حمیدرضا ناظمی با بیان اینکه در ایام نوروز این نظارت باید ویژه‌تر باشد، گفت: امسال با روند نزولی کرونا پیش‌بینی می‌شود که مهمان نوروزی زیادی به استان فارس و شهر شیراز بیایند و در این ایام میزان تولید و عرضه فرآورده‌های دام افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ 10 March 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حمیدرضا ناظمی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی بسیار مورد تاکید است، اظهارداشت: استاندار فارس هم خواستار رصد و پایش این مورد به صورت شبانه‌روزی شده است و به همین دلیل طرح تشدید نظارت‌ها از 14 اسفندماه شروع شده و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز این نظارت باید ویژه‌تر باشد، گفت: امسال با روند نزولی کرونا پیش‌بینی می‌شود که مهمان نوروزی زیادی به استان فارس و شهر شیراز بیایند و در این ایام میزان تولید و عرضه فرآورده‌های دام افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با تاکید بر اینکه طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی با 42 اکیپ ثابت و سیار در استان اجرا می‌شود، افزود: 2 اکیپ ثابت در شیراز و 40 اکیپ سیار کار نظارت و پایش را عملیاتی می‌کنند و سامانه 1215 در کل استان در خدمت مردم است که اگر به موارد مشکوکی برخورد کردند اعلام کنند که خیلی سریع اقدامات قانونی و نظارتی انجام می‌شود.

ناظمی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح در 5 روز گذشته 2600 کیلوگرم فرآورده خام دامی از مراکز تولید و عرضه معدوم شده و اجازه ورود به سبد خانوار داده نشد؛ همچنین با رصد کشتارگاه‌های بزرگ استان 3800 کیلوگرم لاشه غیرقابل استفاده معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه در همین مدت 1704 بازدید از مراکز اصلی کشتارگاه‌ها تا رستوران‌ها و فروشگاه‌ها انجام گرفته است، بیان کرد: سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی همانطور که مورد تاکید استاندار است، خط قرمز ماست و با هیچ کس در این زمینه تعارف نداریم.

ناظمی با بیان اینکه با همکاری دادگستری استان با کسانی که سلامت را به خطر بیندازند برخورد می‌شود، گفت: در اجرای طرح نوروزی تاکنون پلمب نداشتیم اما برخورد با کشتار و توزیع غیرمجاز انجام شده است.

وی با بیان این امر افزود: در کلانشهر شیراز در مبادی ورودی افراد سودجو آشفته بازاری به وجود آورده بودند و کشتار غیرمجاز با قیمت پایین به مردم عرضه می‌کردند که با هماهنگی دادستانی و دادگستری و جهاد کشاورزی و دیگر ارگان‌ها در محور بلوار خلیج فارس و کیان آباد این موارد را پاکسازی کردیم.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه در قلات و صدرا هم پاکسازی را در دستور کار داریم، گفت: روند نظارت بر این است که ابتدا تعهد و تذکر و بعد از آن پلمب صورت می‌گیرد.

ناظمی درباره آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز افزود: تعداد زیادی بیماری مشترک دام و انسان داریم که آنفولانزای فوق حاد یکی از این بیماری‌ها است اما در سال 99 و در سال 1400 موردی در استان فارس گزارش نشده است تنها یک گزارش از لاشه کلاغ‌ها در شهرستان ممسنی بود که به دلیل مسمومیت بود نه بیماری.

وی درباره صادرات فرآورده‌های خام دامی نیز افزود: این امر همواره مورد تاکید بوده و محصولات ایران در بسیاری از موارد جز محصولات پاک هستند اما به دلیل شرایط خاص کشور فعلا صادرات منتفی است تا در شرایط بهتری صادرات انجام شود.

 

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در پاسخ به تسنیم گفت: در 11 ماهه امسال 155 هزار مورد بازدید انجام شده که یک میلیون و 271 هزار و 100 کیلوگرم از فرآورده‌های خام دامی از مصرف انسانی خارج شده است و 424 مورد تخلف به موارد انتظامی و قضایی اعلام شده و شعبه ویژه نیز برای رسیدگی به پرونده تخلفات در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار