معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: کارهای مقدماتی و مراحل اداری ثبت بنای جهانی دارابگرد در وزارت میراث فرهنگی در حال انجام است و با پیگیری مسئولین شهرستان امید است برای سال آینده این میراث گرانبهای تاریخی را در میراث جهانی به ثبت برسانیم.
کد خبر: ۱۰۳۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹ 26 March 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سعید اوحدی با حضور در جشن ۵ فرودین مردم داراب افزود: پیشنهاد ثبت ۵ فرودین به عنوان یک روز و مناسبت ویژه در تقویم رویدادهای ملی کشور به نام داراب بررسی می شود.

اوحدی اضافه کرد : امسال شاهد حضور هزاران نفری مردم داراب در پنجم فروردین ماه در مناطق مختلف شهرستان بودیم و همچنین برگزاری جشن و پای کوبی به مناسبت این روز تاریخی در این شهرستان کهن ؛ که بصورت خود جوش برگزار می شود قابل توجه است.

وی گفت: حدود ۷ ساعت از مناطق مختلف تاریخی، فرهنگی و جاذبه های طبیعی داراب بازدید داشتیم و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در سال جدید جمع‌بندی خوبی در خصوص داراب و آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان دارد.

اوحدی در این سفر از تفرجگاه و مجموعه آبشارهای بی نظیر رغز در قسمت پایینی این دره بازدید کرد و گفت: «تنگ رغز» عروس تنگه‌های ایران، لقب یکی از اعجاب‌انگیزترین دره‌ها در شهرستان داراب است که توانمندی بسیار خوبی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.

تنگه رغز، عروس تنگه‌های ایران، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در استان فارس است که آب در طول دره‌ای به مسافت ۵کیلومتر جریان دارد و در طی مسیر،۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای‌ داده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه بازدید های خود از تفرجگاه چشمه گلابی؛ مسجد جامع؛ انبار غله؛ خانه سوخکیان؛ دارابگرد؛ مسجد سنگی یا آتشکده آذرخش؛ تفرجگاه خرتنگ؛ روستای هدف گردشگری نوایگان و سروهای کهنسال رستاق بازدید کرد.

وی همچنین در پایان این بازدید ها با حضور در جشن ۵ فروردین داراب ضمن تماشای هنرهای سوارکاری ؛ بازی های بومی محلی و اجرای هنرمندان داراب؛ در جمع دارابی ها گفت: این جشن بزرگ را باید تا همیشه در دل زنده نگه داشت و هیچگاه این خاطره را فراموش نکرد و تلاش می شود با همراهی مسئولین شهرستان این روز را در تقویم ایران بنام داراب به ثبت برسانیم.

محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با ایرنا افزود: دارابگرد، مسجد سنگی، مسجد جامع ، خانه سوخکیان و دیگر آثار داراب می‌تواند در راستای بحث اشتغال زایی اثرات بسیار ارزشمند داشته باشد.

وی گفت: سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای اولین بار برای احیای میراث فرهنگی و گردشگری داراب اختصاص یافت تا این مکان‌ها مقاوم سازی و احیا شوند و توسعه یابند ؛ امسال نیز اعتبارات ویژه با کمک وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اختصاص خواهد یافت.

عسکری در ادامه گفت: با حضور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نزدیک این آثار مورد بازدید قرار گرفت و در راستای کمک مالی و مساعدت مالی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

شهروندان داراب ۵ فروردین را روز دارابگِرد می دانند و بنا به یک سنت اصیل و دیرینه این روز را گرامی می دارند و طی یک مراسم خاص و فاخر به جشن و پایکوبی می پردازند.

هنگام ورود اسلام به ایران، حضرت امام حسن مجتبی (ع) در بند چهارم صلحنامه خود با معاویه، خراج داراب را متعلق به خود دانسته است که نشان‌دهنده ثروت و اهمیت وافر این شهر دارد.از این رو داراب را شهر امام حسن (ع) نام نهاده اند.

داراب ، مدفنگاه حضرت دحیه کلبی انصاری، صحابی رسول خدا (ص) است و نخستین مقبره اسلامی ایران در این شهر قرار دارد.

فرهاد سعدی معاون استاندار و فرماندار ویژه داراب نیز گفت: داراب شهری کهن و نگین افتخار آمیز میراث ۷ هزار ساله ایران است و ثبت جهانی دارابگرد فقط گوشه ای از این توقع مردم این دیار است.

وی از مسئولین میراث فرهنگی کشور نیز خواست؛ تا شرایط را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورند.

شهاب سلیمی مسئول انجمن توسعه پایدار شهرستان داراب نیز در حاشیه این مراسم گفت: سالهاست که مردم داراب ۵ فروردین را گرامی داشته و به سنت های قدیمی پایبند هستند و باید این روز در تقویم ایران ثبت شود تا آیندگان نیز این سنت های زیبا را ادامه داده تا به نسل های بعد نیز منتقل شود.

در فاصله ۶ کیلومتری شهرستان داراب آثار شهر کهن دارابگرد نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران باستان قرار دارد. این شهر که قدمت آن به عصر هخامنشیان می‌رسد. پیرامون شهر حصار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملات آهک ساخته شده که ارتفاع آن به بیش از۱۰ متر می‌رسیده است این دیوار در طول زمان دچار فرسایش شده بقایای آن همچنان باقی است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۵۶ کیلومتری جنوب شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار