سرپرست دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک، شب ها بیرون از ساختمان نخوابید.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ 24 May 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدکاظم وکیل روز سه شنبه اظهار داشت: بدلیل اینکه پشه ناقل سالک فعالیت خود را از غروب آفتاب آغاز می‌کند به مردم توصیه می‌شود شب‌ها در بیرون از ساختمان مسکونی نخوابند.

وی اضافه کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا از ابتدای سال ۱۴۰۱ با همکاری نهادهای محلی، طرح بهداشتی جَونده‌کُشی را در مناطق مختلف شهرستان از جمله نوبندگان، ششده و قره‎ بلاغ و شیبکوه را کلید زده است.

وکیل ادامه داد: به منظور از بین بردن منبع بیماری سالک که عمدتاً موش‌های صحرایی هستند طرح جونده کشی بدون سم پاشی در این شهرستان اجرا میشود.

به گفته وی، برای اجرای طرح جَونده‌کُشی، سم‌پاشی صورت نمی‌گیرد چون سمپاشی خطر و عوارض زیست‌محیطی دارد و تاثیر خوبی هم در کنترل سالک ندارد.

وی گفت: در سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر در شهرستان فسا مبتلا به سالک شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: عامل بیماری سالک، انگل لیشمانیا است که در بدن موش صحرایی وجود دارد.

وی افزود: پشه سالک بعد از خوردن خون موش صحرایی و آلوده شده به این انگل با گزش انسان او را آلوده می‌کند؛ بر این اساس اصلی‌ترین راه جلوگیری از این بیماری از بین بردن موش‌های صحرایی است.

وکیل ادامه داد: محل زندگی پشه ناقل سالک، مخروبه‌ها، شکاف دیوارها و محل تجمع زباله و کودهای حیوانی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: با پاکسازی و بهسازی اینگونه نقاط، محل زندگی این پشه‌ها نابود می‌شود و تعداد آن‌ها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب ها: فسا ، بیماری ، سالک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار