بسیاری از داروها، به ویژه اگر به صورت مایع برای کودکان باشد، باید برحسب حجم مصرف شود. این مقادیر باید به درستی اندازه گیری شود تا مشکلی در دوز دریافتی پیش نیاید.
کد خبر: ۱۰۳۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 07 March 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:ممکن است پزشک مقدار مصرف شربت یا سوسپانسیون دارویی را بر حسب سی سی تعیین کرده باشد و مصرف کننده در این زمینه کمی سردرگم شود.
دکتر مهشید طهماسبی، افزود:به یاد داشته باشیم یک سی سی معادل همان یک میلی لیتر است و باید برای اندازه‌گیری داروی مایع، تنها از قطره چکان، سرنگ، پیمانه مدرج یا قاشق مدرج موجود در جعبه دارو استفاده کنیم و اگر خود دارو پیمانه نداشت، می‌توانیم یکی از وسایل اندازه گیری را از داروخانه تهیه کنیم.
وی خاطر نشان کرد:تا حد امکان از قاشق چایخوری، قاشق غذاخوری یا دیگر قاشق‌های خانگی برای اندازه گیری دارو استفاده نکنیم، زیرا قاشق ها، سایز‌ها و حجم‌های مختلفی دارد و این کار منجر به خطا در اندازه گیری می‌شود.
نکات مهم در اندازه گیری دارو‌های مایع:
سعی کنیم وسیله اندازه گیری را بر اساس حجمی از دارو که تجویز شده انتخاب کنیم.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: استفاده از یک قطره چکان یک میلی لیتری برای اندازه گیری پنج سی سی دارو در هر وعده، باعث می‌شود پنج مرتبه مقدار یک سی‌سی از دارو را در قطره چکان بکشیم و این کار احتمال اینکه مقدار نادرستی از دارو را به بیمار بدهیم بیشتر می‌کند، همینطور استفاده از پیمانه‌های بزرگ برای حجم‌های کم، میزان خطا در اندازه گیری را بالا می‌برد.
دکتر مهشید طهماسبی، افزود:در هنگام ریختن دارو در پیمانه‌های استوانه‌ای مدرج، پیمانه را روی سطحی صاف قرار داده و به خطوط روی آن دقت کنیم.
وی ادامه داد:سرنگ اغلب بهترین ابزار برای اندازه گیری دقیق دوز مصرفی است. این موضوع به ویژه زمانی صادق است که باید مقداری کمتر از پنج میلی لیتر را اندازه گیری کنیم.
به گفته دکتر مهشید طهماسبی، هنگام دادن دارو با سرنگ یا قطره چکان دارو را انتهای حلق نریزیم، بلکه توصیه می‌شود آن را به آرامی بین زبان کودک و کنار دهانش بریزیم. این کار بلعیدن دارو را آسان‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار