سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر «گل» در بین جوانان و نوجوانان استان افزایش یافته است، گفت: این ماده مخدر همان حشیش است که در خارج از مرز‌ها تراریخته و تغییر یافته که در مدت کوتاهی به عمل بیاید و گیرایی بالاتری داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷ 19 April 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «کیوان گل‌آوری» روز سه‌شنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه که سرسرای شهید قاسم سلیمانی استانداری برگزار شد، از افزایش مصرف مواد مخدر «گل» در بین جوانان و نوجونان خبر داد و بر ضرورت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به خانواده‌ها در خصوص مصرف این ماده مخدر خطرناک تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در استان در میانگین رنج کشوری است، گفت:، اما به دلیل اینکه کرمانشاه در ایستگاه آخر حلقه مصرف مواد مخدر است، به دلیل افزودنی‌هایی که به مواد برای جبران کاهش وزن و شکل آن سودجویان می‌دهند، قدرت تخریب جسمی بسیار زیادتری برای مصرف کنندگان مواد در استان دارد، به همین خاطر معتادان استان پس از چند سال مصرف خیلی زودتر از نقاط دیگر کشور، متجاهر و آواره و ناکارآمد می‌شوند و نمونه آن را در سطح شهر کرمانشاه به فراوانی می‌بینیم.

گل‌آوری در ادامه به خلاء‌های قانونی در بحث بازدارندگی مواد مخدر در سطح کشور اشاره کرد و خواستار تدوین یک قانون بازدارندگی حرفه‌ای و کارشناسی شده با استفاده از دیدگاه کارشناسان حوزه‌های مختلف جامعه شناسی، روان شناسی، حقوقی و اجتماعی شد.

۱/۵ میلیارد تومان برای راه اندازی اردوگاه توانمندسازی معتادان متجاهر کنگاور نیاز داریم

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اردوگاه توانمندسازی معتادان متجاهر کنگاور یک پروژه ملی برای آموزش هزار نفر در هر دوره است گفت: راه اندازی این اردوگاه از سال ۹۷ در راستای توانمندسازی و اشتغال معتادان بهبود یافته ماده ۱۶ استان با تصویب هفت میلیارد تومان به صورت مشارکتی بین استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان همیاری‌های شهردای آغاز شد که متاسفانه از مرداد ۹۹ اجرای این پروژه به دلیل کمبود اعتبار عمدتا از ناحیه استانداری متوقف شد.

گل آوری با بیان اینکه درصد بسیار زیادی از این اردوگاه تکمیل شده است، گفت: اگر یک و نیم میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد اردوگاه به زودی به بهره برداری می‌رسد و مطمئنا کمک بسیار بزرگی به چرخه ترک اعتیاد معتادن استان خواهد بود.

وی یادآور شد، تعداد بسیار زیادی از معتادان ماده ۱۶، که ترک اعتیاد می‌کنند، به دلیل اینکه خانواده‌ها و جامعه به آن‌ها کار، جا و مکان نمی‌دهد، دوباره به چنگ مواد گرفتار می‌شوند و اگر در این اردوگاه مهارت یاد بگیرند، مطمئنا درصد زیادی از آن‌ها بهبود کامل پیدا خواهند کرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه همچنین با اشاره به اردوگاه چشمه سفید شهرداری کرمانشاه که برای نگهداری متکدیان سطح شهر راه اندازی شده است، گفت: این اردوگاه عملا محل نگهداری معتادان متجاهری است که تکدیگری نیز می‌کنند، بنابراین اگر مجوز برای تبدیل شدن آن به ماده ۱۶ داشته باشیم می‌توانیم در راستای رسیدگی به وضعیت این معتادان متکدیگر اعتبارات لازم را از مرکز بگیریم.

گل آوری همچنین اعلام کرد از ابتدای امسال تاکنون چهار میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز زیرساخت‌های ماده ۱۶ استان اختصاص یافته، اما برای ساماندهی معتادن متجاهر به اعتبار بیشتری نیاز داریم.

کمتر از پنج درصد معتادان ماده ۱۶ پس از یک سال اعتیاد را کامل ترک کردند

مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با اشاره به تحقیقی که برای بررسی وضعیت بهبودیافتگان ماده ۱۶ استان گرفته صورت است، گفت: طبق این تحقیق، ۳۰ درصد از ۱۰۰ درصد بهبود یافتگان ماده ۱۶ پس از سه ماه سالم بودند، و در یک سال ۱۰ الی ۱۵ درصد و بیش از یک سال سه تا پنج درصد اعتیاد نداشته اند و بیش از ۹۵ درصد آن‌ها دوباره معتاد شدند و این یعنی اینکه چرخه ترک اعتیاد در استان معیوب است و نیاز به بازنگری دارد.

«فرحناز محمدی» در ادامه، دسترسی آسان به مواد مخدر و بیکاری را عامل اصلی اعتیاد دوباره معتادان بهبود یافته ماده ۱۶ عنوان کرد و خواستار راه اندازی کارگاه‌های آموزشی به همراه کار برای بخش خصوصی (اصناف) برای معتادان در ماده ۱۶ استان شد.

وی با اشاره به وقت زیاد معتادان در ماده ۱۶ برای ترک اعتیاد گفت: اگر افراد در این مدت مهارتی یاد بگیرند، می‌توانند پس از دوره‌های بهبودی به کار مشغول شوند و دیگر در دام سو جویان نیفتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار