نتایج یک مطالعه امکان‌سنجی فنی و اقتصادی در خصوص استفاده از اتوبوس‌های برقی در اصفهان که توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان انجام شد، استفاده از اتوبوس‌های برقی اقدامی قابل توجیه از نظر فنی و اقتصادی در مقایسه با اتوبوس های قدیمی بوده است. نتایج پژوهش نشان داده است، اتوبوس‌ها در شهرهای بزرگی مانند اصفهان که ترافیک سنگینی دارند ناگزیر به توقف زیاد هستند، و همین امر باعث افزایش مصرف انرژی و فشار به موتور برای اتوبوس‌های دیزلی و گازی می‌شود درحالیکه چنین مسئله ای برای اتوبوس‌های برقی پیش نمی‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار