چند شبی است که خرس‌های گرسنه و وحشی شبانه به روستای حاجی‌آباد شهرستان مرودشت حمله می‌کنند و آسایش اهالی روستا را بر هم زده‌اند.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵ 09 April 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: چند شبی است که چند قلاده خرس گرسنه و وحشی، خواب را از چشم مردم به‌ویژه کشاورزان روستای حاجی‌آباد مرودشت را گرفته‌اند و در بین آنها رعب و وحشت ایجاد کرده‌اند.

خرس‌های قد و نیم قد به روستا حمله‌ور می‌شوند!

محمد کشاورز، یکی از اهالی با اشاره به اینکه خرس‌های گرسنه و وحشی به روستای حاجی‌آباد مرودشت هجوم آورده‌اند و تاکنون با تخریب درب و دیوارهای منازل، تعداد زیادی از مرغ و خروس‌های ساکنان روستا را خورده‌اند ، گفت : اکنون زمان آبیاری مزارع می باشد که به علت حضور خرس‌ها در منطقه کشاورزان از ترس و وحشت، آبیاری را به‌روز موکول می‌کنند.

 

تلاش برای زنده‌گیری خرس‌ها

رئیس اداره محیط‌ زیست مرودشت هم در گفتگویی با اشاره به اینکه دو قلاده خرس نر و ماده همراه با دو توله از زیستگاه خودشان از کوه خرسی به کوه‌های اطراف روستای حاجی‌آباد و هشتیجان رفته‌اند، گفت: خشکسالی ، نبود پوشش گیاهی مناسب و کمبود آب و غذا در ارتفاعات، موجب شده خرس‌ها به روستاها حمله کنند.

محمد زمان سلطانی افزود: این اداره با همکاری اداره کل محیط‌زیست فارس، اقدام به پایش شبانه طی چندین شب و استفاده از تور و باکس زنده گیری در محل جهت گرفتن خرس‌ها و انتقال آن به محل مناسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل جثه بزرگ حیوان‌ها، زنده گیری موفق نبوده است، بیان کرد: این اداره اقدام به تهیه باکس بزرگ‌تر و تجهیز اکیپ‌ها به تفنگ بیهوشی جهت زنده گیری نموده که هجوم مردم در محل استقرار و هیجانات ایجاد شده، در کار اکیپ زنده گیری خلل ایجاد نموده است.

وی اضافه کرد: در عین‌ حال این اداره همچنان جهت زنده گیری و انتقال حیوان‌های وحشی به‌صورت مستمر تا حصول نتیجه، اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به ساخت آبشخور و تأمین غذا جهت حیوانات وحشی، گفت: تامین غذا که در دستور کار نیست چون حیوانات تنبل می‌شوند، اما پس از نصب آبشخورها به جای بهره مندی حیوانات وحشی، حیوانات اهلی که برای چرا به ارتفاعات برده می‌شوند، از این آبشخورها استفاده می‌کنند.

سلطانی اضافه کرد: همین اقدام، عامل انتقال بیماری بین حیوانات اهلی و وحشی می‌شود و همچنین موجب شکار کبک توسط شکارچیان خواهد شد.

دبیر کارگروه حفاظت از محیط زیست شهرستان خاطرنشان کرد: به محض زنده گیری خرس ها، آنها به زیستگاه خودشان در محدوده تنگ خشک مرودشت منتقل می‌شوند.

کوه‌های گرمه، کامفیروز، دشتک ، کندازی، نقش رستم و منطقه شکار ممنوع کوه خرسی، زیستگاه خرس های قهوه ای می باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار