نوروز که آمدنش نوید بخش بهار است زمانی برای احترام به آموزه های طبیعی است اما با زیاده خواهی و بی توجهی برخی شهروندان این روز فرصتی برای تاراج طبیعت و گلهای خودروی طبیعت شده است ، برخی از گل فروشی ها در شیراز و دیگر شهرستان های فارس این روزها پر از گلهای لاله واژگون و سنبل وحشی است.
کد خبر: ۱۰۳۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ 22 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا:اغلب گلفروشی های شیراز در انتهای خیابان قصر دشت قرار دارند ، برخی از این مراکز عرضه گل نیز در بلوار مدرس شیراز بین پل غدیر تا خیابان فرصت شیرازی متمرکز شده اند ، عرضه گلهای خودروی طبیعی در این گلفروشی ها و هجوم شهروندانی که بی محابا گلها را ریشه کن کرده اند صحنه هایی آزار دهنده فرا روی دوستداران محیط زیست قرار داده است.

عمده بوته های لاله واژگون یا اشک مریم و لاله و سنبل وحشی از مناطق نیمه گرمسیری استان فارس و از شهرستان های کازرون ، ممسنی ، رستم و مناطقی از شهرستان سپیدان ، اقلید و ناحیه های شمال غرب استان فارس به شیراز می آید ، هر بوته لاله واژگون در روزهای قبل از تحویل سال در این گلفروشی ها به بهای ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان بفروش رفت.

دوستداران حفاظت محیط زیست یورش به مناطق طبیعی و به یغما بردن لاله های واژگون و سنبل وحشی از این مناطق را دست اندازی به طبیعت و محیط زیست می دانند و معتقدند پلیس راهها و پاسگاههای بین راهی نیروی انتظامی باید با حمل این گونه های گیاهی مانند کالای قاچاق برخورد کند.

همچنین بسیاری از دغدغه داران محیط زیست میگویند : یگان حفاظت محیط زیست استان فارس و نیروهای نظارتی منابع طبیعی در گشت های شهری باید با عرضه این گلها در گلفروشی ها برخورد قاطع کند.

نوروز و نامهربانی با لاله واژگون

نوروز و نامهربانی با لاله واژگون

نوروز و نامهربانی با لاله واژگون

 

 

لالهٔ واژگون با نام علمی: Fritillaria نام یک سرده از راستهٔ سوسن‌ سانان است.عمر این گیاه بسیار زیاد است. گل‌دهی آن از اوایل بهار آغاز می‌شود و در فصل گرما پایان می‌یابد. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده‌ است. گونهٔ زرد کم‌رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار