دانستن بیشتر،زندگی بهتر-62
تابناک: طبق پژوهش گروهی از محققان فرانسوی، کودکانی که قبل و بعد از تولد در معرض دود سیگار قرار می گیرند به انواع مشکلات رفتاری مبتلا می شوند. در این مطالعه، داده‌های مربوط به مصرف دخانیات قبل و بعد از تولد در خانواده ۵۲۰۰ کودک دانش آموز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ 01 October 2015
طبق پژوهش گروهی از محققان فرانسوی، کودکانی که قبل و بعد از تولد در معرض دود سیگار قرار می گیرند به انواع مشکلات رفتاری مبتلا می شوند.در این مطالعه، داده‌های مربوط به مصرف دخانیات قبل و بعد از تولد در خانواده ۵۲۰۰ کودک دانش آموز مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که رابطه مستقیمی بین اختلالات رفتاری در کودکان، به ویژه اختلالات هیجانی، وجود دارد. این ارتباط وقتی معنادارتر می‌شود که هم در دوره بارداری و هم در دوره پس از تولد، فرزند در معرض دود سیگار قرار گیرد.

تاکنون مطالعات گوناگونی درباره قرارگیری در معرض دود سیگار به انجام رسیده است. دود سیگار می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی و نیز قلبی و عروقی گوناگونی شود. با این حال تاکنون پژوهش چندانی در مورد نقش دود محیطی در مشکلات رفتاری کودکان به انجام نرسیده بود.

پزشكان اطفال تاكید كردند تماس با دود سیگار، موجب افزایش فشار خون در كودكان می‌شود. این پزشكان هشدار داده‌اند كه كودكان والدین سیگاری خیلی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

بنا بر مطالعات این متخصصان، افزایش فشار خون در دوران كودكی اغلب تا سنین بالاتر باقی مانده و ادامه پیدا می‌كند. بدین معنی كه استنشاق دود سیگار در دوران كودكی سلامت عروق كرونری را هم در دوران كودكی تهدید می‌كند و هم خطرات بلند مدت آن برای بدن باقی می‌ماند.

پیشگیری از بیماریهای دوران بزرگسالی مثل حمله قلبی و سكته مغزی در واقع باید از دوران كودكی آغاز شود تا تاثیر بگذارد.

بر همین اساس هرچه فاكتورهای خطرزا از سنین پایین و زودتر كنترل شوند امكان كاهش خطر بروز بیماریهای قلبی بیشتر می‌شود و سلامت كودك در سنین بالاتر تامین می‌شود.

قرار گرفتن در معرض نیکوتین محیطی می تواند باعث بالا رفتن فشار خون در کودکان زیر ۴ و ۵ سال شود.

بنابراین محققان مطالعاتی را روی حدود ۴ هزار و ۲۳۶ کودک ۴ تا ۷ سال انجام دادند و عادات سیگار کشیدن حدود ۴ هزار و ۱۵۸ والد را مورد بررسی قرار دادند. ۵/۲۸ درصد از پدران، ۷/۲۰ درصد از مادران و ۹/۱۱ درصد هر دو سیگاری بودند.

قد، نمایه توده بدنی، جنس فرد و عوامل پرخطر پیش از تولد روی فشار خون کودک تأثیرگذار است. کودکان چاق ۲ برابر کودکانی که وزن طبیعی دارند دچار فشار خون بالا می شوند. دختران کم تر از پسرها در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

از سوی دیگر، کودکانی که پیش از موعد متولد شده اند یا در زمان تولد وزن کمی دارند نسبت به کودکانی که به موقع متولد شده، بیشتر دچار فشار خون می شوند.

از سویی، کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می کشد، نسبت به کودکانی که در دوران جنینی در معرض دود سیگار نبودند، بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

ولی بررسی های جدید حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض دود سیگار والدین خطر بروز فشار خون بالا را در کودکان ۴ تا ۵ ساله افزایش می دهد.

در واقع کودکانی که در منزل دود سیگار والدینشان را تحمل می کنند بیشتر دچار فشار خون بالا می شوند. کودکان والدین سیگاری حدود ۲۱ درصد بیشتر دچار فشار خون بالای ۱۵ درصد می شوند.

همچنینبرخی پژوهش های جدید نشان دهنده رابطه بين والدين سيگاري و اضافه وزن يا سوء رفتار كودكان است.

البته پژوهشگران به طور قطع اثبات نكرده اند كه سيگار كودكان را در معرض خطر اضافه وزن و چاقي قرار مي دهد، چرا که اثبات چنين رابطه اي، به نظر غيرممكن می رسد، زیرا استفاده از والدين و درخواست از آنها براي استعمال سيگار براي بررسي عوارض آن بر فرزندان، اصولاً كاري غيراخلاقي است.

به گفته «جاناتان وينيكاف»، پرفسور و پزشك كودكان از بيمارستان مركزي ماساچوست، با اين حال، تا همين جاي كار هم تحقيقات نشان دهنده وجود رابطه ميان سيگار كشيدن والدين و مشكلات روحي و جسمي در فرزندان است.

حدود يك دهه است پزشكان درباره خطرات استعمال سيگار در دوران بارداري به مادران باردار هشدار داده و تحقيقات نشان داده است که ارتباطي بين مادران سيگاري و نوزادان كم وزن وجود دارد. به این معنا که اگر مادر در دوره سه ماهه اول بارداري، سيگار مصرف كند، خطر آن بيشتر از دوره پس از سه ماهگي است.

این در حالی است که تا كنون رابطه اي بين مادران سيگاري و نوزادان و يا پدران سيگاري و تأثير آن _ احتمالا _ بر نطفه آنها مشخص و اثبات شده نبوده است.

در يكي از مطالعات جديد، محققان روي نوزاداني آزمايش كردند كه دارای پدرانی سيگاري با مادرانی سالم و پاک بودند. اين تحقيقات از دانشگاه هنگ كنگ روي 7924 نوزادي كه در يك منطقه در سال 1997 به دنيا آمدند، انجام شد كه نشان داد كودكاني كه پدران سيگاري داشتند، در سن هفت یا یازده سالگي اضافه وزن داشته اند.

بنا بر این گزارش، 509 كودك در برزيل و 6735 كودك در بريتانيا مورد تحقيق قرار گرفتند كه مشخص شد، ميزان كودكان پرخاشگر در ميان مادراني كه سيگاري بوده اند، بيشتر است.

به گفته كارشناسان، اين موضوع كه سيگار باعث لاغري مي شود، حقيقت ندارد؛ بلكه باعث پدید آمدن بافت هاي چربي شكم شده و فرضيه ديگري بيان مي دارد كه انتقال از راه ژنتيك مانند قرار گرفتن كودكان در معرض دود سيگار است. در این باره باید افزود که بدن مادران سيگاري، نمي تواند مواد مضر سيگار را در بدن فيلتر كند و برای همین، زهر سيگار تأثير خود را بر جنين مي گذارد.

وي افزود: هر كسي كه در زمان زايمان يك مادر سيگاري در اتاق زايمان باشد، مي تواند به اين امر شهادت دهد؛ به طور كل، نوزاد پژمرده و رنگ پريده بوده و روشن است كه خون رساني به جنين نامناسب انجام گرفته است.

همچنین تحقیقات جدید نشان میدهد افرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۴ درصد در اطرافیان خود به ویژه کودکان افزایش می دهند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلا به بیماریهای تنفسی را تا ۳۰ درصد و خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۴ درصد افزایش میدهد.

این تحقیقات همچنین نشان میدهد، احتمال ابتلای کودکان افرادی که هر روز به مدت چند ساعت در معرض دود سیگار قرار میگیرند به سرطان، چهار برابر بیشتر از کودکانی است که والدین آنان سیگاری نیستند.

بر اساس مطالعات انجام شده ۵۰ درصد عوارض دود تنفس شده در محیط بسته به فرد غیر سیگاری می رسد و در این زمینه باید ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن عمومی لحاظ شود.

همچنین روانشناسان اسپانيايي تاكيد كردند عادات سيگار كشيدن از مادر به فرزند دختر و از پدر به فرزند پسر منتقل مي‌شود.

دكتر لوريرو متخصصان دانشگاه سانتياگو دي كامپوستلا در اسپانيا در اين باره خاطرنشان كرد: اگر مادري سيگاري باشد، اين عادت به فرزند پسر او منتقل نمي‌شود و همين طور اگر پدري سيگاري باشد اين رفتار به دختر وي منتقل نمي‌شود اما اين انتقال عادت در دو جنس مشابه صورت مي‌گيرد.
اين يافته حاصل مطالعه روي خانواده‌هايي است كه در تعدادي از آنها هم پدر و هم مادر حضور داشتند و در تعدادي ديگر مادر، سرپرستي اصلي خانواده بود.
نتايج اين بررسي‌ها تاييد كرد كه به لحاظ دنبال كردن عادت سيگار كشيدن در خانواده دختران تمايل دارند از مادرانشان تقليد كنند در حالي كه پسران اكثرا از پدرهاي خود در اين زمينه تقليد مي‌كنند.

اگر هر دوي والدين سيگار بكشند احتمال سيگاري شدن فرزند پسر 24 درصد است اما اگر هيچ يك از والدين سيگاري نباشند احتمال سيگاري شدن پسر آنها تا 12 درصد كاهش خواهد يافت. در دختران نيز اين آمار به ترتيب 23 و 12 درصد برآورد شده است.

با توجه به این یافته ها و مطالعات قبلی پزشكان باز هم تاكید می‌كنند كه به خاطر حفظ سلامت خود و كودكانتان هرگز در خانه سیگار نكشید.

افکار خبر-پزشکان بدون مرز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار