کارخانه 30 هکتاری آزمایش، اکنون با کاربری انبار، محل درآمد هنگفت و آسان مالکان آن شده بود.
کد خبر: ۱۰۴۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ 21 May 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: به جرات می توان گفت، بررسی وضعیت کارخانه آزمایش و دستور ویژه به استاندار برای احیای این کارخانه، پر رنگ‌ترین بخش سفر رئیس جمهور به استان فارس بود.

او در اولین اقدام پس از ورود به فرودگاه شیراز و پایان تشریفات، بدون اطلاع قبلی، خود را به کارخانه آزمایش رساند و وضعیت آن را اسفناک توصیف کرد.

کارخانه 30 هکتاری آزمایش، اکنون با کاربری انبار، محل درآمد هنگفت و آسان مالکان آن شده بود.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، که ماموریت دارد بار دیگر کارخانه را به چرخه تولید بازگرداند، ماه گذشته در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اول خرداد خط نخست کارخانه با ظرفیت ۴۰ نفر اشتغال برای تولید آبگرمکن اجرایی خواهد شد.

مشخصاتی که برای محصول آغازین آزمایش ذکر می‌شود، آبگرمکن مخزنی گازی ایستاده است. محصولی که تقریبا دیگر کاربردی ندارد و سالها از منسوخ شدن آن می گذرد.

با در نظر گرفتن واقعیت‌های جاری جامعه، محصول تولیدی، به دلیل هماهنگ نبودن با نیاز روز جامعه، بی شک بازار فروش نخواهد داشت.

آزمایش حتی اگر با کیفیت تمام و نصب خط تولید، به تولید بازگردد به دلیل انتخاب اشتباه محصول تولیدی، باز با بحران روبه رو خواهد شد.

مخفی‌کاری در راه‌اندازی آزمایش!

در شرایطی که طبق وعده استاندار فردا یا با تأخیر کوتاه در یکی دو روز آینده، پس از گذشت بیش از 20 سال از خاموشی آزمایش، بار دیگر قرار است تولید در این کارخانه رونق بگیرد، هیچ خبری از آن رسانه ای نمی شود، درهای آزمایش به روی خبرنگاران همچنان بسته است و مدیران آزمایش هیچ مصاحبه ای نمی کنند.

آغاز مجدد تولید در کارخانه ای که جز سوله های اجاره داده شده چیزی نبود و حتی در تعریف صنعتی کارخانه محسوب نمی شد، یک جشن ملی است؛ چگونه است که مخفیانه، بدون دعوت از رسانه‌ها این اتفاق قرار است بیفتد؟

خط مونتاژ موقتی که به سرعت قابل جمع شدن است

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس از کارخانه آزمایش، نشان می‌دهد یک سوله از کارخانه وسیع آزمایش برای تولید انتخاب شده و مابقی همچنان کاربری انبار دارد، از پیاز گرفته تا انبار مرکزی یکی از فروشگاه های زنجیره ای.

تجهیزات ساده و قدیمی به طور پراکنده در آن نصب شده، اما اثری از خط تولید و سرمایه گذاری در تولید حتی همان محصول ساده فاقد تکنولوژی آبگرمکن مخزنی ایستاده هم نیست.

این تجهیزات در اندازه یک کارگاه کوچک ساده هم نیستند و به سادگی قابل جمع شدن می باشند.

خبری از تولید واقعی نیست

همچنین یافته های فارس از منابع موثق نشان می دهد، فعالیت آزمایش حداقل به مونتاژ بسیار ساده آبگرم کن محدود خواهد شد.

مدیران آزمایش حاضر به سرمایه گذاری و ایجاد خط تولید نشدند و حتی مخزن و رویه آن، جوشکاری شده و کاملا آماده به آزمایش منتقل شده و در کارگاه ساده ای که در گوشه ای راه انداخته شده به هم جوش می‌خورد.

در حقیقت همان دستگاه های ساده هم چندان کاربردی نخواهد بود و کار خاصی انجام نمی‌شود. با این شرایط چیزی تحت تعریف کارخانه و بنگاه تولیدی، در آزمایش شکل نمی گیرد.

تمام سوله ها انبار است و در گوشه ای از این شهرک 30 هکتاری برای رفع مسئولیت و رهایی از فشارهای اداری، اجتماعی و رسانه ای مونتاژ ساده ای انجام می‌شود.

 

مدیران آزمایش گفتند هفته اول خرداد!

جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس در خصوص راه اندازی قریب الوقوع آزمایش گفت: ما در حال رصد هستیم، به نظر می رسد عزمی که سهامدار اصلی برای راه اندازی خط تولید دارد، چندان جدی نباشد.

وی افزود: البته برای ما توضیح دادند که طبق تعهدنامه‌ای که در کارگروه رفع موانع تولید در استانداری توافق کردیم، در گام اول با راه اندازی دو خط تولید، برای 100 نفر اشتغال زایی می کنیم و این را تا 6 ماه بعد از راه اندازی به 300 نفر می رسانیم.

رشیدی گفت: ما منتظر هستیم ببینیم در عمل چه می کنند، اما اگر ببینیم آن اتفاقی که باید و شاید، نیفتد قطعا برنامه های دیگری هم داریم و اگر به قول‌هایی که دادند متعهد نبودند، سرمایه گذاران دیگری هم پشت دست داریم که آنها را وارد عرصه می کنیم.

نماینده مردم مرودشت در خصوص زمان بازگشایی آزمایش گفت: البته مدیران آزمایش نگفتند اول خرداد، گفتند هفته اول خرداد، حالا ما منتظریم این زمان طی شود و ببینیم به آنچه در کاغذ نوشتند، متعهد هستند یا خیر که امیدواریم حداقل به آنچه تعهد دادند و در استانداری تصویب شد، عمل کنند و ما منتظریم ببینیم نتیجه در این روزهای پایانی چه میشود.

رشیدی تصریح کرد: پای آبروی دولت در میان است، در جلسات تهران هم این را گفتم که اگر قرار است افتتاحی صورت بگیرد و در عمل کاری انجام نگیرد، این به آبروی دولت و ریاست جمهوری که شخصا از کارخانه بازدید کردند، لطمه وارد می کند.

اما مدیران کارخانه گفتند که حتما به تعهداتشان عمل می کنند و ما منتظریم که ببینیم در چند روز پیش رو، چه اقدامی انجام می دهند.

 

وقتی اشتغال پایدار ایجاد می شود که خط تولید نصب شود

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در بررسی وضعیت آزمایش به خبرنگار فارس گفت: مشکل برق آزماش حل شد، ترانس برق 400 kva خریده اند که نصب می کنند.

وی افزود: کمپرسور هوا هم آوردند، برای استخدام 40 نیرویی که متعهد شده اند، با تامین اجتماعی مشکلی داشتند که آن هم با رایزنی حل شد.

ایزدی ادامه داد: تا الان 20 نفر از افراد بومی آنجا پذیرش شده اند و پذیرش سایرین هم در حال انجام است.

رئیس سازمان صمت استان فارس تصریح کرد: با این اوصاف به هر حال آبگرمکنی که در فاز اول متعهد شده اند، بالاخره تولید می‌شود.

وی افزود: زمانی ما می‌توانیم بگوییم اشتغال پایدار ایجاد شده، که خط تولید بیاورند و هزینه کنند و به خاطر هزینه ای که کرده اند به تولید ادامه بدهند، پس کسی که چند میلیارد تومان هزینه کند و خط تولید بیاورد که بعد رهایش نمی کند.

رئیس سازمان صمت استان فارس در خصوص احتمال مخالفت محیط زیست، گفت: محیط زیست هیچ وقت با راه اندازی خط تولید جوش و یا رنگ مشکلی نداشته است.

 

آزمایش از منفی بودن به صفر می‌رسد

سید رضا ساداتی، معاون صنعت سازمان صمت استان فارس نیز در تشریح وضعیت کارخانه آزمایش با تأکید بر اینکه این مکان، محل تولید بوده و در آمایش ملی استان هم دیده شده است، گفت: دو محصول در آزمایش تولید خواهد شد که ابتدا یک محصول در خرداد و سپس محصول دیگر در تیر ماه به آن اضافه می شود و سایر مجموعه های آنجا به وسعت 30 هکتار، کم کم به سمت تولید خواهد رفت.

وی تاکید کرد: اراده استان بر فعال شدن تولید با سرمایه گذار کنونی یا سرمایه گذاران جدید قرار گرفته است.

ساداتی در توضیح مونتاژ بودن محصولات آتی آزمایش گفت: به دلیل سرعتی که برای کار گذاشته بودیم، این تجهیزات باید تهیه میشد، اما در کوتاه مدت باید آن زنجیره را تکمیل کنند.

ساداتی تصریح کرد: این شرایط سرمایه گذاری مطلوب ما نیست، اما برای شروع کار خوب است.

وی افزود: وضعیت آزمایش زیر صفر و منفی بود، الان که شروع کند، تازه به صفر می‌رسد.

معاون رئیس صمت تاکید کرد: سرمایه گذار باید به صورت پلکانی به سمت تولید برود، ما دست بردار نیستیم و اینکه فکر کنند با مونتاژ همه چیز تمام شد، این گونه نیست بلکه شروع عمل به تعهدات است.

سراب اشتغال و تولید

به گزارش فارس، شمارش معکوس برای بازگشایی کارخانه آزمایش پایان یافته و طبق وعده ها، در هفته جاری باید شاهد بازگشایی آن باشیم. با این همه چگونگی این بازگشایی و شیوه و فرآیند تولید، اولویت اساسی دارد.

وقتی در کارخانه آزمایش هیچ اثری از اقدامات ریشه ای و زیربنایی تولید وجود ندارد و تنها قرار است مانند یک کارگاه جوشکاری ساده عمل کند، ادعای اشتغال حتی برای 40 نفر، سرابی بیش نیست.

آنچه عملا در آزمایش در حال رخ دادن است، برداشتن بار مسئولیت و کاستن از فشار اجتماعی است.

مالکان پس از 6 ماه فرجه، هیچ اقدام قابل ذکری نداشته اند و اگر مسیر اصلاح نشود، ما با یک فریب روبرو خواهیم بود که با اولین تکانه و بهانه، بساط تولید و اشتغال را بار دیگر جمع خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار